Myslím si, že původní myšlenka, totiž sjednotit úroveň vědomostí studentů ze všech typů škol, byla chvályhodná. Od myšlenky k realizaci je ale v našich krajích obvykle hodně dlouhá a neschůdná cesta, na které lze potkat mnoho poutníků, kteří se rádi přidají a přiživí se. Nepochybuji, že tomu bylo v případě státních maturit podobně, protože vynakládaná částka nakynula do astronomických rozměrů. A navíc, každý poutník, aby to nevypadalo, že se přiživil jen tak, bez efektu, přihodí trochu práce navíc pro ředitele, učitele, studenty. A výsledek? Stohy papírů a zbytečných administrativních úkolů navíc, stres, telefonování, utajování a zatajování, nejasnosti. Další věc, která mě zaujala je rozdělení úrovně maturity na vyšší a nižší. V budoucnu by údajně měly vysoké školy při přijímacím řízení dávat přednost studentům s vyšší úrovní maturitní zkoušky. Měly by. Ale zatím nezohledňují. Takže proč už si letošní maturanti mají vybírat z obou nabídek, když je jim těžší zkouška úplně nanic?