Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Astronomové zavítali na kolech do Tachova, Ebicykl má i svojí planetku

Tachovsko – Ebicykl je název cyklistické jízdy astronomů
a příznivců astronomie. Letos se jede jubilejní třicátý ročník a účastníci spanilé jízdy od hvězdárny ke hvězdárně navštívili i Tachovsko.

22.7.2013
SDÍLEJ:

EBICYKLISTÉ zavítali při své návštěvě Tachovska také do jízdárny.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal

Po úvodní etapě vedoucí z Chebu do Horšovského Týna se v pondělí účastníci přesunuli do Rokycan a v úterý pošlapou etapu směr Sedlčany. V pelotonu jede také astrofyzik a známý popularizátor vědy Jiří Grygar, který stál u zrodu prvního ročníku a dodnes jezdí na stejném kole. „Mám favorita už přes třicet let. Vyměnil jsem sice za tu dobu berany, kola a další součásti, ale minimálně rám je původní. A právě na tomto kole pojedu letošní Ebicykl," řekl před zahájením ročníku. Bez zajímavosti není, že jde
o kolo, které se stalo součástí dnes už legendární sázky. Astrofyzik v osmdesátých letech minulého století natáčel
v bratislavské televizi cyklus Okná vesmíru dokorán. Doktor Grygar se tehdy vsadil
s kolegy ze studia Slovenské televize, že dorazí do jejich hlavního města ze svého bydliště v Praze za dva dny na kole. Sázku vyhrál s dvanáctihodinovou rezervou.

Cyklistického podniku se účastní přes padesát cyklistů
z řad vědců, zaměstnanců hvězdáren a dalších zájemců
o poznávání vesmíru. „Nejedeme v houfu a pohromadě. Spíše jde o to, dostat se po stanovené trase ze startu do cíle. Jsme tedy malé skupinky nebo jednotlivci a na silnici nás vlastně ani nikdo většinou nepozná," sdělil tvůrce itineráře Miroslav Janata.

Do Tachova dorazili ebicyklisté v neděli a po obědě někteří navštívili jízdárnu ve Světcích. Po komentované prohlídce památky se vydali kolem pernolecké tvrze do Částkova a přes Bor do cíle nedělní etapy. Astronomové tak najezdí při svém putování od hvězdárny k hvězdárně stovky kilometrů a jde o úctyhodný sportovní výkon.

První ročník Ebicyklu se jel z Karlových Varů do Veselí nad Moravou a podle zakladatelů měl obrovský ohlas. Dnešní třicátý začali cyklisté nultou etapou, při které jeli
z Chebu kolem železné opony, následovala zmíněná první etapa přes Tachov a Ebicykl zakončí sedmou etapou
v Sloupnici nedaleko Litomyšle.

Astronomové u nás nebyli poprvé. Spanilá jízda ebicyklistů vedla přes Tachov už při šestnáctém ročníku v roce 1999, kdy start etapy byl v Domažlicích a cílem se stal Cheb. Letošní jízdu si zpestřili návštěvou jízdárny. „Jde o impozantní a vskutku honosné dílo, navíc průvodce nám ukázal snad vše od sklepa po půdu," shodli se návštěvníci.

Ebicyklisté své putování nazývají spanilou jízdou a mají k tomu pádný důvod související také s Tachovem, městem Husitů. Po vzoru husitských tradic tedy „plení" jednotlivé hvězdárny podobně, jako plenili husité při svých spanilých jízdách určitá území za hranicemi Českého království. V té souvislosti mají ebicyklisté své funkce. Například Jiří Grygar je polním hejtmanem a Miroslav Janata bludným Holanďanem. Ebicykl je Česko-slovenský podnik a účastní se ho lidé z obou republik.

Mapku tras letošního Ebicyklu najdete ZDE>>>

Fakta a zajímavosti Ebicyklu

Vtipně pojatý morální kodex (vybíráme několik ustanovení):

Pro ebicyklistu není žádná zeď dost tvrdá a žádný plot dost vysoký.

Ebicyklista jezdí zásadně do kopce a proti větru.

Je-li ebicyklista filmován, fotografován či snímán televizí, usmívá se od ucha k uchu, i kdyby mu bylo zrovna do breku.

Ebicyklista jí, je-li co, i kdyby mu buřty měly lézt ven ušima.

Když ebicyklista spatří, že druhý ebicyklista má kolo v nepořádku, stydí se za něho.

Po Ebicyklu je pojmenovaná planetka ve vesmíru

Objevil ji M. Tichý v roce 1995 a nese celé jméno: 7791 Ebicykl (1995 EB) Momentálně se nachází 414 milionů kilometrů od Země. Kde se právě nachází najdete ZDE>>>

Název Ebicykl má dvojí význam

Jedním je Expedice na BICYKLech. Druhým je připomínka vzniku myšlenky geocentrické soustavy slavného starověkého učence z Egypta Klaudia Ptolemaja, který ve svém popisu pohybu planet kolem Slunce použil slovo epicykl. A protože se přesně na rok neví, kdy myšlenka vznikla, tak mohou cyklisté astronomové slavit každý rok dvoutisící výročí.

Kdo stál u zrodu cyklistického astronomického podniku

Akce má několik duchovních otců. Jedním je astrofyzik Jiří Grygar.
V jednom z dílů televizního cyklu Okna vesmíru dokořán měl jet před kamerami na kole. Bratislavské studio mu ale kolo nesehnalo. Vzal si tedy své vlastní. Grygar se bál, že mu kolo ve vlaku potlučou, tak se rozhodl jet z Prahy do Bratislavy po vlastní ose. Vsadil se s dramaturgem a sázku vyhrál. Pak napsal fejeton o cyklistice do Technického magazínu a ozval se tehdy student gymnázia Jaroslav Soumar s návrhem, aby se společně s dalšími astronomy vydali na prázdninové putování na kolech od hvězdárny ke hvězdárně. Tak vznikl Ebicykl.

Autor: Antonín Hříbal

22.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jakub Kindl

Plzeň nezvládla prodloužení, v Třinci bere bod

V pátém volebním obvodě v Tachově mělo odvoleno za prvních 90 minut sto voličů.

Zájem je vyšší, na venkově nápor teprve čekají

Motokrosové finále se vydařilo

Stříbro – Motokrosový seriál MOTUL Cup, sdružený přebor Čech západních a středních, také v letošní sezóně poslal svůj finálový závod na nejstarší tuzemskou trať – Terén sv. Petra ve Stříbře.

Při nehodě v Plané se zranili tři mladí lidé

Planá - Nehoda kamionu a osobního auta zkomplikovala v pátek odpoledne dopravu na průtahu Planou.

FOTOGALERIE: Hasiči se museli potýkat se stísněným prostorem, ale i únikem plynu

Stříbro – O dnešním ránu v blízkosti Hornického skanzenu ve Stříbře se rozhodně nedá mluvit jako o klidném. Během ranních hodin se sem sjely hned tři jednotky hasičů, a to jak ze Stříbra, tak z Tachova. Jejich úkol byl jasný. Dostat tři zraněné osoby z Důlní štoly Prokop, která se v areálu skanzenu nachází.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.