Jana Vokatá, která tento nový obor na škole vyučuje, předvedla v koncertním sále školy možnosti digitálních varhan, které byly vyrobeny a dovezeny z Itálie. Posluchači mohli slyšet, jak různé zvukové barvy nástroj nabízí, Vokatá improvizovala a předvedla několik skladeb z různých období, aby ukázala škálu zvuků, které nástroj umožňuje. V následujícím rozhovoru popsala své zkušenosti s digitálními varhany.

V čem je pro vás jako vyučující a pro výuku tento nový nástroj přínosem?

Tento nástroj je zde na škole novinkou, zatím jsem absolvovala tak pět vyučovacích hodin, takže ještě nemohu plně popsat zkušenosti. Ale je to vynikající věc, protože nám v podstatě supluje pravé píšťalové varhany.

Tedy nemusíte cvičit na varhanách v kostele…

Ano, nemusíme cvičit a zkoušet v zimě v kostele. Samozřejmě co se týče koncertů, tak si osobně myslím, že by bylo lepší je pořádat v kostele. Přece jen zvuk píšťalových varhan je ještě trošku někde jinde, stejně jako akustika a prostředí. Jako cvičný nástroj, nebo koncertní v rámci koncertu umělecké školy, je určitě přínosem.

Znamená to tedy, že tento nástroj má vše, co mají normální, klasické varhany, které známe z kostelů – i rozmístěním prvků, kláves, pedálů…

Přesně tak. Je to středně velký nástroj, kopie hracího stolu píšťalových varhan. Takže to, co máme tady k dispozici, to máme také u píšťalových varhan.

Ale s tím rozdílem, že zvuk je v tomto případě elektronický…

… zvuk je tady veden do reproduktorů, tam jde do píšťal.

Dá se nový nástroj připojit třeba na externí reproduktory?

Dá, zkoušeli jsme to, ale ten zvuk nebyl příliš hezký, byl poněkud zkreslený. To by pak chtělo mistra zvukaře, který by si s tím dokázal pohrát.

Nástroj je takhle, jak jej představujete poprvé veřejnosti, kompletní, nebo má ještě nějaké příslušenství?

Má, studuji návod, je v něm velké množství různých možností. Je možné si vybrat typ pedálů, typ lavice, tu máme doobjednanou, speciální nastavitelnou. Zatím jsem se dobrala toho, že kromě těchto rejstříků, které vidíme, jde jich navolit ještě mnohem více pomocí dálkového ovladače, ale s tím se stále ještě seznamuji.

A kolik mají varhany rejstříků?

Vidíme jich čtyřicet, ale nabízí se mnoho dalších.

Vy pravidelně každý rok koncem srpna pořádáte v Tachově varhanní kurzy pro varhaníky z celé republiky. Myslíte, že tento nástroj by šel při těchto kurzech využít?

To by muselo být samozřejmě na základě povolení od paní ředitelky. Ale pokud by jej bylo možné využít, bylo by to vynikající. Určitě bychom je využili, protože dva cvičné nástroje v Tachově pro dvacítku varhaníků je málo.

Děti už měli možnost si hru na nové varhany vyzkoušet?

Zatím mám prvního žáka, už má za sebou seznámení s nástrojem. Chodil na klavír, má základy klavírní techniky a teď přešel na varhany. Uvidíme, jak se budou hlásit další zájemci. Určitě je předností, pokud mají základy hry na klavír.

Vy také komponujete a tento nástroj by měl mít možnost uchovávat v elektronické paměti melodie. Využijete tuto vlastnost pro skládání hudby?

Já komponuji spíše skladby pro sbory, pro varhany mám zatím jednu, dvě. Ale spíše raději improvizuji. Já osobně si myslím, že je lepší, když člověk tvoří sám, ne s pomocí elektronických nástrojů, tam pak chybí ten lidský element. Musí to jít z duše.

Závěrem celkový dojem z prvních hodin seznámení s nástrojem?

Dobrý, jsem ráda, že tady nástroj máme. Je to výborné, ideální pro výuku. Umístění na pódiu koncertního sálu umělecké školy je pěkné, lidé uvidí varhaníka při hře, což někomu může při koncertech v kostele vadit, že interpreta vlastně nevidí.