VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Černobílá kresba je mi bližší než barvy

Tachov – O tom, jak se kreslí komiks bude mimo jiné v úterý 23. března od 17 hodin v Muzeu Českého lesa vyprávět Renata Wilflingová. Tachovská spoluautorka komiksu Lucky Boy, který vyšel už předloni a nedávno se dočkal také anglického překladu a poputuje do světa. Více nám Renata řekla v rozhovoru.

20.3.2010
SDÍLEJ:

Renata WilflingováFoto: DENÍK/Jiří Kohout

V úterý budete besedovat se čtenáři o komiksu, jehož jste spoluautorkou – máte už nějakou podobnou zkušenost? Jak se těšíte na besedu nejen se čtenáři, ale především se spoluobčany?

Měli jsme menší debatku po křtu českého vydání v Praze a bylo to milé odpoledne. Doufám, že povídání v muzeu proběhne stejně příjemně. Samozřejmě se těším a jsem ráda, že se taková příležitost naskytla.

Komiks Lucky Boy už je na trhu dva roky. S jakými jste se jako kreslířka setkala ohlasy?

Celý komiks měl docela pozitivní recenze. Většina lidí ještě před vydáním si ale myslela, že ho nakreslil kluk. Je fakt, že holek, co kreslí komiksy, je jen pár a tak asi nikdo nečekal, že Max (scénárista) zrovna na jednu natrefil. Nejsem profík, vystudovala jsem něco jiného a kreslení se věnuju jen víkendově a pro zábavu. Pořád je co ladit a co se učit. Důležité je se u toho stále bavit. Když mě obrázek nebaví už při kreslení, vím, že nebude dobrý.

Lucky Boy není komiks, které obvykle známe – tedy svítící, zářící barvami. Je černobílý, temný, drsný, stejně jako příběh. Bylo těžké převést scénář do obrazové podoby?

Černobílá kresba je mi bližší než barvy, takže v tomhle nebyl problém. Scénárista si mě vybral právě proto, že můj styl seděl jeho představě, jakou o podobě příběhu měl. Mně se zase líbil děj. Žádní nadpřirození superhrdinové, kteří zachraňují svět. Do toho bych nešla. Lucky Boy má antihrdiny. Průšviháře, podrazáky, lidi z podsvětí, co mají spíš smůlu než kliku. A jsou nekorektní. Mluví a myslí tak, jak mluví a myslí skuteční lidé.

Co pro vás bylo nejtěžší, o čem naopak můžete říct, že to byla hračka?

Auta! Pár scén Luckyho se odehrává buďto v autě přímo nebo někde poblíž, a pro mě to byla pokaždé bitva kdo s koho. Jedna věc je všechny ty báječné staré automobily z dálky obdivovat, a druhá je nakreslit je jako mistr. Na druhou stranu ráda kreslím obličeje, postavy, gesta. Pro mě je důležité, aby bylo z kresby vidět, co se postavám honí hlavou, aby jejich obličeje a postoje hrály. Emoce by měl čtenář poznat rovnou ze samotné kresby. Ne je luštit dodatečně podle písmenek v bublinách.

Kolik bylo vytvořeno návrhů, než jste se s autorem scénáře shodli na konečné verzi?

Návrhy jsem dělala vždycky po pár stránkách a každou várku jsme probrali zvlášť. Byly to dlouhé a zábavné rozhovory. Spolupracovat s někým, s kým si naprosto sednete a máte stejné vidění světa je ohromné. Měli jsme pak ještě jednu dobrou duši, Mílu Koubovou, která na nás dohlížela jako guru a vždycky nás krotila. Většina návrhů mi ale prošla už v prvním kole.

Pracovala jste od dokončení Lucky Boy ještě na nějakém dalším komiksu? Pokud ano, kdy se dostane do distribuce?

Po Luckym jsem udělala jeden komiks do soukromé sbírky, jako dárek. Teď už je jenom na jeho majiteli, jak s ním naloží. Ale mám dojem, že ho vydávat nebude. Pak byla delší dobu pauza a teď děláme s Maxem na dalším kousku. Říkáme mu Linka, zatím jen pracovně, ale asi to dopadne tak, že se pod tímhle názvem i vydá.

A v jakém je duchu – něco podobného jako ten první, nebo se jedná o úplně jiný žánr?

Podobné to je i není. Máme tam příběhy několika lidí, které se střetnou ve velkém finále. Tolik k té podobnosti. Ve srovnání s Luckym je Linka o něco drastičtější – některé postavy jsou totiž šílené. LuckyBoy je vlastně vcelku krotký příběh. Linka není. Žánrově to podobné je, jen na samém konci Linka tak trochu ujede do hororu. Ale víc už nemůžu vyzrazovat, zabilo by to pointu.

Chtěla byste s komiksy pokračovat a věnovat se jim pravidelně, nebo to byla z vaší strany spíše jedna z životních zkušeností?

Rozhodně mám v úmyslu pokračovat! Baví mě to. Na to, že to celé vlastně začalo velkou náhodou a jaksi mimochodem, se mi z kreslení nejspíš stala záležitost na celý život.

Tvorba Renaty Wilflingové.

Rozvíjíte svůj výtvarný talent ještě jinak, než tvorbou komiksů?

Krom komiksů teď ilustruji chystaný slovníček anglo-amerických slangových výrazů, který píše už zmíněná guru a jinak i skvělá anglofilka Míla Koubová. Na pokračování to zatím vychází na serveru Lidových novin. Pak se uvidí. K tomu teď začínám nový komiks podle jedné povídky – tady je to trochu složitější, jsem na začátku a scénář si sestavuji sama. Uvidím, kterým směrem se to nakonec vydá. Krom toho dělám počítačovou grafiku – vektorové ilustrace, sem tam digitální malbu. Je to zas něco jiného než kresba na papír a zatím mě to hodně baví. Počítač a dobrý tablet dává člověku neuvěřitelné možnosti.

Můžeme vaše výtvarné práce někde vidět? Jsou někde vystavené?

Svoje obrázky zatím vystavuju na internetu. Zájemci si je mohou prohlédnout na adrese rencaw.wordpres­s.com

Autor: Jiří Kohout

20.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Dvorek nabídne hudbu i divadlo

V prostorách Jízdárny ve Světcích se uskutečnil čtvrtý koncert cyklu Dveře Jízdárny dokořán.
10

Jízdárnu rozezněly lovecké rohy

Stropní ventilátory zvýší komfort při čekání na úřadě

Tachov – Vydýchaný stojící vzduch na chodbách Městského úřadu v Tachově, který návštěvníky ničil při návštěvě budovy především v letních měsících, je minulostí.

Kracíkovi role učitele nevadí. Mladým pomůžu rád, říká útočník

Plzeň – Vytáhnout nahoru další mladíky. Úkol pro hokejového útočníka Jaroslava Kracíka, který se po návratu ze zahraničí chystá v mateřské Škodě Plzeň už na třetí sezonu.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Pusťte si televizi. Rodí tam Plzeňanky

Unikátní pohled do nejintimnějších okamžiků každé ženy, který se natáčel v plzeňské fakultní nemocnici, právě startuje. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení