Vědí to už i studenti třetího ročníku stříbrské obchodní akademie, kteří si v polovině září letošního roku založili fiktivní společnost OART. Cílem je prorazit na republikové soutěži škol v rámci projektu Achievement junior (vol. přelož. Uspěšní mladí), kde mohou své výdobytky prodat. OART začala vyrábět obrázky za pomoci ubrouskové metody. „Aplikujeme je například na dlaždice nebo dřevotřískové desky," vysvětlila Veronika Lhotková, studentka a zároveň jedna z manažerek.

Studenti zažíjí vše od založení firmy přes výrobu až po likvidaci včetně veškerých vyrvonání. „Musí si umět obstarat materiál a prodat zboží tak, aby měli finanční zisk. Výdělek musí být použit například na charitu nebo společenské akce. Mohou investovat i zpět do sebe. To znamená, že si mohou například zaplatit kurzy tanečních," sdělila kantorka Ivana Strachotová. Principem tedy není jen dosažení zisku, ale i zpětné investování.

Ve firmě pracuje celá třída třetího ročníku. Ta se musela umět domluvit na tom, kdo bude prezidentem či prezidentkou, kdo bude zastávat posty v managementu a kdo se, takříkajíc, postaví k pásu. Smyslem tedy je i výuka mezilidské komunikace.

„Mají vedoucí oddělení marketingu, vedoucí personálního oddělení nebo oddělení výrobního. Ti všichni pod sebou mají několik lidí a ty musí umět koordinovat," vysvětlila učitelka Strachotová. A pozor, podmínkami pro vstup do „vyšších" sfér nejsou studijní výsledky, nýbrž demokratická volba.

Aby se firma dobře prezentovala i na veřejnosti a aby splnila veškeré podmínky soutěže, uspořádala v Záchlumí rybářské závody s doprovodným programem.