K roku 1879 se traduje vznik Sboru dobrovolnýchhasičů v Boru, který si tak letos připomněl současné době připomíná 130. výročí založení. „Závazný požární řád byl pro Bor vydán už v roce 1819,“ připomíná současná starostka sboru borských dobrovolníků Olga Chvátalová.

Dekret, vydaný a podepsaný 20. prosince 1819 představeným obce Josefem Ritterem a staršími přísedícími obce Josefem Schafferem a Janem Georgem Funkem, obsahoval následující: „Podle nařízení z 24. ledna loňského roku, odst. 528, má obecní představenstvo společně s radními a členy výboru pečovat o zabránění nebo utlumení požáru na základě tohoto požárního řádu“.

Všechno bylo dostatečně zorganizováno tak, aby v případě vzniku požáru na kterémkoli místě Boru mohlo proti němu být účinně zasáhnuto.

Město mělo v té době příliš mnoho objektů. „To znamená domů dřevěných nebo krytých šindelem. Těmto stavbám musela být věnována obzvláštní péče a bdělost,“ poukazuje Olga Chvátalová.

Vyskytlo se málo významnějších požárů, takže opatrnost a bdělost občanů povolila. Ochrana, nařízená plzeňskými krajskými úřady v době vydání požárního řádu, se po zrušení cechů rozplynula, a v kritickém případě by byla zklamala.

Všem bylo jasné, že bude nutné vytvořit novou organizaci, která by položila pevné základy pro plnění důležitého úkolu ochrany před požáry.

Roku 1879 byl tedy založen nový, uniformovaný spolek a sbor – Dobrovolný spolek hasičů. Do začátku mu finančními prostředky pomohlo tehdejší obecní zastupitelstvo.

Hasiči zažili nejen dobré, ale i zlé časy spolkového života.V roce 1900 se dostali do velmi kritické situace.

O čtyři roky později převzal vedení spolku Karel Dattelzweig, provedl reformu jeho organizace, modernizaci a vybudoval z něj jeden z nejlepších útvarů toho druhu v západních Čechách.

Velký vliv na hospodářskou situaci spolku, ale i na kulturní vyžití ve městě, mělo založení požárnické kapely jakožto spolkové hudby.

Také z jejího výtěžku bylo našetřeno na první, na tehdejší dobu velmi moderní parní stříkačku, kterou požárníci dostali roku 1908. Brzyse s ní nastěhovali do nové zbrojnice u Školního rybníka.

V roce 1911 byla zakoupena druhá, ale větší a výkonnější stříkačka. V průběhu dalších let opatřila městská správa, která se k útvaru chovala velmi přátelsky, stovky metrů hadic.

Při stavbě vodojemů v roce 1912 se už při hašení požárů počítalo s použitím vody z hydrantů, a proto jich po městě bylo zřízeno celkem třicet.

V letech 1927 – 1928 psal Karel Dattelzweig neúnavně prosebné dopisy zámožným borským občanům, žijícím i v zahraničí.

Shromáždil tak velkou částku k nákupu motorové stříkačky značky Flaker. Chybějící částku vynesla slavnost svěcení stříkačky v létě 1928.

Slavnost k příležitosti padesát let od založení sboru v Boru se uskutečnila 14. června 1929.

V roce 1937 měl borský Sbor dobrovolných hasičů celkem 40 členů, z toho deset bylo Čechů. Po Karlu Dattelzweigovi převzal velení Rudolf Mahler, od kterého v roce 1942 převzal sbor Konstantin Tragl.

V této době muselo mnoho zkušených hasičů vstoupit do organizace Technische Nothilfe (Technická nouzová pomoc).

V osvobozeném Československu byl Dobrovolný hasičský sbor v Boru založen 28. listopadu 1945. Prvním předsedou se stal Oldřich Havlíček a velitelem Václav Bureš. Nově založený sbor měl 30 členů.

Až do roku 1950 si všechno protipožární náčiní a nářadí musely sbory kupovat z vlastních prostředků. Později tuto povinnost převzaly národní výbory. V červnu 1959 projednala rada MNV nezbytnost postavit novou hasičskou zbrojnici a zahájila k tomu všechny potřebné kroky.

V prosinci 1966 proběhla demolice staré zbrojnice, v říjnu 1968 začala výstavba nové zbrojnice v areálu bytovek v Borské ulici.

Stavba byla ukončena v červnu 1969, přejímka zbrojnice se uskutečnila v listopadu příštího roku.

V roce 1977 byla místní organizace sboru protipožární ochrany se 164 členy největší organizací tohoto druhu v celém okrese.

V roce 1980 měl sbor k dispozici cisternový vůz Škoda 706 RTH, dopravní automobil Avie 30 a malý požární vůz Škoda 1203.

V roce 1993 město zakoupilo nový hasičský vůz Liaz CAS24 K za dva miliony korun.

V roce 2003 byl pořízen hasičský vůz Tatra CAS32, který byl zakoupený od podnikových hasičů z Moravy.

V roce 2008 se uskutečnila rekonstrukce hasičské zbrojnice, kterou finančně zabezpečilo Město Bor a nemalou měrou svépomoci přispěli členové sboru.

Do zrekonstruované zbrojnice bylo také pořízeno nové hasičské auto Renault CAS20 v hodnotě pět milionů korun.

Na financování se podílel stát 2 miliony, Plzeňský kraj 1,2 miliony a Město Bor 1,8 milionem korun.

V současné době má borský sbor dobrovolných hasičů 69 členů, z toho 11 členů je ve výjezdové jednotce.

Po rekonstrukci zbrojnice, pořídili auto

V roce 2008 se uskutečnila rekonstrukce hasičské zbrojnice, kterou finančně zabezpečilo Město Bor a nemalou měrou svépomoci přispěli členové sboru. Do zrekonstruované zbrojnice bylo také pořízeno nové hasičské auto Renault CAS20 v hodnotě pět milionů korun. Na financování se podílel stát dvěma miliony, Plzeňský kraj milionem dvěma sty tisíci a Město Bor téměř dvěma miliony korun,“ uvedl velitel borských dobrovolníků Vladimír Křižka.