VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Noční můrou jsou pro nás opilci a drogově závislí

Tachov - Denně se setkávají tváří v tvář s lidským utrpením a každý den pomáhají lidem i zachraňují životy. Celkem dvacet šest záchranářů se střídavě stará o nepřetržitý provoz Zdravotnické záchranné služby na výjezdovém stanovišti Tachov, dalších deset na stanovišti v Plané. Vedoucího lékaře jim dělá Karel Lysý, který Deníku popsal radosti i strasti lékaře záchranky.

19.3.2011
SDÍLEJ:

V SANITNÍM VOZE. Jak říká Karel Lysý, záchranáři mají vždy radost, když předávají pacienta v nemocnici a on se jim takzvaně povedl, zachránili mu život.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal

Jaké případy denně řeší záchranná zdravotní služba?

Od paní, co uklouzne na náměstí a zlomí si krček, až po překotné porody, těžké dopravní nehody, kritické stavy dušení dětí. Ta škála je nesmírně pestrá, rámcově ve všech urgentních případech poruchy zdraví.

Popište, jak se k vám dostane informace, že někdo potřebuje pomoc.

Člověk v tísni, který potřebuje urgentní zdravotnickou pomoc, využívá tísňové linky 155. Ta je v celém Plzeňském kraji soustředěna v Plzni na zdravotnickém operačním středisku, kde sedí tým lidí, kteří mají vysoké odborné zdravotnické vzdělání a mají i praxi z výkonu záchranářské práce. Výzvu vyhodnotí a rozhodnou, jaké síly a prostředky použijí. Oni rozhodují o tom, zda bude nasazena skupina bez nebo s lékařem. Operátor přes počítač odešle zprávu a nám zde na výjezdovém stanovišti současně se spuštěním alarmu vyjede z tiskárny příkaz k výjezdu, kde je detailně napsáno, kam jedeme a co se tam děje. Současně s tím nám, kteří jsme ve službě, přijde alarm na služební telefony. První na místě u sanitky v garáži je řidič, kterému na navigaci naběhne zpráva a začne nás při výjezdu navádět přímo na místo. Do dvou minut musíme od obdržení zprávy vyjet.

Do kolika minut musíte být u pacienta a jaké máte zkušenosti z cest s ostatními řidiči?

Málokdo si z účastníků silničního provozu uvědomuje, že jsme jako zdravotnická záchranná služba limitováni patnácti minutami. Člověku v tísni je legislativou garantováno, že mu do patnácti minut bude poskytnuta neodkladná přednemocniční péče od doby, kdy obdržíme zprávu. Vyjímkou jsou okolnosti, hodné zvláštního zřetele, jako náledí, sněhová kalamita a podobně. Zkušenosti s řidiči máme pestré. Většinou se setkáváme s pochopením. Velice si vážíme seriózního přístupu řidičů, kteří se dokáží zachovat profesionálně. S vědomím, že je potřebujeme předjet, uhnou nebo i zastaví vhodně vozidlo. Jim se snažíme i poděkovat, na siréně je takový štěkavý zvuk, jmenuje se horn, tak na něj brnkneme jako že díky. Na druhé straně se setkáváme s arogancí a hloupostí, a to zejména na dálnici. Míjíme tam kličkující a polospící řidiče kamionů, kteří někdy řídí nohama a sledují DVD. Neumožňují nám předjetí třeba jen proto, že telefonují. Když transportujeme nemocného s akutním infarktem nebo s cévní příhodou mozkovou či s úrazem mozku, máme fofr na cestě, jedeme na specializované pracoviště, tak potřebujeme jet rychle. Není to z frajeřiny. Každá kolizní situace s prudkou změnou rychlosti neprospívá pacientovi v sanitce. V mnoha případech může jeho zdravotní stav zhoršit.

S jakými dalšími problémy se záchranáři setkávají?

Velký problém máme například zde na starém sídlišti v Tachově, kde nikdo při jeho stavbě nepomyslel, že sanitka by měla přijet až před vchod domu. Navíc domy mají popisná čísla ze strany, kam není z vozovky vidět.

Často se také setkáváme se situací, kdy si lidé zavolají v tísňové situaci záchranku, my přijedeme na místo a nikdo nás tam nečeká, dům je zavřený. Zejména na venkově bychom uvítali, kdyby někdo z té rodiny nebo okolí očekával záchranku. Trefil by mne šlak, když někam jedeme, cestou se můžeme přizabít, zazvoníme a čekáme, než nám někdo přijde otevřít. Pak přijdeme nahoru do domu, tam sedí rodina a dívá se na televizi, nejlépe na Ordinaci v růžové zahradě, a vedle v pokoji chroptí stařenka. Přijdete do místnosti, kde je těžce nemocný člověk a hraje tam naplno televize. Těm lidem vůbec nedochází, že musíme s postiženým komunikovat, že ho musíme vyšetřit,že nejsme služba pro odvoz do nemocnice.

Noční můrou jsou pro nás opilci a drogově závislí. Pak jsou to asociálové, kteří v bohaté míře zneužívají záchrannou službu. Někdy i lidé s banální chřipkou, v pocitu dopřání si komfortu, dokáží operátorovi vylíčit své potíže natolik dramaticky, že k němu jede záchranka. K někomu jede záchranka jednou za život, k někomu jezdíme na Tachovsku jednou týdně. Také někdy hostinský řeší situaci opilce, který se mu pozvrací na záchodě a usne tím, že zavolá záchranku, abychom to vyřešili.

Co vám přináší radost a jaká je odvrácená strana vaší práce?

Radost máme vždy, když pacienta předáváme v cílové nemocnici s vědomím, že se nám takzvaně povedl. Když skutečně díky našim schopnostem a přístrojovému vybavení nemocnému zachráníme život a dostaneme ho zpátky. To jsou věci, ze kterých se těšíme, a je to pro nás obrovská motivace. Stejně tak máme radost u případů, kdy je před našim příjezdem poskytnuta adekvátní laická první pomoc.Na druhé straně jsou případy, kdy se to přes veškeré nasazené úsilí nepovede, to je fakt a s tím se musíme smířit. Patří sem i námi nezaviněné konfliktní situace na místě události, napadání záchranářů, někdy nevstřícný přístup zdravotníků v cílových zdravotnických zařízeních.

Zmínil jste přístrojové vybavení. Co je novinkami mezi přístroji, které používáte?

Ve vozech jsme špičkově vybaveni, abychom mohli dělat kvalitní diagnostiku. Vždyť jenom výbava sanitky je za milion korun. Nejnovější přístroje nám umožňují natáčet a vyhodnocovat EKG včetně telemetrického přenosu, defibrilovat, stimulovat srdce,měřit hladinu kyslíku v krvi, hladinu vydechovaného CO2, aktuální hladinu cukru a hladinu kyseliny mléčné pro posouzení stavu pacienta. Máme přístroje pro umělou plicní ventilaci, máme prostředky pro uvedení do umělého spánku, šlágrem a novinkou je přístroj pro nepřímou masáž srdce. To jsou věci, které z nás dělají komfortní mobilní jednotku.

S kým spolupracujete a jak dobrá je to spolupráce?

Máme letitou dobrou tradici a spolupráci v rámci integrovaného záchranného systému, kde jsou také hasiči a policie. Mezi hasiči, se kterými se nejčastěji setkáváme, máme mnoho kamarádů. Je na ně spolehnutí. Jsme vděčni policistům za účinnou ochranu při poskytování péče agresivním opilcům či lidem psychicky narušeným.

Co vás osobně, jak se říká, nabíjí? Jakého máte koníčka, co děláte ve volných chvílích?

Práce na záchrance musí být současně koníčkem a nemám mezi spolupracovníky nikoho, kdo by jen chodil do práce. Pro nepřetržitý provoz záchranky v oblasti je potřeba minimálně pěti lékařů, jsme jen dva a fungujeme jen díky ochotě dalších třech odborně zdatných externích lékařů, kteří jsou zapojeni do služeb. Můj volný čas je administrativa, shánění sponzorů a stále zapnutý mobil.

Nejspokojenější jsem, když mám všechna svoje žlutá kachňátka v garáži a nikomu z obyvatel ve spádu se nic nestalo. Takové dny nejsou.

Autor: Antonín Hříbal

19.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Dvorek nabídne hudbu i divadlo

V prostorách Jízdárny ve Světcích se uskutečnil čtvrtý koncert cyklu Dveře Jízdárny dokořán.
10

Jízdárnu rozezněly lovecké rohy

Stropní ventilátory zvýší komfort při čekání na úřadě

Tachov – Vydýchaný stojící vzduch na chodbách Městského úřadu v Tachově, který návštěvníky ničil při návštěvě budovy především v letních měsících, je minulostí.

Kracíkovi role učitele nevadí. Mladým pomůžu rád, říká útočník

Plzeň – Vytáhnout nahoru další mladíky. Úkol pro hokejového útočníka Jaroslava Kracíka, který se po návratu ze zahraničí chystá v mateřské Škodě Plzeň už na třetí sezonu.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Pusťte si televizi. Rodí tam Plzeňanky

Unikátní pohled do nejintimnějších okamžiků každé ženy, který se natáčel v plzeňské fakultní nemocnici, právě startuje. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení