Větší kombi s klasickými spalovacími motory z nabídky jednotlivých značek zaměřených na široké masy motoristů pomalu mizí, speciálně zkonstruované velkoprostorové rodinné vozy už jsou téměř vyhynulým druhem. Obě kategorie můžou ale nahradit osobní verze menších dodávek. V případě Fordu, který na rozdíl od řady jiných automobilek nabízejících zpravidla tři velikostní verze užitkových vozů a jejich osobních variant, dává na výběr ze čtyř typů, je letošní novinkou Courier. Oproti minulým generacím, kdy byla vysoká karosérie naroubována na poměrně malý základ z Fiesty, je tentokrát v útrobách vozu technika z městského SUV Puma.

Na atraktivní testovanou verzi Fordu Tourneo Courier se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Díky tomu se auto jednak výrazně zvětšilo (v porovnání s minulou generací narostla délka o osmnáct a šířka o nevídaných jedenáct centimetrů) a jednak získalo logičtější proporce. I díky o pět centimetrů nižší poloze střechy vypadá teď skoro jako robustní SUV. Toto zvětšování ale má i jeden další méně žádoucí efekt. Zákazníci se teď budou rozhodovat, zda nezvolí větší model Connect, jehož ceny nejsou od Courieru příliš vzdálené.

Na týdenní redakční test jsem získal exemplář v nejvyšším stupni výbavy Active. I ten se ale nabízí pouze s jedinou motorizací, kterou je litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 125 koňských sil. Spojen může být buď se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou. Ve zkoušeném kusu byl manuál. Od ostatních verzí se dá výbava Active rozpoznat snadno. Jednak má jinou masku chladiče a jednak zvýšenou míru oplastování. Konkrétně o černé lemy blatníků.

Videorecenzi vozu od slovenských kolegů si můžete prohlédnout zde:

| Video: Youtube

Na zadní sedačky pak je dobrý přístup díky posuvným dveřím, které jsou vždy na obou stranách vozu. Jen nejsou tak široké, jak tomu obvykle u dodávek bývá.

Skvěle využitelný je zavazadlový prostor díky tvaru, který je fakticky dokonalým kvádrem. Na jeho podlaze nemusí překážet ani povinná výbava, protože tu je možné uložit do výklopné schránky na boku.

Hledání klasických ovladačů…

Jestli se dá z uživatelského hlediska Courieru něco vytknout, pak je to určitě přílišná snaha o digitalizaci ovládacích prvků. Centrálním mozkem auta se totiž stává displej. Ten slouží k ovládání asistenčních systémů, klimatizace a samozřejmě také rádia, navigace a dalších záležitostí. Do menu některých oblastí se lze sice dostat rychleji po stisknutí jednoho z několika tlačítek nacházejících se níže, ale celkově jsou všechny prováděné úkony zdlouhavé a nepohodlné.

Plusy:
+Zajímavý design
+Velký vnitřní prostor
+ Jízdní vlastnosti
Mínusy:
- Ovládání klimatizace na displeji
- Pouze jediná motorizace
- Malý cenový odstup od většího modelu

Během většiny jízd v rámci testu jsem jezdil s Courierem sám, případně ve dvojici. Tedy jsem se vůbec nepřiblížil hranici povolené hmotnosti. Přesto bylo třeba v delších stoupáních cítit, že motor už má s autem docela dost práce. Dá se samozřejmě ze šestky nebo pětky podřadit, ale to se zase docela citelně projeví na spotřebě. Pokud ale nebudete moc spěchat nebo se pohybovat v hodně kopcovitém terénu, pak lze dosáhnout dlouhodobé spotřeby kolem sedmi až osmi litrů.

Jízdní vlastnosti jsou v případě Courieru rozhodně lepší než u většiny jiných podobně velkých osobních dodávek. Nerovnosti zvládá podvozek s plynulým zhoupnutím, na vysoké úrovni je řazení a také od motoru do kabiny proniká jen umírněná dávka hluku. K dobré pohodě lidí usedajících za volant přispívá i velmi dobrý výhled šikmo vpřed. To díky relativně tenkým sloupkům a opravdu velkému čelnímu sklu.

Základní technická data

  • Karosérie: pětimístné MPV
  • Motory/Spotřeba: zážehový přeplňovaný tříválec 1,0/125 koní – 6,7 litru,
  • Převodovky: šestistupňová manuální, sedmstupňová automatická
  • Vnější rozměry: 4344x 1800x1836 mm
  • Rozvor: 2692 mm
  • Zavazadlový prostor: 1188/2162 l
  • Max. rychlost 175 km/hod
  • Ceny: od 637 702 Kč