VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zájezdy zlevňují, autobusová doprava válcuje leteckou

Tachovsko – Průměrné ceny všech zájezdů za poslední tři sezony klesly o patnáct set korun. Zatímco v roce 2009 stál průměrný zájezd u cestovní kanceláře necelých jedenáct tisíc korun, v letošním roce to je bezmála devět a půl tisíce.

27.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

„Je to průměrná cena všech zájezdů, tedy leteckých, autobusem, vlastní dopravou, pobytových i poznávacích,“ řekl Deníku Zdeněk Černý z Cestovní agentury Černý v Tachově. „I když se jedná o průměry zájezdů pořízených lidmi z Tachovska, údaje jsou podobné republikovým průměrům,“ doplnil.

V roce 2011 výrazně poklesla průměrná cena leteckých zájezdů. Ta je nejnižší od roku 2005. Tehdy stál letecký pobyt přibližně 13800 korun, letos to je o tři sta korun více. Před rokem byla průměrná cena leteckých zájezdů o sedmnáct set korun vyšší. Přesto ale letos dávají lidé přednost autobusové dopravě. „Vysvětluji si to tím, že výrazně stoupl zájem o poznávací zájezdy. Loni si poznávací zájezd zakoupilo třináct procent klientů, letos zvoří poznávací zájezdy čtvrtinu,“ uvedl Černý.

Podíl leteckých zájezdů byl v roce 2010 sedmačtyřicet procent, doprava autobusem činila třicet procent a vlastní doprava třiadvacet procent. Letos dělají 47 procent autobusové zájezdy, letecké zůstávají těsně pod hranicí čtyřiceti procent a klesl také podíl vlastní dopravy. Tu zvolilo dvanáct procent klientů. Dvě procenta lidí pojede na dovolenou lodí. „Plavby lodí je nový fenomén. Loni jsem prodal jednu plavbu, letos je to několikanásobně více. Lidé se v této kategorii začínají oťukávat a volí různé varianty. Někdo si loď pronajme a plaví se sám kanály v Nizozemsku, Anglii a v evropských zemích, někdo volí plavbu v plovoucích hotelích,“ uvedl zástupce cestovní agentury. Plavby lodí jsou možné nejen obřími loděmi po světových mořích a oceánech, ale také menšími plavidly po evropských řekách, například po Dunaji, Rýnu či Loiře.

Mezi typem dovolené stále převládají pobyty u moře, i když jejich podíl v letošním roce také poklesl – na úkor poznávacích zájezdů. Loni činily pobyty u moře 78 procent zájezdů, letos je to o čtrnáct procent méně. Třináct procent zájezdů zakoupených obyvateli Tachovska bylo loni poznávacích, letos je to 24 procent. „Deset procent pak jsou pobyty na horách, v tuzemsku a lázeňské pobyty, dvě procenta patří plavbám,“ dodal Černý.

I když letecké zájezdy letos výrazně zlevnily, tradiční destinace, za kterými se létá, už tolik v kurzu nejsou. Kvůli nejisté situaci v severní Africe a událostem v Egyptě a na středním východě poklesl zájem o pobyt v Egyptě či v Tunisku na minimum.

„Loni byl Egypt po Řecku druhou nejprodávanější destinací. Vybralo si jej devatenáct procent klientů. Letos to jsou jen tři procenta. Zájem o Tunisko poklesl z devíti procent na pouhé jedno. Ale už v loňském roce Tunisko trochu stagnovalo,“ upřesnil Zdeněk Černý.

Poklesl také zájem o Řecko, a tak se v oblíbenosti destinací dostalo do popředí Španělsko a Chorvatsko. „U Španělska, kterého se před léty prodávalo nejvíce, je to po dlouhé době návrat na první místo,“ komentoval Černý. Loni si zájezd do Španělska koupilo šest procent klientů, letos je to 15 procent. U Chorvatska se zájem zvýšil ze dvou na dvanáct procent.

Viditelně také vzrostl zájem o pobyty v ostatních evropských zemích, a tak ve statistikách Cestovní agentury Černý figuruje na čtvrtém místě za Španělskem, Řeckem a Chorvatskem Německo s devíti procenty podílu. „Tady pomohl k vzestupu výrazný zájem o poznávací zájezdy do Bavorska a o zájezdy do Tropical Islands u Berlína,“ vysvětlil zástupce cestovní agentury.

V oblíbenosti zemí jako turistických cílů obyvatel Tachovska vzrostla Francie, která má stejně jako Turecko osmiprocentní podíl. Hranici pěti až šesti procent si drží Bulharsko, šest procent lidí volilo také tuzemský pobyt. U dalších středoevropských zemí, jako je Maďarsko, Slovensko, či Rakousko, lákají cestovní kanceláře především na wellness a relaxační pobyty v lázeňských městech či v horských střediscích. Dohromady toho letos využije šest procent klientů.

Autor: Jiří Kohout

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Fotbalisté Tachova snadno přehráli Okulu Nýrsko

V Plané se uskutečnil multižánrový festival Vyletnění
17

FOTO: Vyletnění se neslo v duchu svateb

FOTO: Druhý koncert kapel z partnerských měst měl úspěch

Stříbro – Již od odpoledních hodin začalo stříbrské náměstí ožívat proudícími lidmi. Na programu dne totiž byl v pořadí druhý koncert kapel z partnerských měst Stříbro a Vohenstrauss.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

A zase ten Bakoš. Tentokrát sestřelil Jihlavu

Plzeň – Viktoria Plzeň vyhrála 2:1 v Jihlavě gólem z 92. minuty.

Obrazem: Dobrovolní hasiči soutěžili ve Ctiboři

Ctiboř - Na fotbalovém hřišti obce Ctiboř se opět konal již tradiční Memoriál Františka Žejdla a Memoriál Ing. Josefa Dvořáka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení