Až skončí smlouva s Českými drahami, má mezi Klatovy a Berounem jezdit novými nízkopodlažními elektrickými jednotkami s klimatizací místo lokomotiv a starých vagonů dopravce, kterého začal vybírat Plzeňský kraj.

Hejtman Josef Bernard řekl serveru Zdopravy.cz, že vypsaná soutěž je první z těch, které kraj chystá. „Postupně vypíšeme ještě tendry na dieselovou trakci, spojení do Karlových Varů a také první autobusové soutěže,“ uvedl.

Kromě toho, jak mají vlaky vypadat, má kraj ještě další podmínky: Dopravce bude garantovat výši nákladů, tržby z prodeje jízdenek budou příjmem kraje, ve vlacích bude platit krajský tarif.
Vítěz soutěže má vzejít z elektronické aukce, získá patnáctiletou smlouvu a na koleje má poprvé vyjet v prosinci 2020. Díky aukci chce kraj ušetřit a z ušetřených peněz pak na trať objednávat vlaky navíc.

Podle Bernarda jsou podmínky nastavené tak, že podle smlouvy jde zvýšit rozsah objednaných vlaků až o 50 % a snížit o 10 %. „Čekáme na železnici spíše růst cestujících, proto chceme mít pojistku, abychom mohli přidat další vlaky podle poptávky,“ řekl pro portál hejtman.

Více než dvouletý odstup od vypsání soutěže po výjezd prvních vlaků zvolil kraj proto, aby měli dopravci dost času na výrobu nových souprav.

Zároveň s vlaky se chystá další soutěž týkající se autobusové dopravy – nový dopravce či noví dopravci s nimi mají po silnicích jezdit už od začátku roku 2020 po dobu deseti let. Autobusová soutěž má kraj rozdělit na dva celky – severní a jižní – a z hejtmanství už dříve zaznělo, že by bylo ideální mít více dopravců, kteří by se mohli vykrývat.

Veřejnou dopravu v Plzeňském kraji čeká od roku 2020 revoluce. Způsobí ji to, že páteřním systémem se stane železniční doprava a autobusová se tomu bude muset přizpůsobit.

Plzeňský organizátor veřejné dopravy POVED informoval, jak budou vypadat jízdní řády, které letos projednával hlavně s obcemi a školami. „Vlaky jezdí již několik let po většinu dne v pravidelném intervalu. Bylo tedy možné sestavit a navrhnout nové autobusové jízdní řády tak, aby tento interval pokud možno respektovaly, a cestující tak měli možnost přestupu na vlaky jako na vyšší a kapacitní systém veřejné dopravy. Po zavedení nového dopravního řešení bude možné využívat spoje více dopravců na jeden jízdní doklad,“ uvádí POVED.

Plánuje se například slučování několika linek, snížení počtu autobusů a také počtu řidičů, kterých je „kritický nedostatek“; na méně využívané linky vyrazí menší autobusy a podobně.

Nevyužívané spoje se zruší nebo změní v takzvané spoje na zavolání, které si budou lidé objednávat přes telefon na krajský dispečink, webový formulář či u řidiče. Jízdní řády jsou k vidění na webu www.poved.cz.