Samotná stavba ale bude pokračovat až do konce dubna příštího roku. Výluky jsou připravené v etapách.

„Konkrétně budou vyloučeny stanice Ošelín, Pavlovice a Brod nad Tichou. Podle harmonogramu začnou práce v železniční stanici Pavlovice, aby od října 2010 mohla být tato stanice, která je velmi komplikovaně dostupná náhradní autobusovou dopravou, obsluhovaná provizorně již vlakem,“ upřesnil Vladimír Kostelný, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Plzni.

Rychlíky budou při této výluce nahrazovány v úseku Stříbro – Planá, osobní vlaky mezi Svojšínem a Planou. „Vzhledem k tomu, že v úseku Stříbro – Svojšín a v samotné stanici Svojšín bude nutné vypnout trolejové vedení, bude dopravu mezi Stříbrem a Svojšínem nutné zajišťovat motorovým vozem, což si vynutí ve Stříbře přestup,“ dodal Kostelný.

Autobusy náhradní dopravy za osobní vlaky budou zastavovat v obci Ošelín. Pro cestující do a ze stanic Pavlovice a Brod nad Tichou bude zavedena linka náhradní dopravy Pavlovice – Brod nad Tichou – Planá a opačně, cestující z nebo do stanic Pavlovice a Brod nad Tichou ze směru Stříbro pojedou vždy přímým autobusem do stanice Planá a zde přestoupí na linku Pavlovice – Brod nad Tichou – Planá a opačně, bez doplatku rozdílu jízdného.

„České dráhy se obracejí s prosbou na cestující, kteří plánují cestovat ve větších skupinách o počtu 18 a více osob, aby plánovanou jízdu nahlásili alespoň dva pracovní dny předem na Kontaktním centru Českých drah, telefon 840 112 113, e-mail info@cd.cz. Na tomto pracovišti cestujícím rovněž České dráhy poskytnou informace o organizaci dopravy po dobu výluky,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

V úseku mezi Svojšínem a Pavlovicemi bude demontováno trakční vedení a zabezpečovací zařízení. „Následně bude provedena snáška železničního svršku. V daném úseku jsou dva velké mosty, bude se rekonstruovat dvaadvacet dalších,“ sdělil Deníku Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty. „Dále jsou na tomto úseku tři tunely. Během prací dojde k sanaci skal a opravě propustků, opěrných zdí a zárubních zdí,“ doplnil.

Úsek je z pohledu provádění prací podle Drvoty velice náročný, čemuž odpovídá i délka výluky. „Na optimalizaci se bude podílet šest set až sedm set lidí, použita bude těžká technika jako buldozery, nákladní automobily, kolejové jeřáby a podobně,“ uvedl dále.

Ve jmenovaném úseku je jediný železniční přejezd, a to ve stanici Pavlovice. Ten zůstane úrovňový. Stavebníci museli také konzultovat stavbu, která vede údolím Mže, z hlediska ochrany přírody. Byla zpracována studie hodnocení vlivů na životní prostředí EIA.

„Celkové investiční náklady stavby Optimalizace trati Stříbro – Planá jsou plánovány na 4,4 miliardy korun,“ uvedl dále Tomáš Drvota.

Úsek mezi Pavlovicemi a Svojšínem měří třináct kilometrů. Jednokolejná trať zde má jednu výhybnu v Pavlovicích a jednu v Ošelíně. Po dokončení prací se počítá v této části s rychlostí vlaků 105 až 110 km/h pro naklápěcí soupravy a 80 až 85 km/h pro klasické soupravy.