Redakce Tachovského deníku se tak rozhodla zmapovat stavbu úseku Stříbro – Planá.

Dělníci do země poprvé kopli v květnu 2008 a před sebou měli více než třiatřicet kilometrů tratě. „Účelem stavby je zvýšení bezpečnosti železničního provozu, komfortu cestování, snížení negativních vlivů železniční dopravy na obyvatelstvo a zvýšení dostupnosti dopravy pro osoby se sníženou pohyblivostí,“ vyjmenovává hlavní cíle Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty. A zkrátit by se měly i dojezdové časy. Například cesta z Chebu do Prahy se tak v blízké budoucnosti zkrátí o více než půlhodinu.

Vyšší rychlost a nové podchody

Nově budou vlaky jezdit vyšší rychlostí a nebudou také muset zpomalovat ve skalnatých úsecích. „Dojde ke zvýšení maximální rychlosti ze současných 60 – 90 km/h na 100 km/h a pro jednotky s naklápěcími skříněmi až na 125 km/h,“ vyjmenovává Halla.

V rámci stavby byly zprovozněny pro cestující podchody ve Stříbře, Milíkově, Svojšíně a v Plané. „Ve Svojšíně byly vybudovány tři mosty, které umožňují mimoúrovňové křížení železnice se silnicí a přístup k části Svojšína. Ve stanicích jsou vybudována nová nástupiště s bezbariérovým přístupem pro cestující. V této etapě výstavby se dokončily železniční stanice Svojšín a Pavlovice,“ popisuje stavby mluvčí. Zmíněné objekty byly dokončeny podle plánu začátkem prosince minulého roku.

Betonové stěny

Jako novinku můžeme označit i desítky protihlukových stěn. Z okna vlaku je pak lze sledovat u Brodu nad Tichou nebo mezi Pavlovicemi a Ošelínem.

„Na provozovaných úsecích je dále zcela modernizováno zabezpečovací zařízení, které zajišťuje větší bezpečnost cestujících,“ uvádí Pavel Halla. Řekněme že, generální rekonstrukcí prošly i propustky, elektrické vedení a samozřejmě i traťový svršek, tedy kamenivo i kolejnice. Vybudováno bylo rovněž zařízení technologie, které tvoří především nové moderní sdělovací a zabezpečovací zařízení pro zvýšení bezpečnosti železničního provozu. „Podél celé trati byly položeny nové kabely, které propojily celý systém zabezpečení jízd vlaků a řízení provozu do jednoho centrálního pracoviště v Plzni a později v Praze. Výstavba sdělovacího zařízení zahrnuje rovněž instalaci elektrické požární signalizace v jednotlivých stanicích, elektrickou zabezpečovací signalizaci, kamerový systém nebo rozhlas,“ vyjmenovává dále Halla.

A co mosty? Ty taky vyměnit!

Optimalizace se nemohla nedotknout ani obřích železných mostů, které se v několika unikátních exemplářích klenou nade Mží, v úseku mezi Brodem nad Tichou a Pavlovicemi. Mosty byla jednoduše kapitola sama o sobě. Ještě dnes mají jistě obyvatelé Kočova a Brodu na mysli chvíle, kdy byl na čas uzavřen dálniční přivaděč, aby mohly projet gigantické transporty, vezoucí bleděmodrá kovová monstra. Ta pak byla v Brodě těžkotonážními jeřáby přeložena z kamionu na vagony. Na nich pak dorazila k místu a další jeřáby je pak s chirurgickou přesností usadily na místa původních, ale přece opravených, nosníků.

Nová trať si žádá i modernizované vlaky. „Ano, budou,“ slíbili nám na generálním ředitelství Českých drah. „České dráhy plánují v tomto a příštím roce zde u dálkových vlaků postupně nasazovat tzv. humanizované vozy (částečně rekonstruované starší vozy) a byli bychom rádi, kdyby v budoucnu na této trati jezdily i vlaky vyšší kategorie. Nová trať umožňuje i provoz naklápěcích skříní železničních vozidel typu Pendolino,“ jmenuje plány Radka Pistoriusová, tisková mluvčí Českých drah s tím, že dráhy předpokládají, že v nadcházejícím období posílí rychlíkové soupravy o jeden vůz 2. třídy.

„Dochází také ke změnám poskytovaných služeb, především při přepravě jízdních kol. V uplynulých letech byla možná přeprava kol v rychlících pouze s povinnou rezervací, v současnosti je tato rezervace sice možná, ale již není povinná. To jistě přivítá řada cykloturistů,“ míní Pistoriusová.

Následně, v průběhu letošního roku, prý České dráhy nahradí dosavadní vozy vyráběné v bývalé NDR vagóny zakoupené v Rakousku. Budou ale opět třicet let staré. „Nabízejí vyšší komfort než současné vozy,“ uklidňuje mluvčí Pistoriusová. Jsou ale vybaveny oddíly pouze po šesti místech se sedačkami s textilním potahem. Nynější nabízejí osmičku sedadel, potažených různě sešívanou koženkou. „V Rakousku jsou to stále velmi oblíbené a pohodlné vozy a v mnoha parametrech snesou srovnání s vozy využívanými ve vlacích EC/IC,“ dodává.

Lidé jsou nespokojeni

Nová trať a modernizované vozy je jistě dobrá věc, ovšem celková modernizace má i své, silně stinné stránky.

A zejména pak ta stránka stavební. Těžká technika se musela k trati, která vede vesměs hlubokým údolím Mže, lemovaným smrčinami, nějakým způsobem dostat. Stavební firmy a jejich řidiči využívali, kromě nově vytvořených, často prašných cest, i stávající komunikace.

Zmíníme tak úzkou silničku z Pavlovic do Josefovy Hutě. Tam, kde dříve projel běžný osobák, by dnes projel maximálně obrněný transportér. Komunikace je v dezolátním stavu, díry připomínají pasti na mamuta a průjezd bychom mohli s klidem doporučit jen na vlastní nebezpečí.

Z Pavlovic jsme se také vypravili i do malé osady Černý mlýn. Do ni z prudkého kopce vedla ještě nedávno úzká, ale udržovaná asfaltka. Dnešní stav? Rigoly, že i provozem ošlehaná redakční fabie plavala ze strany na stranu. O asfaltu už nemůžeme taktéž hovořit. Místo jsme navštívili ve chvíli, kdy bylo horko a za autem se výrazně prášilo. Ano, z asfaltky se stala prašná cesta. Jestli zaprší, budou mít Černomlýnští nepěknou klouzačku. A taky si nám na tento neutěšený stav sami stěžovali.

Čtěte také:

Optimalizace trati došla už k Brodu nad Tichou

U Plané vyroste nová lávka

VIDEO: V parku budují unikátní zeď

Startuje další výluka, teď na nejnáročnějším úseku trati

Opravíte? Opravíme

Na stavy silnic a cest v okolí trati jsme se zeptali opět Pavla Hally, tiskového mluvčího Správy železniční a dopravní cesty. Budou přístupové komunikace uvedené do původního stavu?

„Ano, samozřejmě budou. S tím se pochopitelně v projektu počítalo a veškeré přístupové silnice, cesty i cestičky budou uvedeny do původního stavu. Počítáme, že leckteré uděláme úplně nové, takže by to měla být pro občany taková malá záplata za to, že museli několik měsíců snášet těžkou techniku a měli ke svým domovům zhoršený přístup. Tedy, jakmile úplně skončí úprava trati, neprodleně začneme na opravách a stavbách silnic,“ slíbil Deníku Halla.

Planou projede Pendolino
Při příležitosti ukončení prací na koridoru a také v rámci zahájení lázeňské sezóny 2011 v Mariánských Lázních v sobotu 14. května, přijede z Prahy do Mariánských Lázní vlajková loď ČD Pendolino. Odpoledne, v době od 13:30 hod do 15:00 hodin se uskuteční na mariánskolázeňském nádraží prezentace Pendolina včetně dalšího doprovodného programu. Přesně v 15:00 hod odjede Pendolino i se zájemci z řad veřejnosti do Chebu, odkud se po necelých 20 minutách bude vracet zpět do Mariánských Lázní.
Finance na prvním místě
Finanční prostředky pro tento projekt poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a Fond Evropské unie v rámci Operačního programu Doprava. Celkové investiční náklady stavby, včetně přípravy a sedmiprocentní rezervy, představují částku čtyři a půl miliardy korun bez DPH.