V polovině června letošního roku se počítá se slavnostním otevřením tří naučných stezek o celkové délce necelých padesát kilometrů. „Zprovozníme tři trasy - Kolowratovu, Příhraniční a Vyhlídkovou stezku. Návštěvníci se tak seznámí s faunou i florou v CHKO Český les, s hospodařením v Kolowratových lesích či s historií místních památek,“ uvedla Alena Svobodová z obecního úřadu v Rozvadově. Na jednotlivých zastaveních se dočtete například o výstavbě a historii starého i nového hraničního přechodu, pokocháte se pohledem z rozhledny v Milířích či zhlédnete důsledky působení bobra říčního na Kateřinském potoce. „Orientační popis budoucích tras je již popsán na našich internetových stránkách. Konečná podoba stezek se však bude v některých detailech lišit od té virtuální,“ říká Svobodová.

Cesty nebudou prý jen pro pěší, ale i pro cyklisty. „Hlavním cílem pro vybudování tras bylo přiblížit lidem zajímavosti v našem okolí. O některých zpracovaných tématech nevědí ani naši obyvatelé,“ upřesnila. Informační tabule budou s německým překladem. „Celkové náklady na vybudování naučných stezek přijdou přibližně na sto třicet tisíc korun,“ míní Svobodová. „Značnou část nákladů jsme ušetřili díky ochotě Antonína Hofmeistera z Málkova, který nám zhotovil stojany na tabule s popisy jednotlivých lokalit,“ říká Svobodová. Jednou ze zajímavostí je například místo, kde byla v minulém století plánována výstavba rozvadovského nádraží. Projekt lokální dráhy Rozvadov – Přimda – Bor zpracoval pražský stavební inženýr Max Pícha v r. 1906. Železnice měla být zbudována k zabezpečení dopravní obslužnosti Přimdska a Rozvadovska.

Hlavním důvodem bylo zajištění přepravy výrobků z industriálních území ve Frauenthalu a Reichenthalu (Hraničkách), jež v té době ve svých hutích produkovaly značné množství železných a skleněných výrobků, které se odtud vyvážely do celého Rakousko–Uherska i ostatních států Evropy. Nezanedbatelný byl i uvažovaný transport dřeva. Z důvodu nástupu produkce levných železářských výrobků z Anglie však hutní výroba v našem regionu zanikla a tudíž bylo od výstavby odstoupeno. Železniční stanice Rozvadov byla situována stranou obce směrem k vesnici Nové Domky, aby byla využitelná pro obě obce, které byly tehdy početně osídleny. „Myslím si, že otevření nových stezek je vždy pro ten kraj dobré. Zlepšuje to orientaci a navíc získají informace z tabulí, pokud je tedy neponičí vandalové,“ uvedla Alena Mautnerová, předsedkyně Klubu českých turistů v Tachově. O víkendu se turisté do příhraničí nedostanou bez problémů. „Bohužel je tam špatné spojení. Na kolech nejezdíme. Většinou to řešíme pronajmutím autobusu,“ dodala Mautnerová.

Při budování tras by prý obce měly spolupracovat s Klubem českých turistů. „Kdyby zastupitelé projednávali podobné záměry se sekcí značení turistů, mohli by společně vytipovat případné propojení s turistickou trasou,“ říká Marie Mirtlová, členka tachovského klubu turistů.