VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ani sebelepší a nejmodernější vybavení nenahradí to, co nejdůležitější

Konstantinovy Lázně - Ředitelka základní školy v Konstantinových LázníchAlena Kalavská v rozhovoru pro Deník.

22.4.2014
SDÍLEJ:

ŽÁCI ŠKOLY v Konstantinových Lázních provádí každý rok na Den země úklid odpadků. Tentokrát naplnili osm velkých pytlů a našli různé kuriozity, třeba starý hrnec.Foto: Archiv VLP

S dalším dílem našeho seriálu zavítáme do malotřídky, kde usilují o to, aby žáci získali takové znalosti a dovednosti, které budou moci uplatnit v životě. Více nám řekne ředitelka školy Alena Kalavská.

Seznamte nás s vaší školou. Kolik máte žáků, učitelek, tříd?

Jsme neúplná základní škola, tedy málotřídní se zaměřením na environmentální výchovu. V současné době školu navštěvuje čtyřicet dva žáků, z toho dva žáci jsou vzdělávaní individuálně. Máme pět ročníků, spojených ve třech třídách. Pedagogický sbor tvoří čtyři pedagogičtí pracovníci tři kvalifikované učitelky a vychovatelka školní družiny. Nepedagogické zaměstnance nemáme úklid budovy a vše co souvisí s jejím provozem si zajišťujeme sami.

Nabízíte žákům nějaké kroužky?

Žákům, kromě klasického vzdělávání a výchovy, nabízíme všestranný rozvoj prostřednictvím deseti zájmových kroužků, široké škály mimoškolních aktivit a celoškolních projektů zaměřených na různé oblasti reálného života. Podporujeme zdravý životní styl a zdravou výživu. Usilujeme o získání mezinárodního titulu Ekoškola.

Co mateřinka? Ta k vám také patří?

Mateřská škola sousedící s naší školou je samostatný právní subjekt, ale úzce spolupracujeme. Snažíme se o návaznost našich vzdělávacích programů, připravujeme společné akce pro děti divadla, výlety, soutěže, kulturní vystoupení. To vše pak usnadňuje přechod z mateřské do základní školy a adaptaci žáků 1. ročníku na prostředí, které pro ně není úplně neznámé.

Kolik dětí přišlo k zápisu?

K zápisu do prvního ročníku se v lednu dostavilo celkem jedenáct dětí, devět bylo přijato a dvěma byl udělen odklad školní docházky.

Odkud sem děti dojíždí?

Žáci dojíždí z Okrouhlého Hradiště, Poloučan, Nové Vsi, Kokašic, Cebivi, Lestkova a Domaslavi.

Jak dlouho jste na pozici ředitelky a jaké předměty vyučujete?

Ve škole pracuji od roku 1995, práci ředitelky vykonávám dvanáctým rokem, vyučuji především český a anglický jazyk a vlastivědu.

Jak jsou třídy vybaveny? Máte interaktivní tabuli? Máte odborné třídy?

Celkem máme tři kmenové třídy se standardním nábytkem a vybavením, dále počítačovou učebnu, školní družinu, cvičebnu a učebnu v přírodě. Máme dvě interaktivní tabule, každý pedagog má školní notebook, po celé škole je možnost připojení k internetu.

Škola je malá. Je zde něco, co vám a žákům chybí?

Prostory školní budovy jsou malé a proto se je snažíme využít do posledního místa, doslova od půdy až po sklep. Školní kuchyň nemáme, na obědy docházíme se žáky do sousední mateřské školy, kde máme k dispozici svojí jídelnu. Nemáme ani klasickou tělocvičnu, za hezkého počasí žáci cvičí venku využíváme školní hřiště, zahradu i blízký les a louku. V případě špatného počasí nám prostory tělocvičny nahrazuje třída upravená na cvičebnu, vybavená tělocvičným náčiním. Rádi bychom, vzhledem k různým zájmovým aktivitám, vybudovali pro žáky školní dílnu a cvičnou kuchyňku. My pedagogové bychom přivítali více prostoru pro odborné kabinety, chybí nám i žákovská knihovna.

Jaké máte vztahyvtak malém počtu dětí?

