VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Snem českých cyklistů jsou ulice bez aut

Drážďany, ČR - Česká, slovenská a polská města se učí vytvářet podmínky pro cyklisty. Na exkurzi v Německu byl redaktor Tachovského deníku A. Hříbal

3.9.2012
SDÍLEJ:

Z jednodenní exkurze po cyklistických opatřeních v Drážďanech.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal

Samostatné jízdní pruhy, ulice určené pouze cyklistům, síť půjčoven kol nebo parkoviště speciálně jen pro kola. Opatření usnadňující život cyklistům v Drážďanech či Lipsku jsou pro kolaře většiny našich měst zatím jen snem. V posledních letech sice vzrůstá počet cyklistů i cyklostezek či značených cyklotras, rostou ale také problémy s tím spojené. A mnohde chybí vůle je řešit. K tomu se přidává nesmyslně vysoká cena za vynětí ze zemědělského půdního fondu míst, kde by mohly vzniknout cyklotrasy. Alespoň tak situaci vidí národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Spolu s dalšími odborníky na dopravu a novináři se byl podívat, jak podobné problémy vyřešili v Drážďanech. A do Čech si odváží hned několik postřehů. „Určitě mě zaujala ulice jen pro cyklisty," řekl o jednom z řešení dopravní situace.

Kolo je ve městě nejrychlejší

Jednodenní exkurze se v Drážďanech účastnil expert na udržitelnou dopravu a poradce německého spolkového ministra dopravy Gerd-Axel Ahrens. „Prarodiče neměli řidičský průkaz a já v podstatě vyrůstal na kole," vzpomínal stylově na dětství. Podle Ahrense přišel po kultu auta návrat cyklistiky na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. S tím bylo také nutné řešit dopravu v německých městech. „Od roku 2000 ve všech velkých městech Německa stagnuje nebo dokonce klesá počet ujetých kilometrů na jedno vozidlo. Vliv na to má také populace, kdy staří lidé méně jezdí. A také infrastruktura," míní expert. Konzervativní politici by chtěli do měst více aut. „Kdyby ale polovina našich cyklistů přesedlala na auta, tak tu máme dopravní kolaps," podotknul.

Auto je nevhodné jako dopravní prostředek pro krátké cesty. To si uvědomují odborníci z Německa i Česka. Důležité je přesvědčit o této skutečnosti lidi. „Na přepravu do pěti kilometrů je kolo ve městě nejrychlejším prostředkem. Připočítáme-li i cestu z domova na zastávku, tak je rychlejší než tramvaj," popsal s tím, že jízda na kole má samozřejmě i zdravotní a ekonomické výhody. Do roku 2050 mají z centra Drážďan zmizet auta úplně.

O tom, že jsou například Drážďany přívětivější pro cyklisty než Praha, hovoří i počet parkovacích míst a cyklotras vedených středem města. „Na kola jich v Drážďanech máme přes čtyři tisíce," pověděla Nora Ludwig, tamní cyklokoordinátorka. „Naproti tomu větší Praha jich má pouze necelých tisíc," doplnil český zástupce v Evropské cyklistické federaci Daniel Mourek s tím, že Praha má dvojnásobný počet obyvatel. Drážďany protíná osm cyklotras, více jich vede centrem. V naší metropoli je podle Mourka problém právě v centru města. „Jedna městská část se postaví proti, nechce na svém území cyklostezky a není možné s tím nic udělat. Drážďany toto řeší konceptem, který je vytvořen pro celé město," vysvětlil expert na cykloturistiku Mourek. Rozdílná je také možnost přepravy kol v městské hromadné dopravě. „V Praze může cestující přepravovat kolo v tramvaji jen cestou do kopce. To je někdy docela problém. V Drážďanech může být kolo přepravováno v městské hromadné dopravě po celém městě. Navíc na konečných jsou zřízena parkoviště pro kola."

Postavit v Čechách cyklostezku se nyní značně prodraží. Postarala se o to novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu s doplňkem k solárním elektrárnám. Cílem je omezit neúměrné a nevratné zabírání zemědělské půdy. To se ale paradoxně promítá i do staveb určených cyklistům.

„Toto bohužel mělo velmi negativní dopad i na výstavbu cyklostezek. Ve výčtu staveb, pro které se odvody nepředepisují, cyklostezky, respektive stavby pro bezmotorovou dopravu, uvedeny nejsou. Finanční dopady jsou tak značné," uvedl v dopise řediteli legislativního oboru Ministerstva životního prostředí ČR Liboru Dvořákovi starosta Uničova Dalibor Horák. Dodal, že tato legislativní věc by cyklostezku mezi Uničovem a obcí Újezd prodražila o 7 milionů korun. Tím by vynětí z půdního fondu převyšovalo vlastní náklady výstavby cyklostezky.

Ulice jen pro cyklisty

Dalším městem, odkud chtějí čeští odborníci brát inspiraci, je Bachovo rodné město a město veletrhů Lipsko. Jak se tam vypořádali s cyklistickou dopravou, představil Jan Rickmeyer z tamního odboru výstavby a dopravy. Zajímavostí jsou samostatné pruhy pro kolaře. Mají jich čtyři sta kilometrů. Dalším prvkem zvyšujícím bezpečnost je pruh pro odbočování vlevo. „Jde vodorovným značením vymezený prostor pro cyklisty (značka č. V19), kdy cyklista na řízené křižovatce stojí před řidiči aut. Ti se musí postavit za něj a cyklista může bezpečně odbočit," vysvětlil Rickmeyer. Také univerzita v Lipsku se může pochlubit něčím, co v Česku zatím chybí. Samostatným parkingem pro osm set kol. „Laciným opatřením, které má ale veliký efekt, jsou cykloulice. Auta tam smějí vjíždět jen ve výjimečných případech a cyklisté mohou jezdit vedle sebe," dále popsal situaci Rickmeyer.

Česko není jediné, které se chce nechat inspirovat zkušenostmi německých měst. Do mezinárodního projektu s názvem Central MeetBike, v jehož rámci se uskutečnilo středeční setkání v Německu, jsou zapojena města také ze Slovenska a Polska. Z Česka jsou to Pardubice a Uherské Hradiště.

Autor: Antonín Hříbal

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rozkvetlé třešně u Těchlovic.
12

Síla přírody: ohořelé větve rozkvetly

Pavel Vrba

Vrba: Máme co napravovat

Asistenční pes s vámi nesmí, slyšela vozíčkářka v obchodu

Plzeň - Personál prodejny a ostraha zákaz vstupu popřely.

I v komunistické baště vyhrálo Babišovo ANO

Horní Kozolupy – Jako jediná strana v celém okrese dokázala KSČM v parlamentních volbách v roce 2013 získat přes padesát procent hlasů. Konkrétně 50,84%. Komunisté vůbec měli ve všech volbách v této obci na růžích ustláno.

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

V uličkách Tachova vyhrál Tomáš Jaša

Tachov – Více než 150 běžců v několika věkových kategoriích přilákal tradiční říjnový Večerní běh Tachovem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení