VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mám podporu, ale setkávám se i s nepochopením

Tachov – Jana Palečková o Bikini fitness v rozhovoru pro Deník.

7.5.2013
SDÍLEJ:

KRÁSA A FEMINITA. Fyzická přitažlivost, fotogeničnost, zdravá a opálená pokožka a celkový kosmetický vzhled jsou jedny z kritérií, jež hodnotí porota při soutěži Bikini fitness, které se věnuje Jana Palečková (v zelených plavkách).Foto: Archiv J.P.

Vnímání krásy žen a dívek má mnoho úhlů pohledu. Své o tom ví Jana Palečková z Tachova. Věnuje se disciplíně, kde se hledí především na vyvážené tělesné proporce a symetrii závodnice. Bikini fitness je o zdravém tělesném dojmu i přirozeném projevu svalů. Ačkoli má jednatřicetiletá fyzioterapeutka oporu mezi přáteli, setkává se také s nepochopením. O trendové kategorii pro sportovně založené ženy a dívky blízké kulturistice vyprávěla v rozhovoru pro Deník.

Povězte něco o začátcích svého zájmu o tento druh sportu…

Od třinácti let jsem aktivně hrála basketbal. Po nuceném ukončení jsem začala víc navštěvovat posilovnu, chytlo mě to a začala jsem přemýšlet, jak výsledky cvičení prezentovat. Na první závody mě připravovala bývalá závodnice Šárka Podlezlová z Mariánských Láz­ní.

Jakých soutěží jste se účastnila a která byla ta poslední? A s jakými výsledky?

Začala jsem závodit na podzim dva tisíce deset, ale ještě v kategorii bodyfitness. Kategorie bikini fitness ještě v Čechách nebyla zavedena. Celkem jsem absolvovala čtyři závody a největší úspěch byl sedmé místo na mistrovství Čech 2011 v Rumburku. Pak jsem měla asi rok pauzu. Abych byla v kategorii bodyfitness úspěšnější, musela bych nabrat více svalové hmoty, což už neodpovídá mým představám o hezkém těle, proto jsem letos poprvé zkusila kategorii bikini fitness. Dvacátého dubna jsem se zúčastnila Mistrovství Čech v Nechanicích u Hradce Králové. Bohužel jsem nepostoupila do finále a tím pádem ani na republiku do Prahy. Byla jsem hodně zklamaná, forma byla téměř stoprocentní, s projevem na pódiu jsem překvapila sama sebe a v porovnání s některými závodnicemi si myslím, že to mohlo dopadnout mnohem lépe. Nejsem si jistá, co přesně rozhodčí na mě hodnotili negativně, ale určitě rozhodla i jiná kritéria, než uvádějí pravidla. Mám na mysli například klubová příslušnost, kontakty s reprezentanty a podobně.

Jste členkou v nějakém klubu?

Jsem členem oddílu kulturistiky TJ Slavoj Tachov, který mě i podporuje v závodní činnosti.

Povězte něco o vaší životosprávě, co je nejdůležitější dodržovat a co je vysloveně tabu?

Životospráva je poměrně přísná, ale protože se zabývám také výživovým poradenstvím, dokážu si jídelníček sestavit na míru. Ten je poměrně striktní. Skládá se hlavně z kvalitních bílkovin, jako je maso, vejce, ryby, dále hlavně z rýže, těstovin, ovesných vloček, zeleniny. Vyhýbám se hlavně tučným jídlům a sladkostem. Co se týká tréninku, tak trénuji většinou čtyři až pět krát týdně posilovací trénink, který mám rozdělený podle svalových partií a je zaměřený spíše na tvarování postavy. Podle formy zařazuji kardio trénink, jako je běh, kolo nebo nordic walking.

Jak probíhají přípravy před soutěží?

Důležitou součástí přípravy je nácvik pózování, v této kategorii se jedná o takzvaný T-walk – chůze, půl obraty s uvolněným pózováním.

Jak tvrdá jsou pravidla soutěže a co se vlastně hodnotí?

Hodnotí se symetrie postavy, vyváženost horní a dolní poloviny těla, menší, pevné svaly, jemná separace hlavních svalových skupin jako jsou deltové svaly, břišní svaly, quadricepsy. Pohybové předpoklady a pohyb po pódiu. Úprava pokožky, její barva.

Negativně se hodnotí přílišná muskulatura, zřetelné vyrýsování svalů, střih plavek kazící symetrii, nepřirozený projev na pódiu.

Co soupeřky? Je mezi vámi rivalita či spíše neformální přátelství?

Rivalitu jsem nezažila, spíše neformální vztahy, neutrální atmosféra. Každá se soustředí sama na sebe.

Jakou máte oporu v rodině, přátelích…?

Bez té by to nešlo. Většinou se ale setkávám s nepochopením širšího okolí, které nechápe smysl mého počínání, proč se vlastně omezovat v jídle a neustále na sobě makat.

Setkala jste se na soutěžích s nějakými osobnostmi?

Na každých závodech jsem setkala s mnoha osobnostmi naší kulturistiky – státní trenér Zdena Razímová, účastník Mistr Olympia 2012 do 212 liber Petr Vaniš, dále s mistry světa Kateřinou Kyptovou, Janou Stöckelovou, Tomášem Burešem, Vojtěchem Koritenským.

Kolik času věnujete vaší sportovní disciplíně?

Během roku jsou to tři až čtyři tréninky týdně. Asi tři měsíce před soutěží jsou to ty čtyři až pět tréninků týdně, plus nácvik pózování.

Jaké máte cíle?

Zapracovat na nedostatcích své postavy a znovu se pokusit o lepší umístění na soutěžích. Plánuji konzultaci se státním trenérem Vjačeslavem Vinogradovem.

Autor: Antonín Hříbal

7.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Stříbře se uskutečnil druhý koncert kapel z partnerských měst
15

FOTO: Druhý koncert kapel z partnerských měst měl úspěch

Jak reklamovat koupený dům či byt

A zase ten Bakoš. Tentokrát sestřelil Jihlavu

Plzeň – Viktoria Plzeň vyhrála 2:1 v Jihlavě gólem z 92. minuty.

Obrazem: Dobrovolní hasiči soutěžili ve Ctiboři

Ctiboř - Na fotbalovém hřišti obce Ctiboř se opět konal již tradiční Memoriál Františka Žejdla a Memoriál Ing. Josefa Dvořáka.

Chystají výstavu výpěstků

Sulislav – Malý sálek sulislavského pohostinství bude hostit nevšední výstavu. Jde o výstavu ovoce a zeleniny a k vidění bude 26. a 27. srpna. 

Další dealeři drog dopadeni

Tachovsko - Tachovským kriminalistům se v boji proti distribuci drog povedl další úspěšný zásah.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení