Nejde o zanedbatelnou částku, celkem opravy vyjdou na 369 milionů korun. Všechny ale musí být hotovy do konce června, taková je podmínka dotace. Minimálně do příštího roku jde o poslední příspěvek Bruselu do krajských silnic.

Nejdelším opravovaným úsekem (a zároveň nejnákladnějším) je 10,5 kilometru dlouhá silnice z Tachova přes Chodský Újezd do Zadního Chodova, která vyjde na víc než 50 milionů korun. Téměř šest kilometrů měří také silnice z Nového Spálence do Všerub na Domažlicku. Zde oprava probíhá na dvě etapy. Zdejší lidé se po letech, kdy se silnice jen záplatovala, dočkají komplexní opravy. „Dřív se tudy jezdilo moc pěkně, jen silnice byla za mého dětství užší. V posledních letech se na jejím stavu podepsaly hlavně traktory a velká auta se dřevem," říká Lenka Lipovská, která v Novém Spálenci žije celý život.

V Plzni se opraví ulice K Hrádku v Božkově a silnice z Křimic na hranici okresu. Hrádek u Sušice se dočká průtahu, nyní odstartovala úplná uzavírka a lidé Hrádkem neprojedou. „Tím, že se sníží silnice, budeme moci vybudovat také chodníky. Během rekonstrukce se udělají obrubníky, překládka sítě nízkého napětí a nové veřejné osvětlení," vyjmenoval starosta Hrádku Josef Kutil. Zrekonstruuje se také tříkilometrový úsek mezi Kralovicemi a Kožlany na severním Plzeňsku.

Oprava z Břas do Liblína už také začala, zároveň s tím probíhá generální oprava mostu v Bezděkově, která uzavřela silnici z Rokycan na Liblín.

Práce místy zdrželo nepředvídatelné aprílové počasí.

„Měli jsme začít 1. dubna, ale musíme počkat. Zdržení bude maximálně týden," potvrdil technický ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) Martin Vít.

To je případ mimo jiné i silnice mezi Draženovem a Klenčím na Domažlicku. Minulý týden mělo být předáno staveniště, ale vzhledem k počasí se s rekonstrukcí ještě fyzicky nezačalo. Technický ředitel Vít ale ujistil, že časový skluz způsobený počasím není tak velký, aby hrozilo nedokončení v termínu, nebo dokonce vrácení dotace.

Tyto opravy platí Evropská unie, jde o poslední příspěvky z Regionálního operačního programu Jihozápad. Na další peníze si budeme muset počkat. „Pokud vše půjde dobře, mohly by být první výzvy na silnice II. třídy, resp. jejich napojení na dálnice, silnice I. třídy či železniční koridory, vypsány na přelomu 2015/16, stavět by se začalo určitě až příští rok," řekl náměstek hejtmana a předseda výboru Regionální rady Ivo Grüner s tím, že podle předběžných odhadů by na tato napojení v kraji mělo jít až 2,5 miliardy korun.

V kraji ale dojde i k dalším opravám, téměř 416 milionů korun poprvé po letech dostane Plzeňský kraj od Státního fondu dopravní infrastruktury, z těchto peněz se opraví například most přes železniční trať v Sušické ulici v Plzni. A dalších 140 milionů korun posílá kraj do oprav silnic ze svého. Zde je nejnákladnější úsek mezi Planou a Čivicemi na severním Plzeňsku (18 mil. Kč).