Skupina Škoda Group, jejíž součástí je i plzeňská Škoda Transportation, může název Škoda i znak okřídleného šípu používat do roku 2029.

Okřídlený šíp by tak měl za sedm let zmizet z nízkopodlažních tramvají, vlaků, metra, trolejbusů a elektrobusů, které dnes plzeňská Škoda Transportation vyrábí. Jaké budou mít plzeňské závody logo po roce 2029 a jak se budou nově jmenovat zatím není jasné.

„Je to pro mě hrozně smutná zpráva. Můj otec pracoval ve Škodovce 40 let a já 20 roků. Myslím si, že okřídlený šíp a Škodovka k Plzni neodmyslitelně vždy patřila a patří tak, jako plzeňský pivovar,“ myslí si Plzeňan Václav Vacek.

Podle vyjádření PPF budou dohodou se Škoda Auto ukončeny veškeré známkoprávní spory a současně odstraněny neshody týkající se mnohaletého souběžného užívání značky Škoda. „Dohoda umožní odstranit problém častého zaměňování značek mladoboleslavského výrobce osobních automobilů a plzeňské strojírenské společnosti. Změna značky se nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation,“ uvedla PPF.

Metalový Basinfirefest ve Spáleném Poříčí, 23. 6. 2022
FOTOGALERIE: Spálené Poříčí patří metalu, po pěti letech se koná Basinfirefest

Znak s okřídleným šípem má také plzeňská společnost Škoda JS, jejímž vlastníkem se před několika dny stala skupina ČEZ. Dohoda se podle jejího mluvčího firmy zatím nedotkne. „Máme platnou licenční smlouvu, takže nás se rozhodnutí bezprostředně nedotkne. Co nastane po roce 2029, to je ještě brzy komentovat,“ sdělil mluvčí Škody JS Jan Stolár.

Škoda Auto vlastnila značku a logo Škoda pro automobily a s nimi související zboží a služby, ale většina historických práv zůstala v majetku Škody Plzeň a na její činnost navazujících společností, včetně Škoda Group a Škoda Transportation. Logo s okřídleným šípem si nechala Škodovka zaregistrovat jako ochrannou známku v prosinci 1923 a v roce 1937 k němu připojila text Škoda. Mladoboleslavská automobilka používala značku Škoda od roku 1925. Loňský průzkum společnosti Ipsos pro Škoda Group ukazuje, že veřejnost si dnes značku Škoda nejčastěji spojuje s výrobou aut (93 %), zatímco plzeňskou Škodu Transportation zná jen čtvrtina populace ČR.

Ochranná známka, která je jednou z nejcennějších v republice, má dnes hodnotu několika miliard.

Škoda byl strojírenský podnik založený v Plzni v roce 1866 Emilem Škodou. Z původní zbrojovky se Škodovy závody rozrostly na úroveň velkého hutního a strojírenského koncernu. Na přelomu 20. a 21. století skončil v konkurzu a byl rozdělen a rozprodán. Za patrně jediného přímého nástupce lze považovat plzeňskou společnost Škoda Transportation, která se zabývá výrobou tramvají a lokomotiv (někdy je označována za hlavního dědice Škody Plzeň). Její dceřiná společnost Škoda Electric vyrábí trolejbusy a součásti trakčního pohonu včetně elektromotorů. Škoda Transportation je dnes člen skupiny PPF. V minulosti různě spřízněnými společnostmi, jež používají název Škoda, jsou např. automobilka Škoda Auto v Mladé Boleslavi nebo výrobce technologií pro jadernou energetiku Škoda JS v Plzni.