Připravili nás o jedinečnou vánoční atmosféru tím, že do obchodní sítě dodávají banány, mandarinky a pomeranče celoročně. Z pochoutky se rázem stal tak obyčejný zdroj vláknité hmoty, že už ho pomalu ani nekoupíme.

Tito nákupčí deformují také naše stravovací návyky protože nám vnucují litchi, papayu, mango a granátová jablka, zatímco naše středoevropská huba i pajšl jsou zvyklé výhradně na třešně, švestky, špendlíky, jabka a hrušky. Znám člověka, který se po granátovém jablku osypal, jako kdyby nocoval v kopřivách, ovšem před tím hltal u babičky na venkově tuny štrůdlu a nikdy neměl ani obyčejné pálení žáhy.

V poslední řadě nákupčí obchodních řětězců likvidují české producenty ovoce, v době sklizní zaplaví trh jablky a hruškami tak levnými, že český sadař raději prodá ovoce konzervárně. Potom na jaře, když dostaneme na tuzemské jablko chuť, už není nikde k dostání, tuzemské sklady jsou prázdné, a v obchodech jsou mání pouze jablka předražená, opět ze zahraničí, třeba z Nového Zélandu. Trh si poradí, říkají ekonomové, jenže si vůbec nejsem jistý, jestli je to vždy ku prospěchu zákazníků…