Za 1,7 miliardy korun prodělá stanice změny, které povedou k její modernizaci a snad i k celkové spokojenosti.

Ani zaměstnanci drah, ani cestující totiž nádraží v dnešní podobě zrovna nemilují.

„Je dlouhodobě nejméně oblíbenou zastávkou třetího koridoru. Rychlíky tu musí na výhybkách zpomalit až na 20 km/h. Už na konci příštího roku se to ale změní," uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Díky modernizaci takzvaného pražského zhlaví, tedy kolejiště ve směru na Prahu, vlaky podle Surého zrychlí až na 80 km/h.

Cestujícím zase leží v žaludku například nízká nástupiště. „V Plzni z vlaku nevystupujete, ale přímo seskakujete. Když jede holka s velkým kufrem, sama by ho do vagonu někdy ani nedostala. A jak to vypadá? Je to ostuda," míní studentka Adéla Levá.

SŽDC o nízkých nástupištích ví, a že budou vyšší, už teď naznačují zvýšená vyústění nového podchodu z Šumavské ulice. Dalšími plzeňskými problémy je neuspořádané kolejiště a zastaralá mechanická i elektrická zařízení, jejichž údržbu omezuje nedostatek náhradních dílů.

Těchto minusů se nádraží zbaví. „Stavba přinese i další pozitiva, například zvýšení efektivity přepravních proudů a snížení provozních a servisních nákladů. Instalace nového zabezpečovacího zařízení navíc posílí bezpečnost železničního provozu," dodal generální ředitel Surý.

Součástí stavby je rovněž celková obnova železničního spodku a odvodnění, modernizací projde také takzvaný most Gambrinus přes ulici U Prazdroje.

Ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Vladimír Kostelný uvedl, že stavba by na cestující měla mít minimální dopad. „Určitě dojde k omezení kapacity tohoto nádraží, takže vlaky nebudou odjíždět pravidelně z nástupišť, z jakých odjíždí dnes. Konkrétní změny ukáže až vývoj stavby, veškerá omezení budeme zveřejňovat na internetových stránkách i v aplikacích pro telefony," řekl.

Přestavba je první fází modernizace plzeňského uzlu. Následovat bude například výstavba druhého podchodu, který vlakové nádraží spojí s budoucím nádražím autobusovým.

Do modernizace železničního uzlu bude patřit také rekonstrukce obou železničních nadjezdů vedoucích nad silnicí i tramvajovou tratí.

„Modernizace pražského zhlaví velmi těsně navazuje na běžící stavbu modernizace trati Rokycany-Plzeň, se kterou se vypořádáme relativně složitě, protože má oproti původnímu harmonogramu velmi silný skluz," uvedl za SŽDC náměstek pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Skluz, který nabrala modernizace trati mezi Rokycany a Plzní, je podle Nejezchleba zhruba roční. Zdržení způsobili archeologové. Rozhodně největší součástí této akce je plánovaná ražba nejdelšího českého železničního tunelu pod vrchem Chlum, která má začít koncem prosince nebo začátkem ledna příštího roku.

Už během tohoto měsíce má k Chlumu dorazit speciální razicí stroj z Německa. Hotovo prý bude kolem poloviny roku 2017.