Taková otázka například zazněla na jednání tachovských zastupitelů nebo při besedě starosty Tachova Ladislava Macáka s žáky a studenty tamních škol.

O problematice jsme hovořili s vedoucím investičního odboru Městského úřadu Tachov Pavlem Blumou. Rozhodující pro postup je finanční náročnost investice. Mimo rozhodovací kompetenci města se soutěží velké zakázky v režimu zákona o zadávání veřejných zakázek.

Menší se rozdělují do dvou kategorií podle finanční nákladnosti. „U zakázek do dvou set tisíc korun na služby a dodávky a zakázek do šesti set tisíc korun na stavební práce lze rozhodnout bez výběrového řízení,“ uvedl vedoucí investičního odboru. Město má pro tyto případy zpracovanou vnitřní metodiku pro postup.

„U zakázek od 200 tisíc do dvou milionů na služby a dodávky a zakázek od šesti set tisíc do šesti milionů u staveb vypisuje město soutěž na dodavatele. Ta je zveřejňována na webových stránkách a u větších zakázek zároveň i pomocí centrálního systému. Město samo vyzve předepsaný počet dodavatelů a další se mohou na základě zveřejnění přihlásit. Všem je následně předána příslušná dokumentace,“ vysvětlil postup Bluma.

Je v zájmu zadavatele, tedy obce, aby měla kritéria soutěže stanovena co nejdokonalejší, nejpřehlednější, aby nezadávala důvod k případným spekulativním krokům a postupům. „Zadávání zakázek formou veřejných soutěží je jednoznačně cesta k výrazným úsporám, ale zároveň i velký bič na veřejné zadavatele. Kdo to neumí, nebo zadání zakázky nevěnuje dostatečnou pozornost, může prodělat i kalhoty,“ je přesvědčen Bluma.

Pro výběr dodavatele jmenuje starosta tří až pětičlennou komisi. Počet členů se řídí velikostí zakázky. Ze zákona musí komisi tvořit třetina odborníků. „Obvykle je v ní zástupce vedení města, bývá to místostarosta. Dalším členem je představitel příslušného odboru radnice, jehož se zakázka týká. Dál v komisi zasedá odborník na danou problematiku. Starosta Tachova ani já z principu ve výběrové komisi nikdy nezasedáme,“ řekl Bluma.

Komise stanoví pořadí dodavatelů. „Rozhodujícím faktorem je v Tachově jedině cena. Zákon umožňuje využívat pouze měřitelná kritéria, tedy cenu, množství, lhůty. V praxi to znamená, že nelze využít například předchozích zkušeností s určitým dodavatelem, nelze využít ani referencí a nelze zvýhodnit domácí firmu,“ uvedl Bluma pro mnohé možná překvapivou informaci.