Odsouzení z Věznice Plzeň mají novou možnost pro pracovní uplatnění. Největší káznice v republice totiž navázala spolupráci se společností Daimler Buses ČR, a tak se z vybraných vězňů stali svářeči, kteří nyní vyrábějí malé díly a komponenty pro autobusy Mercedes-Benz a Setra. Spokojeni jsou všichni. Firma získala šikovné pracovníky, kterým chce dát šanci i po propuštění, věznice má pro odsouzené další možnost pracovního uplatnění, které se hledá stále hůře a přitom je velmi důležité i s ohledem na „život po vězení“, a vězni vítají, že si mohou vydělat peníze. Pracovat by jich pro známou firmu, která má výrobní závod v nedalekém Holýšově, chtělo více, než dostalo šanci.

Odsouzení z plzeňské věznice vyrábějí díly pro luxusní autobusy | Video: Deník/Milan Kilián

Na plzeňských Borech je aktuálně více než dvanáct set vězňů, z toho jich pracuje zhruba pětistovka. Sehnat pro ně uplatnění na trhu práce není pro vedení věznice, které se dlouhodobě snaží zaměstnat co nejvíce odsouzených, právě jednoduché. „Jsou nastavena kritéria, která je třeba dodržet, to je jedna věc. Druhá je, že u mnoha našich vězňů je pracovní zařazení nereálné. Spousta jich je např. drogově závislých, mají špatný zdravotní stav a v ten moment nejsou pracovně zařaditelní. To se musí dodržovat všude, nejen ve věznici. Pak jsou tam bezpečnostní kritéria. My tu máme vězně i ve zvýšené ostraze. Nicméně i pro ty jsme našli práci, a to v call centru,“ popisuje ředitel věznice Drahoslav Červinka. Přiznává, že pro vrahy a další pachatele závažné trestné činnosti, jimž soud uložil pobyt ve zvýšené ostraze, není jednoduché sehnat pracovní uplatnění. „Dříve něco montovali, ale práce nebyla, a tak jsme to museli zrušit a jsme rádi za call centrum. To je ale samozřejmě náročné na komunikaci, což v případě těch, kteří sedí dlouho, je problém,“ připouští Červinka.

Plzeňští odsouzení pracují přímo pro věznici (prádelna, kuchyně a další provozy nezbytné pro chod zařízení), za což pochopitelně dostávají plat, a také pro různé firmy. „Je tu letitá spolupráce s firmou MEA, pak tu máme pracoviště spadající pod WFA, což je jednoduchá montáž věcí, dále jsou vězni zaměstnáni v potravinářském průmyslu, což je Pekařství Malinová, kam odsouzení dojíždějí (pracoval tam při svém pobytu v plzeňské věznici i známý odsouzenec Tomáš Řepka, bývalý fotbalový reprezentant – pozn. aut.). Máme je i na České poště, kde třídí balíky. To je pracoviště, které je založené nově, funguje cca rok. Jsou s námi spokojeni, dochází k navyšování,“ pochvaluje si Červinka.

Složitá logistika

Když se po odchodu firmy MEA mimo areál věznice uvolnily tři menší haly, hledalo se pro ně využití. „Něco se nevydařilo, např. sešlo ze slibovaného skládání krabic, takže jsme hledali dál. Ono totiž v našem případě je vše složitější, musíme vyhovovat i z logistických důvodů. MEA se přestěhovala z našich prostor hlavně proto, že byl velký posun materiálu dovnitř a ven, blokovalo se to, těžko se to kontrolovalo,“ vysvětluje ředitel věznice s tím, že pak došlo k dohodě s firmou Daimler Buses ČR.

Zástupci společnosti se na rozdíl od jiných firem nebáli logistické náročnosti ani toho, že pro ně budou pracovat lidé s mnohdy velmi problematickou minulostí. „Máme zkušenosti z Německa, kde naše spolupráce s jednou věznicí fungovala asi 20 let, takže jsme na to měli dobré reference. Rozhodli jsme se pro spolupráci nejen z hlediska sociální odpovědnosti, ale i z důvodu uvolnění kapacit. Do budoucna se plánuje, že se hodně navýší výrobní kapacita, potřebujeme proto místo, kam bude práci možné přesunout,“ přiznává Adéla Dopiráková z Daimler Buses ČR, asistentka ředitele a zároveň vedoucí tohoto projektu. Potvrdila, že logistika je poměrně složitá. „Musíme díly naložit, odvézt je do věznice a přivézt zase zpět do závodu, aby se tam s nimi zase pracovalo,“ líčí. Vězně, kteří pro Daimler Buses ČR svařují jednoduché díly, si chválí. „Jsme zatím nadmíru spokojeni, jejich kvalita práce předčila naše očekávání,“ přiznává Dopiráková.

Zájem je velký

Pro firmu zatím pracuje deset odsouzených, které vybírali pracovníci věznice. Práci si pochvalují, což potvrzuje i Vladislav Hauk z Chotěšova, který je ve výkonu trestu už počtvrté. Teď si odpykává 17 měsíců za majetkovou trestnou činnost. „Já jsem při minulém trestu pracoval tři roky pro firmu MEA, po propuštění jsem měl možnost pracovat jako svářeč v Německu, takže když jsem se sem vrátil, je to pro mě dobrá příležitost,“ chválí si Hauk, který je spokojen i s tím, co vydělá. Peníze utrácí dle svých slov hlavně za jídlo v kantýně – salámy, sušenky, vločky a podobně.

Zájem by mělo podle ředitele Červinky mnohem více vězňů, než kolik jich teď může pro Daimler Buses ČR pracovat, důvodem je mimo jiné i kurz, díky němuž vězni získají oprávnění, které jim umožní pracovat po propuštění jako svářeči. Firma navíc potvrdila, že pokud bude oboustranný zájem, mohou současní vězni u ní dostat práci i po propuštění na svobodu.

Obě strany se shodly, že do budoucna není vyloučeno, že spolupráce se ještě rozšíří a počet vězňů vyrábějících komponenty do autobusů ještě vzroste.

Podle Červinky je ale důležité, aby nešlo jen o svářeče, ale i jiné profese.