Vše začalo tak, že poškozený nabídl přes internetový obchod na prodej zboží. Obratem se ozval zájemce, ze kterého se ale vyklubal podvodník. Zdánlivě důvěryhodným způsobem vylákal pachatel z pana P. přístupové údaje k jeho platební kartě a účtu. Ještě než stačil s pomocí klientské linky banky kartu zablokovat, zmizelo z něj bezmála dvacet tisíc korun (podrobnosti v článku Před očima mu zmizela celá výplata z účtu, uvedeném na webu Deníku 5. listopadu).

Cebiv, motivy z obce
V Cebivi se bude opravovat úřad

"Zatímco částka ve výši zhruba 500 euro se mi nakonec na účet vrátila, 17 výběrů drobných částek téhož dne zmizelo. Z klientské linky jsem dostal informace, že se jedná o nezaúčtované transakce a řešit se vše bude až následně, kdy proběhnou bankou. Byl jsem požádán o písemné vyjádření v bankovním formuláři jako reklamace stížnosti, což jsem obratem uničil," popsal Deníku.

Následující pondělí ale zjistil, že mu na účtu proběhlo dalších 17 transakcí s drobným výběrem, které se v pátek nikde neukázaly. "Okamžitě jsem volal opět klientskou linku, kde se mi dostalo ujištění, že pokud je již vše v zaúčtovaných transakcích, bude se situace řešit."

Vzpomínková akce na náměstí v Plané.
Ke vzpomínce na listopad se sešli na trikolórou nasvícené dlažbě

O pár dní později dostal dopis, v němž mu banka píše, že na jeho žádost o předčasné splacení půjčky se musí dostavit přímo na pobočku k jednání. Pan P. žádnou žádost o půjčku nepodával. Vyrazil tedy osobně na pobočku, kde se dozvěděl, že se mu banka omlouvá, že došlo k pochybení systému. Vzhledem k situaci se rozhodl rovnou řešit i svůj vykradený účet. "Dozvěděl jsem se, že na tento druh podvodu se moje pojistka nevztahuje, protože jsem zadal údajný PIN ke kartě. Ale měl jsem PIN úplně jiný, zadal jsem kód od přepravní služby."

V týdnu pak obdržel vyrozumění z banky, prakticky ve stejném znění, jako vysvětlení na pobočce. "Navíc jsem se dozvěděl, že peníze skončily na Ukrajině a těch posledních sedmnáct malých transakcí jsou poplatky za výběry z bankomatu v cizině," dodal pan P.

 ilustrační foto
Ve Stříbře změnili očkovací místo, bude jím opět kulturní dům

Přístupové údaje poskytl sám 

Deník požádal o vyjádření k této záležitosti také samotnou banku. "Bohužel zde došlo k situaci, kdy klient poskytl přístupové údaje podvodníkům, kteří je následně zneužili. Díky rychlé reakci Monety se podařilo významnou částku zajistit a peníze klientovi vrátit. Drobné výběry a s nimi spojené náklady jdou na vrub klientovi, neboť Moneta není schopná v případě, kdy klient vědomě poskytne přístup ke svému účtu a tímto de facto umožní podvodné jednání, takovouto ztrátu hradit," sdělil Deníku generální ředitel banky Tomáš Spurný.

Moneta banka se nicméně pokusila okradenému klientovi ještě více pomoci. "Prokázali jsme vstřícnost a dobrou vůli, poplatky spojené s podvodnými výběry klientovi odpustíme a tím alespoň částečně zmírníme dopad této nešťastné chyby vyplývající z jeho jednání," doplnil generální ředitel a dodal, že stejný princip platí v kontextu pojištění, neboť plnění se nevztahuje na případy, kdy klient pochybí a podvodníkům umožní přístup ke svému účtu prostřednictvím poskytnutí přístupových údajů.

Podzimníček odměňoval děti, rodiče uklidili zahradu
PODÍVEJTE SE: Podzimníček odměňoval děti, rodiče uklidili zahradu

Jak dále představitel banky radí, lidé by nikdy neměli poskytovat své přístupové údaje, jen svojí bance. "Druhým pravidlem je důkladně zvážit reputaci a důvěryhodnost webových stránek, ze kterých nakupuji a být nesmírně obezřetný hlavně ve vztahu k úžasným nabídkám. Třetím pravidlem je ideálně využívání účtu a debetní karty speciálně pro platby na internetu. Na takovémto účtu je dobré limitovat prostředky určené pro nákup a tím minimalizovat rizika," doporučil Tomáš Spurný a dodal, že Moneta poskytuje běžné účty zdarma včetně karty, tudíž tento postup nepřináší dodatečné náklady pro klienta.