Vyplynulo to z workshopu k udržitelné turistice, který se konal nedávno v Maďarsku. „Cykloturistika je jednou z rychle se rozvíjejících forem cestovního ruchu. Statistiky dokazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté,“ vyjádřil se iniciátor myšlenky, německý europoslanec Michael Cramer s tím, že stezka železné opony se může stát způsobem, jak mladým lidem ukázat, jak byla Evropa ještě před dvaceti lety rozdělena.

Trasa podél celé železné opony, tedy ze severní části Německa až na Balkán, by se měla stát třináctou trasou sítě EuroVelo.

V České republice byl realizován projekt Zelené stezky železné opony a v rámci tohoto projektu byla část trasy, po které povede budoucí mezinárodní trasa EuroVelo, vyznačena a byly pro ní vytvořeny také internetové stránky (greenbelt.ozi­veni.cz). Na těchto stránkách nejdeme informace i o dvou úsecích na Tachovsku, a to Broumov – Rozvadov a Rozvadov – Nemanice. Stezka vede zčásti po českém a částečně po německém území a několikrát protíná hranice.

„Mezinárodní síť stezek EuroVelo není v České republice dosud vyznačena jednotným logem. Značení EuroVelo tras bude předmětem jednání, jehož cílem bude nastavit pravidla na národní úrovni,“ vyjádřil se k myšlence zařazení trasy do mezinárodní sítě národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Spolupráce bude podle něj důležitá a nezbytná také na krajské úrovni.

Experti odhadují, že přípravné období pro vytvoření třinácté evropské cyklotrasy, zahrnující i úsek na Tachovsku, bude trvat zhruba dva až tři roky.

Podle cykloturistů z Tachovska nebude zařazení do mezinárodní sítě pro ně mnoho znamenat. Prakticky nic se tím pro ně nezmění.

„Ale věřím, že by se po značených trasách podél hranice mohlo poté pohybovat více cykloturistů ze zahraničí,“ vyjádřil se známý tachovský cyklista Slavomír Štrobl.

„Lidé pohybující se po takové trase se samozřejmě musí někde najíst, napít, případně přespat. A od Klenčí podél hranice až po Silberhütte mnoho příležitostí nemají. A od Silberhütte po Jesenicko také ne,“ vyjádřil se Štrobl. „Proto by bylo třeba na takové mezinárodní trase dobudovat infrastrukturu a vytvořit třeba taková podobná zařízení, jako je chata na Zlatém potoku, kde je možné se občerstvit i třeba přespat,“ dodal.