Jasná pravidla chování, která si vytvářejí sami žáci, jsou základním předpokladem pro bezproblémové vztahy ve škole. Máme stanoveny tři hlavní zásady, a to pohoda prostředí, zdravé učení a otevřené partnerství. V duchu těchto zásad se snažíme vytvářet přátelské, téměř rodinné klima školy, založené na vzájemné důvěře a respektu, smysluplné komunikaci, okamžitém řešení problémů a bezpečí. Naší vizí je budovat kvalitní školu s kvalitními vztahy, školu, která všestranně rozvíjí žáka, je otevřená pro veřejnost, spolupracuje se svým okolím a zároveň je schopná se od něho něco naučit.

Jak děti vnímají to, že musí odejít na jinou školu a kam vlastně do šesté třídy přestupují?

Žáci od nás odcházejí neradi, každoročně slyšíme z jejich úst přání, abychom školu dostavěli, proč nemáme devět tříd, že u nás chtějí zůstat. Přechod na gymnázium ve Stříbře nebo na druhý stupeň základní školy v Bezdružicích je pro ně velká změna, ale víme, že ji žáci, i díky naší pětileté společné práci, zvládají dobře. Na konci pátého ročníku se s nimi již tradičně loučíme slavnostní akcí pro žáky i rodiče a zároveň pasujeme nové páťáky. Vždy nás potěší, když nás naši bývalí žáci přijdou navštívit a pochlubit se svými úspěchy. Milé je, když vás i po letech na ulici pozdraví a dají se do povídání. Vždycky máme na co vzpomínat.

Co se vám na škole líbí a co na škole nemáte ráda nebo chcete změnit?

Líbí se mi prostředí, ve kterém se naše škola nachází je obklopená velkou zahradou, kterou stále vylepšujeme máme zde učebnu v přírodě, hřiště na míčové hry, herní prvky, ohniště, bylinkovou minizahrádku, okrasné i ovocné stromy a keře. V blízkosti školy se nachází lesy, louky, potůček, bývalý kamenolom s přírodním jezerem, lázeňský park, naučné stezky, léčivé prameny, cyklostezky a řada historických památek. To vše využíváme při výuce i pro mimoškolní a zájmové činnosti. Velmi kladně hodnotím práci vedoucích zájmových kroužků, kterým patří poděkování za ochotu a čas, který našim žákům věnují. Díky nim můžeme dětem nabídnout výběr deseti různých typů pravidelných volnočasových aktivit. Pozitivně vnímám estetické prostředí školy, které spolu se svými učitelkami vytvářejí sami žáci svými malými uměleckými díly výkresy a výrobky. A co bychom chtěli změnit? Potřebovali bychom nová okna, opravit a natřít fasádu, zrekonstruovat umývárny a chodby, vybavit třídy novým nábytkem. Plánujeme vybudovat školní dílnu a cvičnou kuchyňku. Vše je ovšem závislé na finančních prostředcích. Snažíme se je získat prostřednictvím žádostí do různých dotačních programů i od zřizovatele, se kterým máme bezproblémovou spolupráci. Ale ani nová okna a fasáda, ani sebelepší a nejmodernější vybavení nenahradí to, co je pro každou školu nejdůležitější, a to jsou žáci, učitelé, rodiče a dobré vzájemné vztahy a komunikace. Naši žáci, jejich nadšení a chuť poznat něco nového, objevovat neznámé, tvořit a vymýšlet, jsou pro nás učitele inspirací, motivací a hnacím motorem do další pedagogické práce, která je každý den jiná, nevšední, kreativní, plná překvapení a malých i velkých radostí. Líbí se mi, když to ve škole žije!

Autor: Gabriela Jägerová

22.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Volby se samozřejmě nevyhnuly ani vesnicím. Již od začátku se voliči k urnám dostavili také v obcích Horní Kozolupy a Slavice.

I v komunistické baště vyhrálo Babišovo ANO

Roman Hubník.

Hubník: Škoda první půle

V uličkách Tachova vyhrál Tomáš Jaša

Tachov – Více než 150 běžců v několika věkových kategoriích přilákal tradiční říjnový Večerní běh Tachovem.

Ve Stříbře šla volit i maminka před porodem, v komisi byla žena s trikolorou

Stříbro - Volební okrsek číslo šest ve Stříbře je v budově Základní školy v Gagarinově ulici.

Výlov Regentu začal

Stovky milovníků rybích pochoutek se zúčastnily prvního oficiálního dne výlovu rybníku Regent, který je největším rybníkem na území Tachovska.

Čeští a bavorští policisté se radili o migraci, pronásledování i drog

Tachov – Ke společné diskusní poradě zasedli v Tachově na zámku policisté z tachovského okresu a příhraničních regionů Bavorska.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení