„Jde mi o kvalitní průjezdnost MHD, bezpečnost pěších a kvalitu veřejných prostranství. To je má vize, kam má doprava v centru směřovat,“ komentoval své návrhy Scheinherr. Praha podle něj reaguje po vzoru světových metropolí na „pomalu odeznívající koronakrizi zpřístupňováním ulic a otevíráním veřejného prostoru ve prospěch chodců“.

Nové řešení částečně uzavřeného Smetanova nábřeží, kdy betonové zátarasy nahradily květináče se stromky, vyvolává úsměvné reakce.
Smetanovo nábřeží stále vyvolává vztek i smích. Praha 1: Cirkus tu nechceme

Scheinherr se už na jaře pokusil úplně uzavřít průjezd Smetanovým nábřežím od Národního divadla ke Karlovým lázním. Po námitkách, které zaznívaly i z řad koaličních Spojených sil pro Prahu, následoval prozatímní kompromis, díky němuž zůstává úsek uzavřený pouze od 6. do 22. hodin a v noci je opět průjezdný.

Vjezd jen pro rezidenty

Podle čerstvého návrhu by měla ze Smetanova nábřeží, Karmelitské ulice i dalších centrálních lokalit zcela zmizet auta, která tudy pouze projíždějí. Vjezd by byl povolen jen rezidentům s parkovacím oprávněním z první, druhé nebo páté městské části či vozům se souhlasem magistrátu. Zachovaná má být i možnost zajet do těchto oblastí na návštěvu nebo „něco vyzvednout“.

Parkování. Ilustrační foto.
Magistrát chce vyhnat auta do podzemních garáží. Zvažuje zdražení parkování

Docílit toho chce Scheinherr podmínkou návratu stejnou trasou. „Například řidič, který pojede na Mariánské náměstí, bude muset přijet od Rudolfina a opět se vrátit zpět tím samým směrem,“ dodal Scheinherr.

Rozdílné cesty k dosažení stejného cíle

Úpravy tramvajových zastávek.Zdroj: DENÍK/Jan ProkešDotčené městské části nejsou a priori proti náměstkovým plánům, ale požadují další sběr a analýzu dat o průjezdnosti vozidel v inkriminovaných místech. Podle radního pro dopravu Prahy 1 Richarda Bureše (ODS) je nejprve třeba „pomocí tvrdých dat zjistit, jak se jaký nápad projeví na dopravě a jestli by vůbec jednotlivé opatření mělo smysl“.

Podle Bureše je třeba známá data o počtech projíždějících aut porovnat s registrem parkovacích oprávnění. Na Malé Straně už přitom monitoring probíhá delší dobu, zatímco u Karlova mostu jsou měřící kamery instalované čerstvě. Podle magistrátních dat používají obě nábřeží z 85 % lidé cestující v tramvajích a chodci. Na tranzitní automobilovou dopravu, kterou chce vedení města omezit, připadá pouhých pět procent.

Adam Scheinherr (Praha sobě).
Další návrh do diskuze o zvýšení jízdného. Roční kupon opakovaně zdraží o 365 Kč

Bureš by chtěl v Scheinherrově plánu upravit detaily, jako je například nemožnost odbočit z Vítězné ulice směrem na Smíchov. Praha 1 by také ráda urychlila výstavbu „zajíždějících“ sloupků v „čistě rezidenčních ulicích“ jako je Betlémská, Jilská, Konviktská atd.

„Na potřebě chránit tyto ulice před tranzitní dopravou se podle mě shodnou všichni. Rozdíl vidím v cestě, jak toho dosáhnout,“ dodal Bureš. Podle Scheinherra je třeba sáhnout k omezením i na hlavních nábřežních trasách, kde se v úzkých úsecích „štosují tramvaje“.