VYBERTE SI REGION

V Krasíkově staví repliku legionářského vozu

Bezdružice, Krasíkov – Historický železniční vagón z roku 1901, ze kterého vznikne replika vozu, jenž sloužil československým legionářům na transsibiřské magistrále, se v současné době opravuje v dílnách statku v Krasíkově. 

6.3.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií
První vagón budoucího legiovlaku.

První vagón budoucího legiovlaku. Foto: Jiří Bízek

Vagón sem byl převezen z bezdružického nádraží na kamiónu.

Renovace vagónu je součástí projektu Legiovlak, kterým chce Československá obec legionářská (ČSOL) připomenout vznik legií a založení samostatného státu. „Legiovlak bude tvořit lokomotiva a sedm vagónů. Počítá se s vagónem štábním, ubytovacím, polní poštou, zdravotnickým, dělostřeleckým, krejčovskou dílnou a s vagónem zabezpečovacím,“ uvedl na internetových stránkách legionářské obce místopředseda ČSOL Jindřich Sitta.

Vagón, který se opravuje v dílnách krasíkovského statku, je prvním počinem vznikajícího legiovlaku. Ten by měl kompletní vyjet na koleje v roce 2014. „Hotový vlak bude jezdit po celé republice a v jednotlivých městech bude stát vždy týden, kdy chceme školám nabídnout jeho využití v rámci výuky, aby se žáci a studenti seznámili s historií československých legií a s tím jak se podílely na vzniku našeho samostatného státu,“ uvedl podle serveru obeclegionarska­.cz Sitta.

Vagón, ze kterého vznikne první část legionářského vlaku, je podle Marka Plochého z občanského sdružení Plzeňská dráha v dobrém stavu. „Vůz je z roku 1901 a je ve velmi dobrém stavu, takže výchozí pozice pro přestavbu byla vynikající,“ uvedl.

Z vozu zůstal v dílně v současné době pohromadě jen podvozek. „Zůstal podvozek a střecha a chystáme se na opravu železných prvků na podvozku,“ upřesnil v úterý Deníku Jindřich Sitta. Poté by měla přestavba pokračovat dřevěnou nástavbou a pak bude třeba vyřešit vytápění, osvětlení a další funkce vozu, který by měl po dokončení sloužit jako štábní vagón. „Začali jsme tím nejtěžším vagónem, takže zatím ani není stanoven termín jeho dokončení, ale snažíme se, aby to bylo ještě v letošním roce,“ uvedl místopředseda legionářské obce.

Vůz byl pořízen od Mladoboleslavského železničního spolku, který jej původně chtěl používat jako obytný vůz. Spolek dva roky vagón opravoval. „Pak jsme zjistili, že legionářská obec shání vozy do legionářského vlaku a řekli jsme si, že by bylo lepší, aby vůz jezdil a udělal nějakou parádu, než aby jenom stál u nás,“ vyjádřil se předseda spolku Martin Bárta.

Vůz byl původně vyroben a zařazen jako krytý vůz pro přepravu lehkých dlouhých nákladů (po vzniku Československých státních drah nesl označení ZLD). „Pak byl přestavěn na obytný vůz s využitím jako doprovodný k pomocnému vlaku a po dosloužení byl odstaven a sloužil jako nepojízdný sklad součástek pro lokomotivy,“ popsal Deníku Bárta historii vagónu.

Spolek z Mladé Boleslavi jej zachránil před sešrotováním, opravil a než jej prodal legionářské obci, byl vagón k vidění například jako lazaretní vůz při ukázkách bojů první světové války.

Autor: Jiří Kohout

6.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Böttgerův památník a jeho blízké okolí chce zvelebit obec Obora
9

Chátrající památník u hranic čeká záchrana

Děti a dospělí zkoušeli paměť i štěstí
12

Děti a dospělí zkoušeli paměť i štěstí

Písničkář hrál, zpíval i vyprávěl příběh z Kladrub

Kladruby – Komorní prostředí sálu muzea v Kladrubech navštívil písničkář a zakládající člen sdružení Šafrán Vladimír Veit.

Nehoda tří nákladních aut uzavřela dálnici D5 u Sv. Kateřiny

Tachovsko – Zranění dvou lidí si vyžádala dopravní nehoda tří nákladních vozů, která se stala v sobotu ráno na dálnici D5 u Svaté Kateřiny.

Zámek v Cebivi mění majitele

Cebiv – Hlavním krokem v otázce stavby bylo především vyřešení vlastnictví. Již delší dobu se totiž o zámek sváděl spor hned několika majitelů. Z nichž ale ani jeden nejevil větší zájem o případné opravy. Nyní se ale situace zcela změnila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies