Jedno z posledních míst, kde mohou občané dostat kvalifikované rady a právní pomoc zdarma, Občanské poradny, zaznamenaly za loňský rok bezmála 50 tisíc dotazů. V Plzeňském kraji má tato nestátní nezisková společnost tři pobočky. Obyvatelům příhraničí je nejbližší poradna v Plzni, nebo v Dobřanech u Stoda v okrese Plzeň–jih. „Poradny vznikly, protože navzdory stále vyšší vzdělanosti není velká část Čechů vůbec vzdělána ve znalosti svých práv a povinností,“ vysvětluje ředitel Asociace Občanských poraden Hynek Kalvoda.

Poradny mají široký záběr činnosti, pomáhají znevýhodněným sociálním skupinám obyvatel, monitorují diskriminaci, zajišťují dluhové poradenství, a věnují se třeba i obětem trestných činů. „Počet našich klientů v poslední době sice mírně klesl, ale zvyšuje se počet lidí, kteří naše služby využívají opakovaně. Dá se říci, že problémy občanů v našich poradnách zrcadlí problémy dané sociální skupiny, jejíž je klient členem,“ říká Kalvoda. Lidé si nejvíce přicházejí pro rady v majetkoprávních vztazích – vloni to bylo 8793 dotazů.

Nejvíce prý tápou v otázkách o spoluvlastnických právech. „Klienti si nechávají poradit i v řešení mezilidských vztahů, vloni bylo na toto téma 8043 dotazů,“ spočítal kalvoda. Nejčastěji se dotazy týkaly rozvodů a péče o nezaopatřené děti. Klienti si také často neví rady v otázkách bydlení, vloni se na něj přišlo 7450 dotazů. Kámenem úrazu jsou velmi často nájemní smlouvy. Jak ale upozorňuje Kalvoda, doslova raketový nástup zaznamenaly problémy spojené s dluhy – vloni je mělo 1757 lidí.

Občané si nejsou taktéž jisti, za jakých podmínek je možné uzavřít a ukončit pracovní poměr, zajímají se o rozsah státní sociální pomoci. Na občanské poradny se nejvíce obracejí ženy (62 %) a nejčastější formou komunikace s poradci je osobní setkání přímo v poradně (68 %). Telefonicky řeší své problémy s poradci 19%klientů a e–mailem 12 %. „Necelé 1 % našich klientů se na nás obrací dopisem a klienty s pohybovými potížemi navštívíme i doma,“ uvádí ředitel AOP možnosti, jak klientům poradci pomáhají. Vedle odborných rad poskytli poradci ve 20%i aktivní pomoc. „Snažíme se naše služby neustále zlepšovat.“ komentuje práci poradců Hynek Kalvoda. Asociace občanských poraden sdružuje a zastřešuje 38 občanských poraden v 55 městech a poskytuje jim služby, které přispívají ke zvyšování kvality občanského poradenství.