„Když zavřete okna, tak toho tolik slyšet není. Ale v tomhle horku se se zavřenými okny spát nedá. A když je necháte otevřená, ruší vás kamiony," dodal.

Petice vyjadřuje nesouhlas s tím, aby kamiony jezdily po silnici druhé třídy přes město a zamořovaly jej hlukem, zplodinami a ohrožovaly bezpečnost provozu a chodců. Do pátečního dopoledne ji na radnici podepsalo kolem sedmi set lidí, což je prakticky polovina veškerého obyvatelstva Kladrub. Dodejme, že průjezd městem kamionáři volí z prostého důvodu – nechtějí na nedaleké dálnici platit mýtné.

„Petice je dobrá věc, ale na druhé straně toho moc nevyřeší. Odpovědní lidé by se měli zamyslet nad tím, proč kamiony využívají tuto silnici, místo aby jezdily po dálnici. Myslím, že tolik, kolik se dnes platí za kilometr jízdy po dálnici, je nehorázné," dodal Junek.

Petici podepsal také Zdeněk Hošek. Ten sice nebydlí přímo u hlavní silnice. „Osobně provoz kamionů nepociťujeme, ale když jdeme nakoupit, tak ten provoz vidíme. Navíc silnice vede kolem školy, tak se podepisujeme hlavně kvůli dětem," vysvětlil svůj připojený podpis.

Petici podepsal i poslanec parlamentu Václav Votava. „Kladruby nejsou jediným městem nebo obcí, které se s tím potýkají, je to celorepublikový problém, proto bych chtěl přenést tento problém na půdu Sněmovny a pokusit se tranzitní provoz kamionů řešit legislativně. Je možné vycházet ze zkušeností, jak to funguje v okolních zemích," okomentoval.

Radnice už jedno řešení navrhuje. „Řešením by mohla být značka zákazu vjezdu nebo změna zákona, tak jak je to v Německu," uvažuje starostka Svatava Štěrbová a dodává, že například v roce 2011 projíždělo městem od tří do pěti set padesáti kamionů denně. To znamená třiadvacet tiráků za hodinu

Jenže než bude značka osazena, nějakou dobu to ještě potrvá. Minimálně proto, že o usazení rozhoduje vlastník komunikace, nikoliv město.

Jistě není problém, aby vlastník komunikace, kterým je kraj, zpracoval projekt a zajistil dopravní značení, které by kamiony nasměrovalo na dálnici, může ale vyvstat poměrně velký problém. Je totiž těžké od sebe oddělit kamiony, které Kladruby jen tranzitují od těch, které mají ve městě cíl.

Kdybychom dovedli nápad ad absurdum, musel byl někdo u cedule stát a kontrolovat každý náklaďák. Značky by ale nebyly jen před obcí a na nedalekých křižovatkách, ale i na dálnici. Projekt, který by problematiku zpracoval a samotné provedení by vyšlo na několik milionů korun.

Ačkoliv se zdá situace bezvýsledná, v Ejpovicích na Rokycansku se bude zákaz testovat. Půjde o jakýsi pilotní projekt. Podle stejného vzorce by pak mohli postupovat i Kladrubští.

Ejpovický projekt počítá s tím, že už na dálnici D5 a poté i na sjezdech od Rokycan i Plzně budou šoféři tiráků upozornění na zákaz průjezdu obcí. Opatření by mělo být korunováno častými policejními kontrolami. Hejtman Milan Chovanec se navíc nechal slyšet, že by stačilo, kdyby ministerstvo dopravy oprášilo svůj zhruba tři roky starý záměr kombinující zpoplatnění silnic prvních a druhých tříd a dynamické vážení. Dodnes se však stát nerozhodl, zda zpoplatní silnice státní ( I. třídy), natož krajské (II. a III. třídy). A vzhledem k neutěšené politické situaci to také hned nebude.

Celníci i policisté jsou tak nyní zcela bezzubí. Policista nemůže průjezd městem kamionářům nijak zakázat. Podobně mluví i celníci, kteří na mýto dohlížejí. „Vyhnout se zpoplatněným úsekům je zcela legální. Vždyť i mnozí řidiči osobních vozidel si nekupují dálniční kupony a radši si trochu zajedou," řekl před nedávnem médiím Jiří Barták, mluvčí Celní správy.

Ta podle něj může kontrolovat a postihovat pouze řidiče, kteří za cestu po zpoplatněných úsecích nezaplatí správní poplatek. „Užití zpoplatněných komunikací není povinné, nelze ho tedy vymáhat a jeho neužití sankcionovat."