VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozor! Brzdná dráha na sněhu je delší až pětinásobně

Tachovsko  – První víkend letošní zimy na sněhu je za námi a na silnicích vládne zmatek a hysterie. Co je na tom divného, že napadlo, když je leden. Řidiči však v tomto počasí zmatkují a pak často dochází k dopravním nehodám. Řádně by se měli v dopravním ruchu chovat také chodci.

27.1.2014 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Petr Šilar

„Vždy by mělo docházet k vzájemné ohleduplnosti jak u řidiče, tak i u chodce. Řidič se má k přechodu pro chodce přibližovat takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo a umožnit tomu chodci bezpečné přejetí," vysvětluje Václav Ircing z Besipu a pokračuje: „Chodec naopak nesmí náhle vstupovat na přechod pro chodce. Jeho povinnost je se rozhlídnout. Nesmí na přechod nějakým náhlým vstupem vejít. Řidič je sice povinen chodce pustit a umožnit mu bezpečné přejetí, ale pokud je venku takovéto počasí a vběhnete na přechod, řidič je prohrávající."

Je zajímavé, že děti ve školách tyto zásady dodržují a je opravdu zvláštní, když tímto učí řada dětí své rodiče a prarodiče.

Dále je důležitý takzvaný oční kontakt. Kdy se chodec zkontaktoval s řidičem a už poznáte na chování toho řidiče, jestli je schopný nebo ochotný zastavit. Taktéž chodec stojícího u přechodu, musí dát signál, že bezpečně vstupuje na přechod pro chodce. Když už na přechodu je, tak má samozřejmě právo přednosti.

„Viditelnost, to je dalším velice důležitým faktorem v tomto období. Už se začíná brzy stmívat a chodcům bych doporučil, aby chodili po komunikacích dostatečně viditelní. To znamená, aby byly na silnicích dostatečně vidět," doplnil.

Když jde chodec v tmavém oblečení, není vidět. Každý by měl dodržovat zásadu nejen vidět, ale také být viděn. „Lidé si stěžují, že nemají peníze, aby si něco nakupovali. Ale k tomu, abych byl vidět peníze nepotřebuji. Postačí obyčejná igelitová taška. Za snížené viditelnosti jsem v dohledu až na sedmdesát metrů," poznamenává.

Běžně k dostání jsou reflexní pásky, která jsou zřetelná až na dvě stě metrů. Klasicky se stačí ale světle obléct nebo i posvítit baterkou nebo blikátkem. Existuje také spoustu oblečení, které už mají reflexní prvky.

Co řidičům o víkendu moc nešlo je brzdění. Při rychlosti 50km/h je třeba k zabrzdění kolem 25 metrů. Brzdná dráha se na mokré, zasněžené a zledovatělé vozovce prodlužuje. Na mokré vozovce se prodlužuje až na dvojnásobek, na sněhu až na pětinásobek a na ledu dokonce až na desetinásobek oproti brzdění na suchém povrchu.

„Řidiči si myslí, že když mají zatížené auto, že zabrzdí na kratší vzdálenosti. Ale o co je auto těžší, o to je ta vzdálenost delší. S plně naloženým autem zastavím na podstatně delší dráze než s neobsazeným vozidlem. Upozorňujeme také, že osobní auto má kratší brzdnou dráhu než auto nákladní," upozornil Václav Ircing.

Velkou roli hraje hmotnost automobilů a takzvaná prodleva brzd.

Autor: Gabriela Jägerová

27.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Představení nového loga a tabule v rámci projektu záchrany Böttgerova sloupu ve spolupráci s německou firmou v rámci projektu Böttger.

Obora představila logo s Böttgerovým památníkem

Jedním z cílů záchranných složek byl také požár valníku mezi Stříbrem a Těchlovicemi.

Čtvrtek na Stříbrsku: Dvě dopravní nehody a požár valníku se slámou

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Plzeňský kraj - Hasiči odstraňovali padlé stromy a větve na více než třiceti místech.

OBRAZEM: Setkání s indiány vystřídalo kroužkování ledňáčků

Tachovsko – Společnému soužití člověka s přírodou se věnoval příměstský tábor s Dětským domovem Domino Plzeň.

Petr Ardeleanu bude v sobotu pískat na Baníku

Tachovsko – Ve čtvrtém kole nejvyšších fotbalových soutěží nebudou chybět ani jména všech tří Tachováků, kteří v nich působí. Dva z nich se vydají na Moravu.

Rozhodne již Stříbro o motokrosových titulech?

Stříbro - Neděle 20. srpna bude na motocyklovém závodišti ve Stříbře patřit atraktivnímu programu BUKSA/ADOS Mezinárodního mistrovství České republiky v motokrosu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení