Ani s ušetřenými miliony totiž kraj na kvalitnější celoplošné opravy peníze mít nebude a většinu výtluků bude opět řešit záplatami.

„Jezdím z Vochova do Tlučné a silnice připomíná tankodrom. Část je sice opravená, ale ten zbytek opravdu stojí za to,“ popisuje silnici III/2033 řidič Marek, který tudy jezdí téměř denně. Vyhnout se díře je prý takřka nemožné a objízdná trasa znamená několik kilometrů navíc a další zdržení.

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) už vyčíslila škody po zimě, jsou o čtvrtinu nižší než v loňském roce. „V kraji je poškozeno 116 tisíc metrů čtverečních komunikací II. a III. třídy,“ tvrdí náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Pokud by kraj na odstranění těchto děr použil jen lokální výspravy, tzv. záplaty, stálo by ho to 35 milionů korun. „Při celoplošných opravách to znamená 160 kilometrů silnic a náklady přibližně 400 milionů korun,“ upřesňuje výrobní náměstek ředitele SÚSPK Pavel Panuška.

Jenže tolik peněz hejtmanství nemá. Na škody po zimě může použít jen přibližně padesát milionů korun: 20 milionů už předem na tyto účely vyhrazených a dalších 30 milionů, které se díky mírné zimě podařilo ušetřit. Poškozené a děravé silnice se tak nového kabátu většinou nedočkají.

„Máme seznam úseků, které jsou nejkritičtější, nejvíce rozbité a rozpadané. To jsou adepti na celoplošné opravy,“ upozorňuje Panuška. Sem patří například úsek mezi Srním a Modravou na Šumavě nebo často zmiňovaná plzeňská silnice z Doudlevec do Radobyčic.

Zda se ale opravdu na tyto silnice dostane, rozhodne vedení kraje podle několika kritérií. „Musíme například zvážit, jak je která komunikace využívaná nebo zda tudy jezdí autobusy veřejné dopravy,“ vyjmenovává šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.

S prvními opravami začne kraj už v příštích týdnech, záleží na počasí. „Pokud i přes den vydrží teploty nad 10 °C, můžeme s pracemi začít. Předpokládáme od 1. dubna,“ doplňuje Pavel Panuška.

_____________________________________________________________________

Zimní sezona 2011/2012 v číslech

Náklady na zimní údržbu: • Kraj předpokládal náklady na zimní údržbu 190 milionů korun, nakonec bude stát přibližně 160 milionů Kč. • Náklady se k poslednímu únoru vyšplhaly na 139 milionů korun, březen bude stát dalších dvacet (odpisy na stroje, úklid silnic a odvoz drtě na skládku). • Ušetřených 30 milionů Kč využijí silničáři na opravy poškozených vozovek. • Zimní údržba v sezoně 2010/2011 stála 220 milionů Kč.

Vyčíslení škod a náklady na jejich odstranění: • Škody po zimě jsou letos o čtvrtinu nižší než loni, je poškozeno 116 tisíc m2 ploch silnic. • Při použití lokálních výsprav (záplaty) vyjdou tyto opravy na 35 milionů korun, jejich životnost je 3-5 let. • Pokud by kraj všechny díry řešil celoplošnými opravami, potřeboval by k tomu 400 milionů korun. • Jednalo by se o 160 kilometrů silnic a životnost je v tomto případě 10 let.

Spotřeba posypové soli a drtě: • Silničáři během zimy najezdili při pluhování a posypu 250 tisíc kilometrů. • Běžně se v zimní sezoně spotřebuje 25 tisíc tun soli a stejné množství drtě. • V letošní zimě silničáři vysypali zatím 17 tisíc tun soli za 29 milionů korun a 16 tisíc tun drtě za 5,5 milionů. • Protože ráno stále hrozí ledovky, předpokládá krajská správa a údržba silnic spotřebu ještě několika tisíc tun soli. Zdroj: SÚSPK

_____________________________________________________________________