VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Krasíkově staví repliku legionářského vozu

Bezdružice, Krasíkov – Historický železniční vagón z roku 1901, ze kterého vznikne replika vozu, jenž sloužil československým legionářům na transsibiřské magistrále, se v současné době opravuje v dílnách statku v Krasíkově. 

6.3.2012
SDÍLEJ:

První vagón budoucího legiovlaku. Foto: Jiří Bízek

Vagón sem byl převezen z bezdružického nádraží na kamiónu.

Renovace vagónu je součástí projektu Legiovlak, kterým chce Československá obec legionářská (ČSOL) připomenout vznik legií a založení samostatného státu. „Legiovlak bude tvořit lokomotiva a sedm vagónů. Počítá se s vagónem štábním, ubytovacím, polní poštou, zdravotnickým, dělostřeleckým, krejčovskou dílnou a s vagónem zabezpečovacím,“ uvedl na internetových stránkách legionářské obce místopředseda ČSOL Jindřich Sitta.

Vagón, který se opravuje v dílnách krasíkovského statku, je prvním počinem vznikajícího legiovlaku. Ten by měl kompletní vyjet na koleje v roce 2014. „Hotový vlak bude jezdit po celé republice a v jednotlivých městech bude stát vždy týden, kdy chceme školám nabídnout jeho využití v rámci výuky, aby se žáci a studenti seznámili s historií československých legií a s tím jak se podílely na vzniku našeho samostatného státu,“ uvedl podle serveru obeclegionarska­.cz Sitta.

Vagón, ze kterého vznikne první část legionářského vlaku, je podle Marka Plochého z občanského sdružení Plzeňská dráha v dobrém stavu. „Vůz je z roku 1901 a je ve velmi dobrém stavu, takže výchozí pozice pro přestavbu byla vynikající,“ uvedl.

Z vozu zůstal v dílně v současné době pohromadě jen podvozek. „Zůstal podvozek a střecha a chystáme se na opravu železných prvků na podvozku,“ upřesnil v úterý Deníku Jindřich Sitta. Poté by měla přestavba pokračovat dřevěnou nástavbou a pak bude třeba vyřešit vytápění, osvětlení a další funkce vozu, který by měl po dokončení sloužit jako štábní vagón. „Začali jsme tím nejtěžším vagónem, takže zatím ani není stanoven termín jeho dokončení, ale snažíme se, aby to bylo ještě v letošním roce,“ uvedl místopředseda legionářské obce.

Vůz byl pořízen od Mladoboleslavského železničního spolku, který jej původně chtěl používat jako obytný vůz. Spolek dva roky vagón opravoval. „Pak jsme zjistili, že legionářská obec shání vozy do legionářského vlaku a řekli jsme si, že by bylo lepší, aby vůz jezdil a udělal nějakou parádu, než aby jenom stál u nás,“ vyjádřil se předseda spolku Martin Bárta.

Vůz byl původně vyroben a zařazen jako krytý vůz pro přepravu lehkých dlouhých nákladů (po vzniku Československých státních drah nesl označení ZLD). „Pak byl přestavěn na obytný vůz s využitím jako doprovodný k pomocnému vlaku a po dosloužení byl odstaven a sloužil jako nepojízdný sklad součástek pro lokomotivy,“ popsal Deníku Bárta historii vagónu.

Spolek z Mladé Boleslavi jej zachránil před sešrotováním, opravil a než jej prodal legionářské obci, byl vagón k vidění například jako lazaretní vůz při ukázkách bojů první světové války.

Autor: Jiří Kohout

6.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tachov (na snímku v útočné akci René Kropáček) porazil Táborsko B 5:1.
12

Tachov zdolal béčko Táborska, Dvořák dal hattrick

Pivní sezónu zahájili dokoulením sudu, protli i tisící kilometr
25

OBRAZEM: Pivní sezónu zahájili dokoulením sudu, protli i tisící kilometr

FOTO: Půlmaraton letos ovládli Češi

Plzeň - Na start plzeňského krajského půlmaratonu se v sobotu dopoledne postavilo téměř 1200 běžců.

OBRAZEM: Zpívánky rozezněla lidová hudba a veselé vyprávění

Tachov – Zpívánky, pořádané Karlem Johanou v klubu Sedmdesátka, si za dobu svého trvání získaly už nejednoho příznivce.

Absolvent univerzity režíroval klip pro kapelu Jananas, nyní může získat Anděla

Plzeň – Za klipem ke skladbě To samo stojí absolvent plzeňské umělecké fakulty Tomáš Babka.

FOTO: Hasiči pomohli s úklidem kostelní věže

Stříbro – Pomoci při přípravě na turistickou sezónu a zároveň otestovat vybavení. Přesně tyto dvě věci spojili dohromady stříbrští dobrovolní hasiči.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies