„Hlavními přínosy dokončené stavby jsou zvýšení traťové rychlosti až na sto čtyřicet kilometrů v hodině a posílení bezpečnosti celého koridoru,“ sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla s tím, že zmíněný úsek je součástí třetího tranzitního koridoru a je dlouhý dvaatřicet kilometrů.

„Povedlo se nám naplánovat slavnostní ukončení na den, kdy ministr přijel do Plzeňského kraje na pracovní jednání,“ dodal Halla.

Navíc, otevření zmíněného koridoru bylo vůbec první takovou událostí, kterou ministr Dobeš ve své funkci udělal. „Máme sice hotový tento koridor, ale nyní musíme ještě řešit železniční napojení na střední a jižní část Moravy, kde kvalita tratí není na takové úrovni, na které bychom si ji představovali,“ připomněl ministr Dobeš.

Na železnici měly původně jezdit i mezinárodní rychlíky do Německa. To se ale zatím nedaří, neboť Němci dávají přednost dopravě přes Domažlice. „Jednali jsme o tom. Pevně doufám, že to pro nás dobře dopadne. Nedovedu si představit, že bychom měli perfektní rychlostní trať a neuměli bychom ji plně využít,“ doplnil ministr.

Přestože byla otevírána jen část koridoru (Praha) Plzeň – Cheb, snažili jsme se navázat i na téma zvlněných kolejí u Kozolup na Plzeňsku, kde trať stavěla firma OHL ŽS. Zástupci zmíněné společnosti, kteří se otevření také zúčastnili se nám k věci odmítli jakýmkoliv způsobem vyjádřit.

SŽDC, která si práci objednala, už ale před několika měsíci podala trestní oznámení. Případ tak skončil u pražského soudu, který firmě nařídil trať opravit. Kdo ale nakonec bude zhruba třicet milionů za opravu platit, nikdo neví. „Rok po reklamování nebyl a není problém stále vyřešen,“ vyjádřil se k věci mluvčí SŽDC.

Úsek, který je veden Tachovskem, ale zatím žádné nedostatky nevykazuje.

Pověřený šéf SŽDC Pavel Habarta pak doplnil, jaké opravy byly nejrozsáhlejší. „Byly to úpravy mostů, přejezdů a trakčního vedení.“ Dráha je vedená jen v obtížně prostupném terénu (zejména mezi Svojšínem a Brodem nad Tichou) a technika tak mohla trať upravovat jen velmi pomalu. Z toho důvodu byly na železnici dlouhodobé výluky.

Traťové vedení je položeno na novém svršku a splňuje tak spolu s vedením trakčním parametry až pro sto šedesáti kilometrovou rychlost.

Na železnici je i úplně nové zabezpečovací zařízení s možností dálkového ovládání. „Podél trati jsou navíc položeny nové kabely, které v budoucnu propojí celý systém zabezpeční jízd vlaků a řízení provozu do jednoho centrálního pracoviště v Plzni a výhledově v Praze,“ podotkl Halla. Stavba vyšla na více než čtyři miliardy korun.