„To, jak se mají děti v krizových situacích chovat, není pro naši školu a výuku nic nového. Jednou z krizových situací je například zemětřesení, kde děti s učitelem probírají, jak se při takové situaci chovat," říká ředitel Základní školy Hornická v Tachově Radek Červený. „Do tohoto vzdělávacího programu patří nejen zemětřesení a podobné události, ale také zdravý životní styl, dopravní výchova. Všechna tato témata jsou zařazena do příslušného předmětu a tam je tomuto tématu věnována hodina nebo dvě."

Ví vaše děti, jak se chovat při povodních, sněhových kalamitách či chemických haváriích nebo při požáru školy? Ví vaše děti, jak komunikovat s operátory tísňových linek? Také by si měly zkusit postavit nouzový přístřešek a přespat v přírodě. V sedmdesátých, osmdesátých letech bylo naprostou samozřejmostí učit děti, jak nasazovat plynové masky a protichemické obleky. Dnes si některé děti venku neumí rozdělat ani táborák.

„Nás také učili, jak si nasazovat plynovou masku, ale upřímně řečeno nejsem si jistá, jestli taková výuka, jak se chovat v krizových situacích, k něčemu bude. Protože i kdyby se něco stalo, jsou to děti a podle mě by stejně zpanikařily. A dospělí to samé. A pokud to bude fungovat jako všechno ostatní v téhle republice, tak nevím, jestli to má vůbec smysl," sdělila svůj názor maminka Lenka Havrdová.

Děti z vesnice, jako je právě syn Lenky Havrdové Lukáš, jsou na lítání venku a stavění přístřešků zvyklí. Sama Havrdová Tomáše učí tyto důležité věci po svém. „Aby dětem vysvětlovali, co se má dělat například při zemětřesení, to je asi zbytečné. Synovi je sedm let. Kdyby se něco dělo, ví, že má zavolat a ví na jaké číslo. Ví, že má říct jméno a co se stalo a kde. Nouzový přístřešek by možná taky zvládl, pořád tu staví s kamarády venku bunkry z klacků a listí."

Rámcový vzdělávací program definuje ve školství nejvyšší úroveň vzdělávání spolu s projektem Národní program pro rozvoj vzdělávání. Ten vymezuje počáteční vzdělávání jako celek a rámcové programy pak vymezují závazné rámce pro jednotlivé etapy vzdělávání předškolní, základní a střední vzdělávání. Školní úroveň pak představují školní vzdělávací programy, podle kterých se uskutečňuje výuka na školách.