Bude to obrovská dopravní komplikace, která paralyzuje hlavní tepnu mezi Slovany a centrem města. Na podzim totiž začne dvouletá modernizace části hlavního vlakového nádraží včetně rekonstrukce dvou železničních mostů vedoucích přes Mikulášskou ulici. Tu dělníci rovněž rozkopou a vymění tu veškeré inženýrské sítě. „Nesáhlo se do nich sto let," konstatoval náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Tak bude vypadat prostor před hlavním vlakovým nádražím po rekonstrukci. Podle něj bude obnoven také celý prostor před nádražím a zrekonstruována i tramvajová trať. Bude to znamenat neprůjezdnost Mikulášské pro auta i trolejbusy, tramvaje se tu budou pohybovat po jednokolejce. „Trolejbusy č. 12 pojedou po objízdné trase," poznamenal Náhlík. Povede od Koterovské ulice po Železniční ulici a přes most nad nádražím na ulici U Prazdroje a dál do centra. Příměstské autobusy odbočí už na náměstí M. Horákové do Doudlevec a pak ulicí U Trati na Centrální autobusové nádraží v Plzni. Auta budou využívat silnice souběžné s Mikulášskou ulicí, tedy hlavně Koterovskou a horní mostovku mostu Milénia a most nad nádražím.

Stavba se plánovala a projektovala asi deset let. V březnu má být vypsáno výběrové řízení na dodavatele a přípravné práce začnou, pokud to nic nezkomplikuje, v červenci letošního roku. Jde o investici ve výši 1,3 miliardy korun (bez DPH), jejímž investorem je Správa železniční dopravní cesty. Podíl Plzně jako partnera projektu bude 90 milionů korun, což už schválilo městské zastupitelstvo.

Nejsložitější bude právě rekonstrukce mostů. Oba se rozšíří a zvětší se i jejich podjezdné výšky. Severní most, ten blíž centru, se z 25 metrů rozšíří na téměř 40, druhý, jižní, jenž leží blíže k Petrohradu, se rozšíří z 15 na 26 metrů.

„Současný stav mostů nevyhovuje parametrům z hlediska únosnosti i prostorového uspořádání. Proto projdou celkovou přestavbou," vysvětlil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Nejdříve se sundá jeden most a poté se převedou železniční tratě chebská, domažlická a klatovská na druhý most. Totéž se má opakovat u druhého mostu.

Stavba mostů Mikulášská uliceBude stát 1,3 miliardy Kč (bez DPH) a investorem je Správa železniční a dopravní cesty. Podíl města je cca 90 milionů korun. První výluky začnou v lednu 2017, skončí na podzim 2018. Kromě mostů se zrekonstruuje i Mikulášská včetně tram. tratě.

Změní se i prostor před nádražím, což je právě podíl města. Tam mají přibýt parkovací místa a položí se historická žulová dlažba.

Změna čeká i samotné nádraží. „Vše vychází z toho, že nové stanice musí být bezbariérové. Nástupiště ve směrech na Cheb, Domažlice a Klatovy budou ve výšce podlahy horní nádražní haly, ale musíme zahloubit kolejnice, mostní konstrukce a Mikulášskou ulici," řekl Náhlík.

První dopravní omezení a výluky kvůli této obří akci pocítí Plzeňané v lednu 2017. Mikulášská a Slovanská ulice budou pro auta zprovozněny do konce srpna 2018.

Rekonstrukce Mikulášské není jedninou stavbou, která město ochromí. Potká se totiž s dvouletou rekonstrukcí mostu Generála Pattona, který je na hlavním a vlastně jediném tahu spojujícím centrum se Severním Předměstím. Rekonstrukce Pattonova mostu začne letos v květnu.

Šindelář vysvětlil, že jinak to nejde. Už proto, že investorem obou staveb je stát (most Generála Pattona opraví Ředitelství silnic a dálnic) a je v zájmu města nechat je udělat.