Plný název programu zní: Pokusné ověřování nové formy spolupráce s rodinou a školní péče o žáky, u kterých se projevuje rizikové chování a zavedení individuálního výchovného plánu.

„Zkráceně tento pilotní program nazýváme Individuální výchovný plán, ve zkratce IVyP,” řekl ředitel školy Zdeněk Hnát. Do experimentu se škola přihlásila proto, aby získala nové poznatky a formy pro spolupráci s rodinami. „Tento program bude zaveden v momentě, kdy se minou účinkem všechna ostatní kázeňská opatření, třídní důtkou počínaje, pohovory s rodiči nebo projednáváním ve výchovné komisi konče,” uvedl ředitel. Týká se všech tří zainteresovaných subjektů – tedy žáka, rodiny i školy. U žáků sleduje například záškoláctví, pravidelné neplnění úkolů, nevhodné nebo rizikové chování. Ze strany rodičů se zaměřuje na nedostatečnou spolupráci se školou, nevhodné rodičovské příklady nebo nepřiměřené tělesné tresty a další aspekty. Ze strany školy je to pak posouzení, zda volila vhodnou formu spolupráce s rodiči, jak žákovi pomáhala, zda respektovala jeho důstojnost a podobně. „V průběhu školního roku k nám jednou přijede ministerská kontrola. Po roce pak ministerstvu budeme podávat zprávu. Po jejím vyhodnocení rozhodně, zda se IVyP zavede do všech škol,” řekl ředitel.

Zatím tento program ve škole nemuseli použít. „Je teprve začátek školního roku. Několik adeptů už ale máme,” uvedl Hnát. V případě, že u těchto problémových dětí škola vyčerpá své možnosti, nastoupí popisovaný program. Sejdou se zástupci školy, žák a rodiče, zpracují IVyP, do něhož budou zainteresované všechny tři strany. Po určitém období se pak vyhodnotí výsledky. „Je to jeden z dalších způsobů, jak zlepšit chování žáků,” uzavřel ředitel.