Po sérii námitek, jimiž se neúspěšná společnost Skanska snažila zpochybnit vítězství Metrostavu, antimonopolní úřad rozhodl, že výběr zhotovitele jednoho z největších železničních tendrů proběhl správně.

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) tak může s Metrostavem na zakázku za 3,97 miliardy korun podepsat smlouvu. Ta zahrnuje i stavbu čtyřkilometrového tunelu pod vrchem Chlum, který bude největším železničním tunelem v republice.

Právě způsob ražby, který u vítězného návrhu neodpovídá původním zadávacím parametrům, byl společnosti Skanska největším trnem v oku. „Tato veřejná zakázka však byla vůbec první, u které mohl každý uchazeč předložit více variant řešení," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

K podpisu smlouvy mezi investorem a vítězným uchazečem podle jeho slov dojde v nejbližších dnech. Zahájení stavby, jež má trvat tři roky, bude pravděpodobně záležitostí několika týdnů.

Dokončení tohoto železničního úseku by mělo zkrátit cestování vlakem mezi Plzní a Prahou ze 104 na 70 minut.

Většinu nákladů mají pokrýt dotace z Evropské unie, ty je však možné čerpat pouze na práce, které budou hotové do konce roku 2015. Se stavbou nejnákladnějšího tunelu by Metrostav podle slov svého tiskového mluvčího Františka Poláka mohl začít na podzim. Podle původních plánů SŽDC se mělo se stavbou začít už v polovině roku 2010. Veřejná zakázka byla ale vyhlášena až loni v únoru. Otevírání obálek s nabídkami proběhlo v červenci, dodavatele ministerstvo vybralo o více než dva měsíce déle.