OBRAZEM: Tachovští horolezci zdolali jednu z nejvyšších hor Rakouska

WILDSPITZE, ORTLER - Pokoušeli se o italský vrchol Ortler, ale špatné počasí je otočilo k návratu

23.5.2008 1

Společné foto na vrcholu (samospoušť)Foto: Míra Žižka

Skupina amatérských horolezců z Tachovska zdolala před časem druhou nejvyšší horu Rakouska Wildspitze a téměř dospěla k vrcholu hory Ortler na italské straně Alp. Z dramatického výstupu nám horolezci připravili autentickou reportáž.

První den

Naším další cílem byly dvě alpské hory. Nejprve jsme jeli na druhou nejvyšší rakouskou horu Wildspitze - 3774 m. n. m, nacházející se v Őtztalských alpách, jihozápadně od Innsbrucku. Výchozím místem pro výstup na Wildspitze je vesnička Vent v krásném a klidném údolí. Ihned po příjezdu do této vesničky se připravujeme na cestu. Z Ventu vycházíme po 16. hodině. Po cestě se nám nabízejí výhledy na okolní kopce ve světlu zapadajícího slunce. Toho večera docházíme do chaty Bresslau ve výšce 2840 metrů. V chatě, kde jsou spolu s námi tři holandští a dva něměčtí horolezci, trávíme velice příjemný a odpočinkový večer.

Druhý den

Vstáváme v pět hodin. Po posledních přípravách vyrážíme za svitu čelových svítilen vstříc vrcholu. Holanďané zůstávají v chatě a Němci vyrážejí na vrchol jinou cestou. Cesta je z počátku dosti nepřehledná, jdeme asi 1,5 hodiny zcela po tmě, takže se orientujeme hlavně pomocí GPS. Po rozednění jsme již na ledovci Mitterkar pokrytém kamením a sutí. Samotný ledovec je vidět až pod ledovcovým žlabem zvaným Mitterkar-Joch. Zde se vyhýbáme velice zrádným a hlubokým puklinám, nazouváme mačky a připravujeme cepíny pro výstup ledovcovým žlabem. Jelikož je stále chladno, je sníh a led zmrzlý, stoupání jde dobře a poměrně rychle. V závěru žlabu je zhruba 20 metrů vysoký skalní výšvih, tvořící „bránu“ k ledovci Taschach vedoucím až k vrcholu Wildspitze.

Krátce před polednem dosahujeme výšky 3774 metrů, tedy vrcholu Wildspitze. Je jasno, takže se nemůžeme na okolí vynadívat. Zde se potkáváme s našimi spolubydlícími z chaty, kteří dorazili chvilku před námi. Zdržujeme se necelou hodinu a poté pomalu sestupujeme až k chatě Bresslau. Ledový žlab Mitterkar-Joch se v silném slunci změnil v potok, po kterém se každou chvílí valí dosti velikou rychlostí kameny. Pro jistotu se vzájemně jistíme přes ledovcové šrouby. Vždy jeden sestupoval a druhý jistil a zároveň varoval před padajícím kamením. Situace nebyla příliš příjemná, takže jsme se snažili zdržovat co nejkratší dobu. Před 18. hodinou dorážmíme do chaty a zaslouženě odpočíváme a dělíme se o zážitky s našimi kolegy.

Třetí den

Další den sestupujeme do Ventu a přesunujeme se autem na italskou stranu do vesničky Sulden, odkud chceme zdolat horu Ortler, která je ještě o něco vyšší než Wildspitze - 3904 metrů. V 15 hodin vycházíme z parkoviště. Cesta zpočátku vede lesem, ale zhruba po hodině stromy ustupují a my traverzujeme přes kamennou morénu pod chatou Tabarete. Na větších kamenech jsou náhrobní desky se jmény horolezců, kteří se stali obětmi hory. Naše cesta vedla po klasické trase přes chatu Tabarete (2556 metrů) a Payer Hütte (cca 3000 metrů). Týž večer jsme došli až k chatě Payer, která byla již zavřená. Byl zde ale otevřený tzv. Winterraum, což je v tomto případě malý zděný domek určený pro nouzové přenocování. Večeříme a jdeme hned spát.

Poslední den

Ráno čekáme až se rozední. Kolem sedmé hodiny vycházíme. Zpočátku šlo vše vcelku dobře. Poté jsme lezli přes několik skalních věží, kde už byla dosti velká vrstva sněhu, který na skalách tvořil ledový povlak, což cestu znepříjemňovalo. Zhruba ve výšce 3200 metrů jsme to raději otočili, protože to pro nás přestala být zábava a šlo o „kejhák“.

V 11 hodin jsme došli zpět k Payer Hütte a chvilku zde odpočívali. Najednou se ozvalo ohromné dunění, cítili jsme, jak se po námi zachvěla zem. Shodli jsme se, že se z ledovce „tekoucího“ z Ortleru musel odtrhnout obrovský sérak. Nevěděli jsme přesně odkud spadl, ale byli jsme rádi, že jsme to otočili. Najedli jsme se na skalním převisu nad údolím a poté začali sestupovat až k autu.

Miroslav Žižka

Místo události:
23.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 1

Představení nového loga a tabule v rámci projektu záchrany Böttgerova sloupu ve spolupráci s německou firmou v rámci projektu Böttger.

Obora představila logo s Böttgerovým památníkem

Jedním z cílů záchranných složek byl také požár valníku mezi Stříbrem a Těchlovicemi.

Čtvrtek na Stříbrsku: Dvě dopravní nehody a požár valníku se slámou

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Plzeňský kraj - Hasiči odstraňovali padlé stromy a větve na více než třiceti místech.

OBRAZEM: Setkání s indiány vystřídalo kroužkování ledňáčků

Tachovsko – Společnému soužití člověka s přírodou se věnoval příměstský tábor s Dětským domovem Domino Plzeň.

Petr Ardeleanu bude v sobotu pískat na Baníku

Tachovsko – Ve čtvrtém kole nejvyšších fotbalových soutěží nebudou chybět ani jména všech tří Tachováků, kteří v nich působí. Dva z nich se vydají na Moravu.

Rozhodne již Stříbro o motokrosových titulech?

Stříbro - Neděle 20. srpna bude na motocyklovém závodišti ve Stříbře patřit atraktivnímu programu BUKSA/ADOS Mezinárodního mistrovství České republiky v motokrosu.