VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vagón je odstrojen, dolů musela i podlaha

Krasíkov - Jindřich Sitta mladší otevírá železná vrata dílenské haly na statku v Krasíkově. První se objevují masivní nárazníky, za nimi kovová konstrukce železničního vagónu. Teď je to jen železná kostra na podvozku obehnaná z jedné strany lešením. Ale možná ještě letos z toho bude první dokončený vůz historického legionářského vlaku.

19.3.2012
SDÍLEJ:

Odstrojený legionářský vagón v dílněFoto: DENÍK/Jiří Kohout

„V uplynulých týdnech jsme vagón kompletně odstrojovali až na podvozek. Kontrolovali jsme nosné prvky podvozku a zjistili nutnost výměny některých kovových prvků. Musela proto dolů i podlaha. Ale teď už víme, co je potřeba a v současné době jde o to, sehnat materiál a můžeme začít stavět. Hlavní nosníky jsou naštěstí v pořádku a střecha taky,“ popsal odstrojený více než sto let starý vagón Jindřich Sitta starší. Ten je zároveň místopředsedou Československé obce legionářské (ČSOL) a vybudování repliky štábního vagónu leží na jeho bedrech.

Velký problém je podle něj například sehnat dřevo v takovém profilu, v jakém jsou vyrobeny dřevěné části vagónu. Stavitelé repliky museli najít sušárnu, která dovede připravit materiál přesně podle jejich představ.

„Tým, který se o výstavbu stará, je řekněme ideově pracovní. Musí z historického hlediska říct, co může či nemůže ve vagónu být. Problém je například sehnat odpovídající spojovací materiál. Takový už se dnes nevyrábí, asi si ho budeme muset sami vykovat,“ vysvětlil dále Sitta starší s tím, že k zachování věrnosti vycházejí stavitelé rovněž ze spolupráce a zkušeností železničářských spolků. „Rozhodně nepostavíme stoprocentního veterána, ale repliku,“ dodal.

Jeho syn mezitím z kanceláře přináší plány, jak by měl štábní vůz vypadat. U odstrojeného vagónu si prohlížíme barevné grafické studie. Ve voze bude zasedačka se stolem, židlemi, skříňkami, mapami na stěnách. Ložnice se třemi palandami. V přední části strážní stanoviště se zásobárnou dřeva na vytápění. Dále chodbička, kuchyňka, sociální zařízení. Člověk by ani nevěřil, že se tohle všechno může do jednoho vagónu vejít. „Sociální zařízení ale bude už moderní,“ vysvětluje dále místopředseda legionářské obce. Vlak totiž bude od roku 2014 jezdit několik let po českých a slovenských městech, aby byl k dispozici nejen veřejnosti, ale zejména školní mládeži coby realistická pomůcka ve výuce našich dějin. „Chceme tak ukázat, jaký význam měly československé legie pro vznik samostatného státu,“ uvedl Sitta.

Rozpočet na vybudování první repliky je 0,8 milionu korun. Vše je zatím hrazeno z rozpočtu ČSOL, která prozatím uvolnila na projekt legionářského vlaku jeden milion korun. „Jsou v tom zahrnuty i náklady na vytvoření výstavy, která bude součástí vlaku. Samozřejmě sháníme sponzory, dotační tituly a chceme diskutovat s politiky o tom, jestli je sto let od vzniku legií dostatečně zajímavé výročí na to, aby založili nadační fond ve prospěch tohoto projektu,“ uvedl Sitta starší.

Čtěte také: V Krasíkově staví repliku legionářského vozu

Autor: Jiří Kohout

19.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Ctiboři se konal tradiční Memoriál Františka Žejdla a Memoriál Ing. Josefa Dvořáka
19

Obrazem: Dobrovolní hasiči soutěžili ve Ctiboři

Zahradník a organizátor výstavy ovoce a zeleniny  Herbert Hacker.

Chystají výstavu výpěstků

Další dealeři drog dopadeni

Tachovsko - Tachovským kriminalistům se v boji proti distribuci drog povedl další úspěšný zásah.

Obora představila logo s Böttgerovým památníkem

Obora – Obec Obora ve spolupráci s bývalými obyvateli pohraničí a Česko-německým fondem budoucnosti obnovují Böttgerův památník.

Čtvrtek na Stříbrsku: Dvě dopravní nehody a požár valníku se slámou

Tachovsko – O čtvrtečním odpoledni na Stříbrsku se rozhodně nedá mluvit jako o klidném. Záchranné složky totiž museli hned třikrát vyjíždět k různým případům.

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Plzeňský kraj - Hasiči odstraňovali padlé stromy a větve na více než třiceti místech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení