„A netýkalo se to pouze naší dcery, předmětem šikany se stalo více žáků této třídy,“ svěřili se Deníku rodiče, kteří si nepřejí být jmenováni.

Útočníky, kteří se pokusili ve čtvrté třídě šikanovat své spolužáky, měli být podle rodičů dívky někteří dojíždějící chlapci.

Jejich chování řešilo i vedení školy. „Je to kázeňsky problémová třída,“ uvedla zástupkyně ředitele pro první stupeň Jarmila Brachtelová s tím, že pro tuto třídu hledali pomoc v pedagogicko – psychologické poradně v Plzni. Odborníci následně přijeli s programem zaměřeným na vztahy v kolektivu.

Svoji kolegyni doplnila školní metodička prevence a zástupkyně ředitele pro druhý stupeň Lenka Doležalová. „Nemáme ale žádné podněty, ani od rodičů ani od dětí, že by tady došlo k šikanování. Jeden chlapec dostal minulý týden třídní důtku, druhý důtku ředitele školy, oba za drobné a především opakované napadání spolužáků. Ve třetím případě jsme doporučili rodičům umístění jejich syna do internátního střediska výchovné péče. Dva z nich k nám přišli v tomto školním roce z vesnické malotřídky,“ sdělila Deníku Doležalová.

K zachycení případné šikany ve škole rozdalo vedení mezi žáky druhých až devátých tříd dotazníky. Děti anonymně odpovídaly na otázky, které by mohly vést k odhalení šikany nebo alespoň náznaků takového chování.

„Při vyhodnocování jsme opravu náznaky objevili. Ve více než deseti případech poukazovali spolužáci na jedno jméno. Nebylo to ale v této čtvrté třídě. Naopak – všichni tu psali, že jsou dobrými kamarády, že jim nikdo neubližuje, nenapsali žádný problematický čin ani nepoukázali na jediné jméno,“ uvedla Doležalová. „Odpovědi jsme si minulý týden znovu prošli a žádný náznak možné šikany jsme neobjevili,“ dodala Doležalová.

Obě učitelky připouštějí, že pokud se podaří nevhodné chování objevit, je to u žáků ve vyšších třídách. Na prvním stupni se jedná spíše o výjimku. „Vloni jsme tu měli na druhém stupni dokonce pokus o kyberšikanu. Skončil ředitelskou důtkou a doplňkem ve školním řádu o zákazu používání mobilních telefonů ve škole,“ uvedla zástupkyně ředitele Brachtelová.

V případě, že dostanou podnět od dětí nebo rodičů o šikaně, postupují ve škole na základě metodických pokynů ministerstva školství. Podle našeho největšího odborníka Michala Koláře mají zpracovaný i vlastní postup. „Hovoříme s agresorem i napadeným, jednáme samostatně i s jejich rodiči, zeptáme se na průběh případných svědků. Obvykle přistoupíme i ke kázeňskému potrestání důtkou třídního učitele, ředitele školy, zhoršenou známkou z chování. Když to nepomůže, obrátíme se na oddělení sociálně – právní ochrany dětí městského úřadu,“ vyjmenovala možnosti Doležalová.

Posledním krokem, k němuž zatím nemuseli ve škole ani jednou přistoupit, je povolání policie k vyšetření případu.

Učitelky nevyloučily, že k ojedinělým případům šikany ve škole může docházet. „Neděláme si iluze, bez problémů s chováním žáků není žádná třída. Pokud ale máme řešit šikanu, musí nám ji nejdřív někdo oznámit. Proto žádáme rodiče a děti, aby nás na takové případy upozornili. Můžeme zaručit naprostou anonymitu, diskrétnost, vyřešení případu a potrestání agresora,“ uzavřela Brachtelová.