Na měrné ceny jsou už čeští spotřebitelé poměrně zvyklí. Poprvé zákon obchodníkům začal nařizovat uvádět vedle prodejní ceny i cenu za jednotku před dvaceti lety, a to v supermarketech. Před deseti musely začít tuto povinnost plnit i malé obchody, takže se spotřebitelé dozvídají, kolik stojí třeba kilogram určitého výrobku a mohou ceny jednodušeji porovnávat.

Povinnost označovat vybrané balené nepotravinářské výrobky také měrnou cenou je v zákoně o cenách už nyní. Nicméně není v současné době vymahatelná, protože zákon se odkazoval na vyhlášku, již před několika lety zrušilo ministerstvo průmyslu a obchodu. „V rámci velké novely zákona o cenách byl tento nedostatek napraven a příslušný seznam bude stanoven vyhláškou ministerstva financí s účinností od 1. ledna 2025,“ uvedla mluvčí ministerstva financí Gabriela Krušinová.

Obchody hlásí za loňský rok propad tržeb:

Řada telefonů od firmy Apple - iPhone 13, ilustrační foto.
Češi loni šetřili. Podívejte se, jaké zboží na internetu nejvíce hledali

Seznam tak obsahuje například krmivo pro psy a kočky, nátěrové barvy a laky, čistící prostředky, kosmetické a toaletní přípravky nebo mycí a prací prostředky. U některých nepotravinářských výrobků už přitom obchodníci měrnou cenu uvádějí, například u pracích prášků.

Ministerstvo financí nyní vede jednání o konkrétní podobě seznamu s ministerstvem průmyslu a obchodu, spotřebitelskými organizacemi a se zástupci obchodníků. „Následně by měla vyhláška projít standardním legislativním procesem,“ doplnila Krušinová.

Lidé měrné ceny vnímají

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová zdůraznila, že měrné ceny pomáhají spotřebitelům se rychle orientovat ve skutečných cenách. „Proto je nutné je uvádět i u nepotravinářských výrobků. Spotřebitel si tak nebude muset přepočítávat jednotlivé ceny a bude moci nákup provést rychleji,“ řekla.

Zákazníci si přitom měrných cen opravdu všímají, zejména pak u pracích prášků, tablet do myčky nebo jiných čistících prostředků. „Porovnání měrných cen je však pro ně důležité i u jiných nepotravinářských výrobků, například u koberců,“ upřesnila Hekšová.

Mnozí lidé ovšem upozorňují na jejich vyvedení. Například digitální cenovky jsou pro ně hůře viditelné. „Naopak u tištěných cenovek přečtou měrné ceny bez obtíží,“ přiblížila šéfka dTestu.

Češi rádi nakupují v akcích, neváhají kvůli nim ani cestovat:

Dáváte při nakupování přednost blízkému obchodu? Anebo vám jde hlavně o výši slevy?
Čas jsou peníze. Pro zboží v akci jsou Češi ochotni jet i půl hodiny

Povinnost uvádět měrné ceny vyžaduje směrnice Evropského parlamentu. Členské státy si přitom mohou vybrat, zda ve svém právním řádu zavedou obecnou povinnost, aby veškeré balené nepotravinářské výrobky byly označeny měrnou cenou, nebo stanoví konkrétní seznam výrobků, na které se povinnost bude vztahovat. „Z hlediska právní jistoty dotčených subjektů byla v případě zákona o cenách zvolena druhá varianta,“ nastínila mluvčí Krušinová.

Dodržování pravidel budou kontrolovat Česká obchodní inspekce, specializovaný finanční úřad a obecní živnostenské úřady. Na nich bude i vymáhání sankcí. V krajním případě může pokuta za prohřešek dosahovat až pěti milionů korun.