Zařízení mají ve výbavě několik měsíců a naposledy ho použili při páteční kontrole vozidel ve Stříbře. Deník mohl být u toho.

Dobrý den pane řidiči…

Začíná to stejně. Na vozovku vstoupí muž v uniformě, terčíkem udělá gesto, při kterém se opotíte i tam, kde nechcete a zastavíte. Není to nic jiného, než běžná silniční kontrola, při které policisté kontrolují dodržování obecně platných předpisů. Pokud ale vaše čelní sklo nebo boční okénka (od sloupku A k B), disponují černými fóliemi, vytáhnou navíc měřič. Než jej ale na sklo přilepí, popadnou saponát a prostor, kde se bude přístroj skla dotýkat, dokonale přeleští.

Pak už jen padají hodnoty, které zapisují do předtištěného dokumentu. Pokud je propustnost světla u čelního skla nižší, než sedmdesát pět procent, koledujete si o tučnou pokutu nebo o zákaz řízení na několik měsíců. V případě předních bočních okének je zákon o chlup benevolentnější, propustnost musí být vyšší než sedmdesát procent. Zadní okénka ale můžete mít třeba neprůhledná. U nich je to fuk.

Narkoman s dítětem

Čas se pomalu chýlí a policie zastavuje tmavý Peugeot 106. Řidič se podrobí i testu na drogy. A je pozitivní. Podle něj si muž před jízdou dal pervitin. Jaké je naše překvapení, když v okamžiku, kdy policisté s narkomanem jedou na lékařské vyšetření, vystupují z vozu dva mladí lidé a vynáší v přenosné postýlce novorozeně! Šílenost a absolutní hazard se životem.

Po pár desítkách minut, kdy policisté přijedou nazpět, zastavují tmavou Škodu Fabia. Čelní sklo je v naprostém pořádku, skrz přední okénka ale není vidět téměř nic. Okamžik, kdy policisté tasí… Ne, pistoli, ale měřič. Displej zobrazuje hodnoty okolo sedmnácti procent. A to je sakra málo. „Auto jsem si vypůjčil. Policistům jsem s doklady předložil i atest," pokrčil rameny šofér Pavel Skořepa.

„Na vlastní vůz bych si je také dal, alespoň tolik nesvítí slunce. Nevidím ve fóliích problém. Samozřejmě bych chtěl mít atest," dodal.

Hlavně ty peníze

Policisté se nicméně setkávají s případy, kdy firmy, v honbě za penězi, nalepí zákazníkovi fólie, které mají nízkou propustnost, ovšem přidají atest. Jakoby na uklidněnou. Šoféři jsou pak při silniční kontrole nemile překvapení, když jim policie sdělí fakt, že v podstatě jezdí s vozem, který není způsobilý k provozu. Je to stejné, jako kdyby jezdili například bez nárazníku.

Nebezpečný tuning

„Jedním ze základních pravidel bezpečnosti provozu je dodržování zásady dobré viditelnosti," připomíná Dagmar Jiroušková, mluvčí tachovské policie. Účastník provozu musí být vidět i být viděn. Přílišné zatemnění skel je zařazeno mezi mezi nebezpečné závady!

Zásadu dobré viditelnosti můžeme demonstrovat na příkladu, kdy chodec přechází přes silnici. „Řidič musí mít co nejlepší výhled z vozidla, aby mohl chodce včas zpozorovat a umožnit mu bezpečný přechod. Chodec musí mít navíc možnost očního kontaktu s řidičem, aby mohl rozpoznat, zda je řidičem registrován. Oba účastníci tak musí mít zachovanou možnost neverbální komunikace," dodala.

Nebezpečná jsou „kouřová" skla i v obdobích snížené viditelnosti (mlha, déšť, noc).

Jaké hrozí sankce?

Propustnost 0–19% (téměř neprůhledná skla)

Policie případ oznámí správnímu orgánu. Zákaz řízení na několik měsíců.

Propustnost 20 – 69%

Pokuta až 5000 korun