Vesmír představuje úžasný prostor plný nesčetného množství planet, soustav, černých děr a mnoha dalších ještě neidentifikovaných či dosud nevyluštěných jevů, ale jedna věc v něm opravdu schází - a sice zvuk tak, jak ho známe. Protože v něm chybí molekuly pozemské atmosféry, které nám pomáhají slyšet a rozeznávat zvuky, vnímali bychom vesmír jen jako nekonečnou oázu ticha.

Hubbleův vesmírný dalekohled
Hubbleův dalekohled slaví třicítku: podívejte, co vyfotil v den vašich narozenin

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku, neboli zkráceně americká vesmírná agentura (NASA), však jednu možnost, jak zprostředkovat "zvuk" vesmíru, přece jen objevil. Jde o "sonifikaci" či "rozezvučení" snímku pořízeného Hubbleovým vesmírným dalekohledem.

Zvuk jako ze sci-fi filmu

NASA za tímto účelem použila snímek, který Hubbleův teleskop zachytil v srpnu 2018 svou pokročilou kamerou pro průzkum vesmíru (ACS) a novou širokoúhlou kamerou (WFC-3). Podle astronomů pracujících s dalekohledem šlo doslova o "truhlu s galaktickým pokladem", protože na snímku se objevilo množství galaxií. "Každá viditelná galaktická tečka je domovem bezpočtu hvězd," citoval server Science Alert průvodní tiskovou zprávu NASA.

Ale jakkoli je snímek pozoruhodný sám o sobě, ještě působivější dopad má ve chvíli, kdy se zaposloucháte do jeho zvukové proměny, představující mrazivě strašidelnou hudební skladbu, která by se dobře hodila například k některým scénám z původního Vetřelce.

Zdroj: Youtube

Podle týmu, jenž tento "ozvučený obraz" vytvořil, šlo o to přiřadit k různým objektům a prvkům na snímku spolu s jejich umístěním různé zvuky. Hvzdy a kompaktní galaxie tak jsou na záznamu reprezentovány krátkými a jasnými zvuky, zatímco spirálovité galaxie vydávají tóny složitější a delší.

Uprostřed zazní melodie

"Čas plyne zleva doprava a zvuková frekvence se pohybuje v rozmezí od 30 do 1000 hertzů. Tělesa nacházející se v dolní části snímku vytvářejí hlubší tóny, objekty v horní části zase tóny vyšší," uvedla NASA v komentáři k videu.

Mezihvězdná kometa 2I/Borisov, která se dostala do naší sluneční soustavy
Mezihvězdná kometa odhalila další tajemství: vědci tuší, kde a jak vznikla

Zhruba uprostřed videozáznamu, když grafické znázornění zvuku dosáhne galaktického uskupení zvaného RXC J0142.9 + 4438, vytvoří jinak chladně znějící tóny působivou melodii. "Vyšší hustota galaxií kolem středu fotografie má za následek nárůst většího množství tónů středního rozsahu," vysvětluje tento jev NASA.

Zaposlouchejte se tedy do zvuků vesmíru.