VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Došla jim trpělivost. Kamiony má z města vypudit petice

Kladruby – Vladimír Junek má dům v Kladrubech na náměstí. Petici vyjadřující nesouhlas s tím, aby kamiony jezdili centrem města, proto bez váhání podepsal. „Jednou mě ve dvě v noci něco probudilo. Pod okny zastavil kamion a řidič něco opravoval. Byly to dost velké rány. A pak se ještě vymočil ke stromu na náměstí a odjel," popsal svůj zážitek Junek, který v domě na náměstí provozuje penzion.

9.8.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto:Foto: Deník/Karel Pech

„Když zavřete okna, tak toho tolik slyšet není. Ale v tomhle horku se se zavřenými okny spát nedá. A když je necháte otevřená, ruší vás kamiony," dodal.

Petice vyjadřuje nesouhlas s tím, aby kamiony jezdily po silnici druhé třídy přes město a zamořovaly jej hlukem, zplodinami a ohrožovaly bezpečnost provozu a chodců. Do pátečního dopoledne ji na radnici podepsalo kolem sedmi set lidí, což je prakticky polovina veškerého obyvatelstva Kladrub. Dodejme, že průjezd městem kamionáři volí z prostého důvodu – nechtějí na nedaleké dálnici platit mýtné.

„Petice je dobrá věc, ale na druhé straně toho moc nevyřeší. Odpovědní lidé by se měli zamyslet nad tím, proč kamiony využívají tuto silnici, místo aby jezdily po dálnici. Myslím, že tolik, kolik se dnes platí za kilometr jízdy po dálnici, je nehorázné," dodal Junek.

Petici podepsal také Zdeněk Hošek. Ten sice nebydlí přímo u hlavní silnice. „Osobně provoz kamionů nepociťujeme, ale když jdeme nakoupit, tak ten provoz vidíme. Navíc silnice vede kolem školy, tak se podepisujeme hlavně kvůli dětem," vysvětlil svůj připojený podpis.

Petici podepsal i poslanec parlamentu Václav Votava. „Kladruby nejsou jediným městem nebo obcí, které se s tím potýkají, je to celorepublikový problém, proto bych chtěl přenést tento problém na půdu Sněmovny a pokusit se tranzitní provoz kamionů řešit legislativně. Je možné vycházet ze zkušeností, jak to funguje v okolních zemích," okomentoval.

Radnice už jedno řešení navrhuje. „Řešením by mohla být značka zákazu vjezdu nebo změna zákona, tak jak je to v Německu," uvažuje starostka Svatava Štěrbová a dodává, že například v roce 2011 projíždělo městem od tří do pěti set padesáti kamionů denně. To znamená třiadvacet tiráků za hodinu

Jenže než bude značka osazena, nějakou dobu to ještě potrvá. Minimálně proto, že o usazení rozhoduje vlastník komunikace, nikoliv město.

Jistě není problém, aby vlastník komunikace, kterým je kraj, zpracoval projekt a zajistil dopravní značení, které by kamiony nasměrovalo na dálnici, může ale vyvstat poměrně velký problém. Je totiž těžké od sebe oddělit kamiony, které Kladruby jen tranzitují od těch, které mají ve městě cíl.

Kdybychom dovedli nápad ad absurdum, musel byl někdo u cedule stát a kontrolovat každý náklaďák. Značky by ale nebyly jen před obcí a na nedalekých křižovatkách, ale i na dálnici. Projekt, který by problematiku zpracoval a samotné provedení by vyšlo na několik milionů korun.

Ačkoliv se zdá situace bezvýsledná, v Ejpovicích na Rokycansku se bude zákaz testovat. Půjde o jakýsi pilotní projekt. Podle stejného vzorce by pak mohli postupovat i Kladrubští.

Ejpovický projekt počítá s tím, že už na dálnici D5 a poté i na sjezdech od Rokycan i Plzně budou šoféři tiráků upozornění na zákaz průjezdu obcí. Opatření by mělo být korunováno častými policejními kontrolami. Hejtman Milan Chovanec se navíc nechal slyšet, že by stačilo, kdyby ministerstvo dopravy oprášilo svůj zhruba tři roky starý záměr kombinující zpoplatnění silnic prvních a druhých tříd a dynamické vážení. Dodnes se však stát nerozhodl, zda zpoplatní silnice státní ( I. třídy), natož krajské (II. a III. třídy). A vzhledem k neutěšené politické situaci to také hned nebude.

Celníci i policisté jsou tak nyní zcela bezzubí. Policista nemůže průjezd městem kamionářům nijak zakázat. Podobně mluví i celníci, kteří na mýto dohlížejí. „Vyhnout se zpoplatněným úsekům je zcela legální. Vždyť i mnozí řidiči osobních vozidel si nekupují dálniční kupony a radši si trochu zajedou," řekl před nedávnem médiím Jiří Barták, mluvčí Celní správy.

Ta podle něj může kontrolovat a postihovat pouze řidiče, kteří za cestu po zpoplatněných úsecích nezaplatí správní poplatek. „Užití zpoplatněných komunikací není povinné, nelze ho tedy vymáhat a jeho neužití sankcionovat."

Autor: Josef Holek, Jiří Kohout

9.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Představení nového loga a tabule v rámci projektu záchrany Böttgerova sloupu ve spolupráci s německou firmou v rámci projektu Böttger.

Obora představila logo s Böttgerovým památníkem

Jedním z cílů záchranných složek byl také požár valníku mezi Stříbrem a Těchlovicemi.

Čtvrtek na Stříbrsku: Dvě dopravní nehody a požár valníku se slámou

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Plzeňský kraj - Hasiči odstraňovali padlé stromy a větve na více než třiceti místech.

OBRAZEM: Setkání s indiány vystřídalo kroužkování ledňáčků

Tachovsko – Společnému soužití člověka s přírodou se věnoval příměstský tábor s Dětským domovem Domino Plzeň.

Petr Ardeleanu bude v sobotu pískat na Baníku

Tachovsko – Ve čtvrtém kole nejvyšších fotbalových soutěží nebudou chybět ani jména všech tří Tachováků, kteří v nich působí. Dva z nich se vydají na Moravu.

Rozhodne již Stříbro o motokrosových titulech?

Stříbro - Neděle 20. srpna bude na motocyklovém závodišti ve Stříbře patřit atraktivnímu programu BUKSA/ADOS Mezinárodního mistrovství České republiky v motokrosu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení