VYBERTE SI REGION

Obchvaty ulevily obcím od provozu, ale přinesly i své zápory

Tachovsko – Ulevily od sílícího provozu nákladních i osobních aut, ale přinesly také nečekaná úskalí. Řeč je o obchvatech a nových úsecích na trase spojující severní část okresu s dálnicí D5, tedy severojižní spojnicí označené číslem 21. Tento přes dvacet kilometrů dlouhý úsek je denně vytížen tisíci auty.

3.11.2016
SDÍLEJ:

Pohled na novou silnici směrem do Plané. V pozadí lávka pro pěší. Snímek z roku 2007 před dokončením nově vznikajícího průtahu. Foto: Ivan Tomášek

Silnice míjí Brod nad Tichou či Kočov, ale částečně prochází Planou a plně Chodovou Planou. Právě ta na obchvat čeká doslova jako na smilování už mnoho let. „Příští rok bude městys žádat o zanesení obchvatu do plánu rozvoje Plzeňského kraje a budeme i měnit územní plán Chodové Plané," říká tamní starosta Ctirad Hirš. 
V plánu byly dvě základní varianty obchvatu, východní a západní. Nyní se posuzuje vliv na životní prostředí. „Úřad hodnotil celkem čtyři varianty a to současný stav, východní variantu a dvě trasy západní. Teď se řeší připomínky," vysvětluje starosta s tím, že takzvaná EIA bude komplet hotová na jaře roku 2018. „Následovat bude projekt, výkup pozemků a někdy v roce 2022 by mohla začít vlastní stavba," poukazuje Hirš.

Jen připomeňme, že stavba obchvatu se opakovaně odkládá řadu let. Deník už 
v roce 2008 psal, že průtah Chodovou Planou zažívá občas dopravní kolaps a radnice proto volá po obchvatu. Podle tehdejšího starosty Jana Volného měl městys snahu, aby se začalo stavět roku 2009. To se ale nepovedlo a dodnes kolony projíždějících aut sužují obyvatele zejména v ulici Pohraniční stráže. Majitelům domů u průjezdní komunikace byla alespoň nabídnuta jistá kompenzace. „Ředitelství silnic a dálnic jim nyní bezplatně mění okna za okna protihluková," dodává starosta Hirš.

Lépe na tom jsou obce směrem k dálnici. V případě města Planá ale nelze hovořit o obchvatu v pravém slova smyslu. Doprava z města směrem na Brod nad Tichou a k dálnici D5 i tak doznala značných změn.

„Zrychlilo se napojení na dálnici a zklidnila se doprava v Nádražní ulici," uvádí plánská starostka Martina Němečková a připomíná, že původně součástí dopravních změn měly být i dva kruhové objezdy na severojižním průtahu. Jeden byl plánován na křižovatce s Tachovskou ulicí a druhý na výjezdu ze zmiňované Nádražní. „Když se dříve zvolila varianta průtahu a ne obchvatu, tak právě tyto kruhové objezdy nám zde teď chybí," dále poukazuje starostka. Podle ní jsou to paradoxně právě obyvatelé z Nádražní ulice, kteří si sice oddechli od provozu kamionů, ale zároveň mají někdy problém se z průtahem odříznuté části města dostat například do centra, kvůli mnohdy ucpané křižovatce. Město by tedy uvítalo vybudování dvou kruhových objezdů, které by usnadnily výjezd z ulic Tachovská a Nádražní.
To, že Planá nemá tradiční obchvat, ale průtah, přináší i riziková místa. Tím je křižovatka ke Kyjovu. „Je to nebezpečné místo s množstvím nehod. Žádali jsme i o umístění značky snižující rychlost, ale zatím bezúspěšně," dále uvádí starostka Němečková

KOLONY ZMIZELY I OD ŽELEZNIČNÍHO PŘEJEZDU

Velikým přínosem je také silniční obchvat Brodu nad Tichou. Ten se před stavbou potýkal s nárůstem kamionové dopravy a navíc je v obci i železniční přejezd. „Výhody jsou nesporné, hlavním přínosem je klid v obci," říká starosta Brodu nad Tichou Stanislav Karásek. Z obce tak zmizely kolony sunoucích se vozidel, které se vytvářely při zavřených závorách. „Přes vesnici také stály kolony, když se někde poblíž stala dopravní nehoda," podotýká starosta, a zároveň poukazuje na některá negativa, která obchvat přinesl. To, že do Brodu nezajíždí auta, má totiž vliv na obchůdky a tržby. U přejezdu přežila restaurace a ta se podle starosty zatím i drží. „Myslím si, že ale obchvat mohl být více zaříznut do krajiny, nebo měly být udělány protihlukové stěny. Když fouká západní vítr, tak se hluk nese z obchvatu až do obce."

U KOČOVA SE ZVLNILA SILNICE NA MOSTĚ

Další z obcí, kde si lidé oddechli od provozu, je Kočov. Od otevření dálnice D5 muselo uběhnout čtrnáct let, aby se doprava z Kočova přenesla mimo obec. Kočovem vedl popisovaný velmi frekventovaný úsek dálničního přivaděče z Plané k Nové Hospodě. Denně tudy projely také tisíce osobních vozů a kamionů. Místním lidem se po dlouhých letech ulevilo. „Ve vsi je už klid. Konečně se dá bez obav přejít silnice. Někdy se mi stalo, že jsem musela patnáct minut čekat, než jsem ji mohla přejít," řekla krátce po otevření obchvatu jedna z místních, Dagmar Pokorná. Hluk z provozu ale prý zůstal. „Vždy, když projede kamion, je slyšet silné hučení," pokračovala. Přestože protihluková stěna je instalovaná, hluk stále tamní obyvatele obtěžuje. Obchvat vede také po třináct metrů vysokém mostě přes údolí s řekou Mže. Most je svým způsobem regionálním unikátem, vede totiž do oblouku a do kopce.

Hned v prvním roce provozu ale bylo diskutováno zvlnění vozovky na mostě. Série místních šetření, do nichž se kromě pracovníků zhotovitele, projektanta, investora a technického dozoru účastnili také zástupci policie a Krajského úřadu Plzeňského kraje, vedla ke zpracování expertního posudku. Ten odpověděl na základní otázky, které se týkaly správnosti projektové dokumentace a jejího provedení a samozřejmě odstranění oněch vln. Závěr expertního posudku konstatoval, že zvlnění vozovky je estetickou závadou, nemá vliv na spolehlivost konstrukce, odtok vody z komunikace je dostatečně zajištěn a není třeba přijímat žádná zvláštní opatření z hlediska dopravního značení ani z hlediska úpravy rychlosti.

Silnice číslo 21 vede v novém tělese i kolem osady Janov a chybí ještě vybudovat pokračování obchvatu, který odvede provoz z obce Bezděkov a bude pokračovat dále k dálnici.

Autor: Antonín Hříbal

3.11.2016
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

Potlesk byl odměnou za celoroční práci

Milíře – V Domově pro osoby se zdravotním postižením v Milířích žije přes šest desítek obyvatel. Ačkoliv jich počet mnohonásobně převyšuje běžný počet členů v domácnosti, vedení i personál se snaží v zařízení vytvářet prostředí co nejvíce podobné běžné rodině.

Nákladní vůz srazil ženu v Plané na přechodu

Planá – Smutná událost se odehrála v předvečer Mikuláše v Plané. V pondělí krátce po sedmnácté hodině došlo k nehodě na křižovatce průtahu Planou s ulicemi Nádražní, Sadová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies