VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaroslav Hofmann: Nejdříve jsem koupil chobot

Čečkovice – Jaroslav Hofmann z Čečkovic je fanda do starých aut. Nejraději má ale historické vozy Tatra a nyní si plní svůj další sen.

3.8.2011
SDÍLEJ:

Jaroslav Hofmann z Čečkovic si plní svůj dlouholetý sen. Staví si Tatru 12.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal

Tím je renovace a stavba veteránu Tatra 12. A protože tyto vozy z třicátých let minulého století měly dřevěnou karosérii, bere v současnosti denně do ruky dřevo a počíná si jako zdatný truhlář. Pod nohama se mu při práci motají čtyři labradoři a milovník veteránů nikam nepospíchá. Jak sám říká, nemá kam, a tak se mu pod rukama pomalu rodí další veterán. Kolikátý už? A jak se takové auto staví, zda je výroba veteránů na uživení a proč zrovna Tatra vyprávěl Deníku na svém malém dvorku.

Proč vás tolik zajímají zrovna tatrovky?

Stařičké Tatry se mi vždy líbily. Toto je už šestá, kterou dělám. Jde o srdeční záležitost. Postavit si Tatru 12 jsem chtěl už před pěti lety.

Tato Tatra 12 je vaším dítětem. Jak jste začal s její stavbou?

Jako první jsem koupil chobot. To je ta zakroucená houkačka (ukazuje na černou trumpetu připevněnou už k výdřevě). Vždy se musí něčím začít. Někdo si třeba koupí kliku ke dveřím a pak shání ten zbytek.

Co zrovna nyní děláte na svém voze?

Jde o takzvanou výdřevu. Měl jsem všechny díly už předem připraveny a nařezány, teď to měsíc skládám dohromady. To znamená sčepovat, slepit, dopasovat a přišroubovat. Pak přijde na řadu oplechování. Vezmu plech, obkreslím tvary a vyřežu. Pak speciálním šídlem prorazím v plechu otvory a po třech centimetrech kolem dokola přitluču plechy na výdřevu.

Plech nezůstane bez povrchové úpravy. Jak vypadala karosérie takového vozu Tatra 12?

Původně šlo o lidové vozidlo, bylo levnější. Proto plechy nejsou lakovány, ale potaženy koženkou. Taková výroba byla levnější, než platit zdlouhavou práci lakýrníka, který by musel například i kytovat a brousit spáry.

Podvozek zatím nemáte kompletní…

Nejprve musím donutit soustružníky, aby mi dodělali to, co jsem si u nich zadal. Všelijaká pouzdra, čepy… Kousek po kousku podvozek poskládat, vždyť už to dělám tak dva roky.

A jaký má Tatra motor?

Jde o čtyřtaktní dvouválec tisíc padesát obsah, zapalování magnetem. Zajímavý je výkon tohoto motoru. Mizerných dvanáct koní (s úsměvem).

Jaké potíže mohou potkat stavitele Tatry 12? Co vás občas potrápí?

Když nemám přesné výkresy, musím s výrobou stát. To pak jezdím po známých, na srazy, na burzy. Někdy se dostanu k jinému podobnému vozu, tam mi dovolí si něco obkreslit nebo nafotit. Neustále se potýkám s naprostým nedostatkem náhradních dílů. Ty sháním skoro pořád.

Kolik dnes stojí výroba vozu, který je původně bezmála devadesát let starý?

Záleží na šikovnosti majitele. Když si nechá skoro vše na autě postavit na zakázku, tak to spolkne stovky tisíc. Když si hodně věcí udělá sám, hodně ušetří. Mě stál například materiál na výdřevu nějaké tři tisíce korun. A dílo práce má hodnotu kolem čtyřiceti tisíc. To je jen příklad na výdřevě.

Nechá se uživit stavbou a renovací veteránů?

V pohodě. Uživit se tím dá a navíc mi tato práce umožňuje splnit si sen, postavit Tatru 12.

Autor: Antonín Hříbal

3.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Představení nového loga a tabule v rámci projektu záchrany Böttgerova sloupu ve spolupráci s německou firmou v rámci projektu Böttger.

Obora představila logo s Böttgerovým památníkem

Jedním z cílů záchranných složek byl také požár valníku mezi Stříbrem a Těchlovicemi.

Čtvrtek na Stříbrsku: Dvě dopravní nehody a požár valníku se slámou

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Plzeňský kraj - Hasiči odstraňovali padlé stromy a větve na více než třiceti místech.

OBRAZEM: Setkání s indiány vystřídalo kroužkování ledňáčků

Tachovsko – Společnému soužití člověka s přírodou se věnoval příměstský tábor s Dětským domovem Domino Plzeň.

Petr Ardeleanu bude v sobotu pískat na Baníku

Tachovsko – Ve čtvrtém kole nejvyšších fotbalových soutěží nebudou chybět ani jména všech tří Tachováků, kteří v nich působí. Dva z nich se vydají na Moravu.

Rozhodne již Stříbro o motokrosových titulech?

Stříbro - Neděle 20. srpna bude na motocyklovém závodišti ve Stříbře patřit atraktivnímu programu BUKSA/ADOS Mezinárodního mistrovství České republiky v motokrosu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení