VYBERTE SI REGION

Škola má recept na problémy

Tachov – S rodiči zatím jednoho žáka podepsala Základní škola Zárečná v Tachově individuální výchovný program. Několik dalších žáků a rodičů bylo ale zapojeno do projektu, kterého se škola zúčastnila jako jediná v rámci tachovského okresu a jako jedna ze tří v kraji.

19.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jarmila Kuncová

Zárečná se stala pilotní školou projektu od jeho vyhlášení ministerstvem školství před třemi roky. „Hlavní myšlenka individuálního výchovného programu spočívá v prevenci, v předcházení problémovému chování," sdělila Deníku výchovná poradkyně školy Eva Šmejkalová. „Ve smysluplném řešení problémů, ne v potrestání chování, ale v přímé práci s dítětem a rodiči," dodala.

Projekt je zaměřen na dlouhodobé problémové chování a nefungující spolupráci s rodiči. „Jedná se zde třeba o nedostatečný dohled na to, jestli má dítě domácí úkoly, na nepřipravenost dítěte, na problémy s docházkou a omluvenkami, a pak samozřejmě na chování ve škole, agresivitu, šikanu, záškoláctví, návykové látky," uvedla výchovná poradkyně.

Do závěrečné fáze, tedy do podpisu individuálního výchovného program, byla dotažena spolupráce s rodiči jednoho dítěte na prvním stupni. V rámci České republiky, kdy do projektu bylo zapojeno 63 škol, spolupracovaly školy s 1489 žáky a podepsáno bylo 265 programů. „Individuální výchovný program je ale až ten poslední bod. Nejdříve jsou pohovory se žákem, s rodičem, pak teprve se to řeší plánem."
Jediný individuální výchovný plán uzavřela Zárečná s rodiči žáka tehdy třetí třídy, kde byly problémy právě se spoluprací s rodiči. Podle vedení školy se situace poté zlepšila. V případě, že dohody podepsané v dokumentu nefungují, řeší to další orgány – odbor péče o dítě, či policie.

První fáze projektu byla celostátně uzavřena a na základě zkušeností pilotních škol, mezi které patřila Zárečná, byly vydány metodické pokyny s tabulkami, jak by měly jednotlivé školy postupovat. Rozhodnutí, jestli se připojí, je pak na ostatních školách.

Podle představitelů Základní školy Zárečná má nový projekt smysl a je efektivní. „Rozhodně efektivnější, než napsat poznámku," uvedla Šmejkalová s tím, že škola bude v projektu nadále pokračovat.

Jak Deníku uvedl ředitel školy Zdeněk Hnát, projekt je zajímavý i ekonomicky. „Nevyžaduje totiž žádné finanční náklady navíc, ani to není nárůst administrativy, což je důležité. Nám v podstatě přibyl jeden jediný papír a ministerstvo připravilo vzory na vyplnění zápisů," uvedl.
Pro tachovskou školu navíc nebyl program úplnou novinkou. „Tak, jak program doporučovalo ministerstvo, jsme jej měli podobně už nastavený a řídili jsme se jím. Pro nás se tedy v podstatě nic nezměnilo, jen jsme přidali navíc individuální program. To znamená, že když selžou, nepomohu všechna naše opatření, která děláme, tak je tady tato možnost," řekl Deníku ředitel s tím, že smlouva ani není pro rodiče povinná, nemusejí ji podepisovat.

Škola se v roce 2010 do programu přihlásila ze dvou důvodů. „Hledali jsme způsoby, jak zlepšit chování dětí, kdo nám co nabídne a jestli to, co děláme je dobře. A u mě to byla trošku i zvědavost na to, co nám ministerstvo vymyslelo a s čím přichází. Nakonec musím říct, že přišlo s dobrou věcí a je to jeden z projektů, který se podařilo úspěšně dotáhnout do konce, do závěrečné konference, ze které vznikly přesné závěry," uvedl Hnát.

Na základě poznatků všech zúčastněných škol se individuální výchovný program osvědčil jako efektivní nástroj pro řešení rizikového chování žáků v součinnosti s rodinou. „V necelých dvaceti procentech případů se podařilo zcela eliminovat rizikové chování žáka a ve zhruba šedesáti procentech případů došlo k částečnému posunu chování," píše se v celostátních závěrech projektu.

Také ze strany rodičů a zákonných zástupců dětí byl individuální výchovný program přijat kladně, pouze v jednom procentu nepřistoupili zákonní zástupci na spolupráci se školou prostřednictvím tohoto plánu.

Autor: Jiří Kohout

19.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Böttgerův památník a jeho blízké okolí chce zvelebit obec Obora
9

Chátrající památník u hranic čeká záchrana

Děti a dospělí zkoušeli paměť i štěstí
12

Děti a dospělí zkoušeli paměť i štěstí

Písničkář hrál, zpíval i vyprávěl příběh z Kladrub

Kladruby – Komorní prostředí sálu muzea v Kladrubech navštívil písničkář a zakládající člen sdružení Šafrán Vladimír Veit.

Nehoda tří nákladních aut uzavřela dálnici D5 u Sv. Kateřiny

Tachovsko – Zranění dvou lidí si vyžádala dopravní nehoda tří nákladních vozů, která se stala v sobotu ráno na dálnici D5 u Svaté Kateřiny.

Zámek v Cebivi mění majitele

Cebiv – Hlavním krokem v otázce stavby bylo především vyřešení vlastnictví. Již delší dobu se totiž o zámek sváděl spor hned několika majitelů. Z nichž ale ani jeden nejevil větší zájem o případné opravy. Nyní se ale situace zcela změnila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies