VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Taxíky jezdí více mimo město

Plzeň – Postávají před nádražím nebo na Americké a čekají, kdo s nimi pojede. Když skončí představení v divadle, začnou se před něj postupně sjíždět. V pátek v noci se zdá, že jich je v ulicích města více než obvykle.

5.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Řeč je o taxících. Jaké jsou jejich nejčastější trasy a kam lidé s auty s černým a bílým pruhem nejčastěji jezdí? „Dny a hodiny vytížeností se stále mění dle počasí nebo kulturních pořadů," upozorňuje Karel Herlička z TAXI Plzeň. Ani trasy prý nejsou jednoznačné. „Nejčastější trasy jsou po Plzni a okruh 150 km," dodává.

V poslední době stoupá mezi Plzeňany zájem o cesty do sousedních obcí. Tomuto trendu se často přizpůsobuje i cena jednotlivých provozovatelů. U Taxi Elektra Plzeň vyjde kilometr po městě 23 korun, ve vzdálenosti nad 50 kilometrů od Plzně ale kilometr stojí už 16 korun a s cestou zpět už jen 12 korun.

Podobně má cenovou politiku nastavenou i taxislužba Radiotaxi. Ve městě u ní zaplatíte za kilometr 23 korun, mimo město do 50 kilometrů 11,50 korun a ve vzdálenosti nad 50 kilometrů dokonce jen 8 korun. Na rozdíl od předchozího provozovatele se ale platí vždy jízda tam i zpět.

Různí se i cena za nástup. To se u jednotlivých firem liší a pohybuje se od přistavení vozu zdarma až k třiceti pěti korunám. Většina provozovatelů má ale naopak jednotnou cenu 4 koruny za čekání.

Zájem o cesty mimo území města potvrzuje i Nikola Edlová ze společnosti Plzeňské Želvy. Ta neprovozuje klasickou taxislužbu a pouze odváží vozy, které si zákazník nemůže z jakéhokoli důvodu dovolit odvézt. „Poměr je asi 60 na 40 ve prospěch jízd v rámci okresu Plzeň-město. Delší trasy jsou způsobené zejména stěhováním lidí do sídel okolo Plzně, aby unikli bydlení přímo ve městě. Veřejná doprava je zde většinou v nočních hodinách špatná," vysvětluje Edlová.

O zkušenostech se zákazníky se ale od taxíkářů nikdo moc nedozví. Diskrétnost a anonymita je totiž v tomto odvětví nad zlato. „To jsou interní a soukromé životní příhody, které by měly zůstat v taxíku," myslí si Karel Herlička.

Taxíkář, to musí být i diplomat

Antonín Mleziva je zprostředkovatel služeb v dopravě. Jeho Radiotaxi je podle jeho slov nejpočetnější plzeňskou taxislužbou.

Jak se projevila krize na vašich zakázkách? Jezdí lidé taxíky méně a jaké jsou nejčastější trasy?
Jezdí se stejně, možná trochu více. Ale pozor, to je také dané ošklivým podzimním počasím. Jezdí se po celém městě a zvýšený je i zájem z okolních obcí. Nikdy jsme neměli tolik zakázek právě z nich jako nyní.

Podle jakého systému rozdělujete zakázky mezi své řidiče?
Je to systém padni, komu padni. A funguje to jako kolotoč. Máme na to posuvné zařízení. Horní dostává a jde hned dolů. Je tam ale jedna výjimka. Přednost mají objednávky na přání, když si třeba zákazník vyžádá, řekněme pana Nováka. Roli v tom hraje to, že jsou třeba kamarádi, vzájemné sympatie a dá se říci, že někteří taxíkáři mají i své štamgasty.

Jak probíhá komunikace s taxíkářem?
Dispečerka mu zadá přesně adresu nebo jiné místo naložení. A pak si bere i kontakt na zákazníka, kdyby byl nějaký zádrhel. Třeba na vesnicích jsou ty kulturní domy a někteří „ožralí pašáci" zapomenou, že si objednali taxíka. Tak aby tam nejel nadarmo…

Setkali jste se někdy s kuriózními požadavky?
Lidé chtějí zůstávat v anonymitě, místo svého jména hlásí jména jiná. Takže jsme jeli na určitou adresu pro někoho, kdo se ohlásil jako Karel Gott. Jindy se někdo představil jako Hitler. Ženy zase chtějí odvoz třeba pro princeznu. Musíme být vždy diskrétní zvláště u nočních klubů.

Jak si vybíráte své lidi?
Stáhl jsem si většinu charakterově dobrých lidí v Plzni s lepším technickým vybavením. Taxíkář, to musí být diplomat. Není to řidič, který vozí hlínu, takže musí jednat s lidmi. Své lidi si vybírám podle referencí a u mě není jednoduché nastoupit. Navíc se řidiči mezi sebou usměrňují, protože jde o jejich společné peníze. A protože jezdíme i za extrémních podmínek, mají moji řidiči můj obdiv. Jak zvládají jezdit třeba na náledí, před tím smekám. Pokud se stane havárie, je to většinou vina ostatních účastníků provozu.

Autor: Vít Poláček

5.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Vrba

Vrba: Máme co napravovat

Ilustrační foto

Asistenční pes s vámi nesmí, slyšela vozíčkářka v obchodu

I v komunistické baště vyhrálo Babišovo ANO

Horní Kozolupy – Jako jediná strana v celém okrese dokázala KSČM v parlamentních volbách v roce 2013 získat přes padesát procent hlasů. Konkrétně 50,84%. Komunisté vůbec měli ve všech volbách v této obci na růžích ustláno.

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

V uličkách Tachova vyhrál Tomáš Jaša

Tachov – Více než 150 běžců v několika věkových kategoriích přilákal tradiční říjnový Večerní běh Tachovem.

Ve Stříbře šla volit i maminka před porodem, v komisi byla žena s trikolorou

Stříbro - Volební okrsek číslo šest ve Stříbře je v budově Základní školy v Gagarinově ulici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení