„Argumenty pro zdražování jízdného máme a mnohdy by se tím narovnaly ceny, ale teď spíš doba nahrává tomu vrátit lidi do prostředků hromadné dopravy. On si člověk rozmyslí, zda jet po celém městě za 20 korun, či dotovat auto při stále stoupajících cenách pohonných hmot,“ říká předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP) a zároveň ředitel dopravního podniku v Pardubicích Tomáš Pelikán.

Podle něj mají dopravní podniky výhodu, že si mohly na dlouhou dobu zastropovat ceny alternativních paliv. „Například v Pardubicích je máme nasmlouvané až do konce roku 2022. A aktuálně, kdy se cena megawatthodiny u CNG pohybuje kolem 1500 korun, nás vyjde na 425 korun. Vzhledem k současné ceně pohonných hmot je tak zafixovaná cena zemního plynu (CNG) o celou třetinu levnější,“ uvedl ředitel podniku, který na svých linkách využívá 24 autobusů na CNG a 52 autobusů na naftu.

Autobusy společnosti Vydos Bus.
České dráhy míří na silnice. Kvůli náhradní dopravě zvažují odkup autobusů

O zdražování neuvažují ani další velké dopravní podniky v republice. Ty však hledají lepší rozložení vozů tak, aby to bylo ekonomicky únosné. „Prozatím o zdražování jízdného neuvažujeme. Náš vozový park se skládá z autobusů s pohonem diesel a CNG. Při denním nasazování vozidel do provozu se ale snažíme v maximální možné míře vypravovat vozidla tak, aby byl pro naší společnost provoz co nejekonomičtější,“ informovala mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jana Dvořáková. Podobně jsou na tom i v Liberci a Jablonci, kde jednu třetinu zdejších vozů tvoří ta na CNG a kde mají cenu vysoutěženou až do poloviny příštího roku.

Podle předsedy SDP Tomáše Pelikána zatím nemají podniky napříč republikou problémy ani s kapalinou AdBlue, bez níž nelze nastartovat moderní dieselové motory. I v tomto případě pomohlo podnikům předzásobení se. „Jelikož je této komodity velká spotřeba, tak dodávky máme dlouhodobě zajištěny a nasmlouvány. Nejsme tak závislí na cenách na čerpacích stanicích, kde jsou mnohdy nyní ceny AdBlue až trojnásobné. U nás šly také ceny této komodity trošku nahoru, ale jen v řádu korun. Místo 17 tak nyní platíme kolem 20 korun,“ dodává Pelikán.