„V úterý jsme novostavbu kolaudovali, ve středu už jsme byli z části nastěhováni,“ upřesnil pověřený ředitel odboru tachovského hasičského záchranného sboru Přemysl Kosina. V průběhu středy se ještě pracovalo na telekomunikačních technologiích.

Redakce Tachovského deníku pak byla hasiče ve čtvrtek navštívit. Hned jsme se od našeho průvodce, velitele stanice Pavla Hrůši dozvěděli, že těsně před naší návštěvou vyjela jednotka k prvnímu případu. Ne, nebyl to žádný požár ani dopravní nehoda. Vyjeli likvidovat padlý strom přes cestu u Hostíčkova. Než se ale nadějeme, procházíme novou, vyhřátou budovou. Navštěvujeme již funkční dispečink, moderně vybavenou kuchyni s jídelnou, ložnice pro hasiče, prostornou posilovnu, technickou místnost s plničkou dýchacích přístrojů, koupelny ale i prostornou posluchárnu s projektorem a plátnem. „Tady se mohou například školit naši hasiči i členové dobrovolných sborů,“ říká nám velitel Hrůša a podává nám z přepravky lahev limonády. „Potřebujeme to vypít,“ řekne s úsměvem a pokračuje v exkurzi. Na chodbách jsou krabice, hasiči stále něco přenáší. Prostě se uklízí a hasiči se takříkajích zabydlují.

Nyní je nutné říci, že jsme v prvním patře a procházíme dlouhou chodbou. Nad dveřmi nás ale zaujmou dva semafory. Označují místo takzvaného skluzu, tedy oněch tyčí, po kterých se hasiči, v případě poplachu, sklouzávají do obřích garáží.

„Technika v budově je řízena z Plzně, z operačního střediska. Když se něco stane, Plzeň nám otevře dveře ke skluzu a otevře nám i garážová vrata,“ popisuje situaci Pavel Hrůša.

V zázemí strojníků pak vyjede z tiskárny dokument, na kterém má velitel napsané místo události a různé další věci týkající se zásahu.
Jen co hasiči doskočí ze skluzu na žíněnku pod ním, vybíhají se obléci do oděvů, které mají pověšené hned u vozů. „Kalhoty od obleku už mají navlečené na botách, jen do oděvu vplují,“ popisuje dále velitel. Profesionální hasiči pak mají na vyjetí ze stanice jen pár desítek vteřin. Pohyb ve stanici je pak přirozeně velmi rychlý.

Než ale hasiči ze stanice vyjedou, operační středisko ještě v přilehlé Plzeňské ulici rozsvítí červené semafory. Řidiči tak jsou nuceni zastavit a vozidlo pak může pohodlně vyjet.

Zajímavý je i proces, kdy se hasiči vrátí ze zásahu. Nejdříve jdou do takzvané špinavé šatny, kde se svléknou z ušpiněného oblečení, projdou do sprch, umyjí se a pokračují do čisté šatny.

V době, kdy jsme na stanici připravovali reportáž, ale žádný výjezd nahlášený nebyl, nemohli jsme tak vyzkoušet celý systém v praxi.