Autoklub ČR navrhuje do novely zákona o provozu na silnicích povolit řízení s 0,2 promile alkoholu v krvi. Souhlasíte s tímto návrhem?
Nesouhlasím a divím se, že takový návrh Autoklub vůbec podává. Alkohol za volant prostě nepatří. I menší množství alkoholu vyvolává u řidičů rozdílné reakce. Někomu stačí i jedno pivo a snižuje jeho pozornost. Nebo dokonce u něj roste sebevědomí nebo agresivita.

V současné době projednává Poslanecká sněmovna nový zákon o policii. Velkou diskuzi vyvolává návrh, aby se hranice škody, při níž má dopravní nehodu vyšetřovat policie, zvedla z 50 tisíc na 100 tisíc korun. A pokud účastník přivolá policii k nehodě se škodou nižší, pak náklady s přivoláním policie bude muset sám zaplatit…
K tomu mám řadu výhrad. Jednak – kdo objektivně určí výši škody? To by musel být každý řidič znalcem v tomto oboru. A už vůbec by neměl být postižen za to, že když neodhadne výši škody správně, tak bude muset výjezd policie zaplatit. Navíc, výrazné posunutí hranice škody pro volání policie může nahrávat pojistným podvodům. Obávám se také, že bude docházet ke sporu mezi řidiči, kdo vlastně nehodu zavinil. Nemluvě o případech nehod způsobených pod vlivem alkoholu, které tak nebudou odhaleny.


Jste pro zpřísnění postihu za porušování silničních pravidel? Například bodového systému…
Myslím, že zavedení bodového systému mělo smysl. I když jistě bude podle vyhodnocení zkušeností s ním na místě jeho úprava. Ať se týká vyloučení některých menších přestupků z bodového ohodnocení či výraznějšího ohodnocení nejzávažnějších přestupků. Hovoří se i o zvýšení počtu bodů, o zkrácení doby zákazu řízení při vyčerpání všech bodů.

Shodou okolností nyní projednáváme i nový trestní zákoník a zarazilo mne, že trestným činem už nemá být řízení motorového vozidla bez příslušného řidičského oprávnění. Auto je přece zbraň a v rukou člověka, který neprošel výcvikem v autoškole a nemá tak znalosti z dopravních předpisů, dokonce velmi nebezpečná zbraň. Umíte si představit, že by dopravní letadlo pilotoval člověk bez pilotního oprávnění? Budu pozměňovacím návrhem usilovat o zachování tohoto skutku jako trestného činu.


A jak jste na tom vy s dodržováním dopravních předpisů vy, pane poslanče? Jako poslanec přece máte imunitu. Platil jste už někdy pokutu?
Tak předně, imunita by se na dopravní přestupky neměla vztahovat. Imunita má poslance chránit především před postihem za jeho projevy ve sněmovně či před svévolným omezovaním výkonu jeho poslaneckého mandátu. Každý se někdy dopustil nějakého, byť malého, dopravního přestupku. Jsme lidé, ne roboti. A i ten, kdo tvrdí, že nikdy neplatil pokutu, měl prostě jenom štěstí, že při jeho přestupku nebyli na dohled policisté. Přiznávám, že jsem jako poslanec už dříve, před bodovým systémem, pokutu platil a to za překročení rychlosti. Bodové konto mám snad zatím čisté. Vzpomínám si na jednoho poslance, který se s policistou dohadoval, že přestupek nezpůsobil a že tisícikorunovou pokutu nezaplatí. Řešil to pak imunitní výbor Sněmovny a kolega odešel lehčí o částku násobně vyšší, něž měl zaplatit za přestupek.
Myslím si, že ohánět se poslaneckým průkazem za tu ostudu nestojí.