Nejnáročnější cesta, jakou kdy zvládli, vedla napříč Jižní Amerikou. Projeli ji za čtyři měsíce se dvěma trabanty, polským fiatem a Jawou 250. Startovali v Guyaně a dorazili až na nejjižnější místo Ameriky dosažitelné autem, radarovou stanici Moat. Pět Čechů, dva Poláci a jeden Slovák ujeli 21 124 kilometrů tím nejtěžším a nejkrásnějším, co může Jižní Amerika nabídnout. O tom všem v pátek večer vyprávěl Dan Přibáň přimdskému publiku.
Večer zorganizovalo občanské sdružení Přimda občanům. „Měli jsme tu přednášku o jižní Africe, dnes to bude o Jižní Amerika. Výhledově bychom chtěli pozvat Honzu Trávníčka, co vylezl na K2 a možná Radka Jaroše, prvního Čecha, který došel pěšky na Severní pól," sdělil za pořadatele Jindřich Stejskal.

Za cestou napříč kontinenty nevidí Dan Přibáň nijaké poselství. Původně chtěl s přáteli jet do Afriky velkým terénním vozem. Plán ale ztroskotal, neměli žádný takový. „Jediné auto, na které jsme měli a protože se nechalo sehnat zadarmo, byl trabant. Nápad mi přišel geniální, ale byl jsem jediný, komu geniální přišel. Všichni říkali, že to nejde a tak jsme se do toho pustili, abychom ukázali lidem, že to jde," vyprávěl cestovatel. Nadšenci tak v roce 2007 projeli Hedvábnou stezku a dva roky na to vyrazili do Afriky.

Do Jižní Ameriky hodlali vyjet nejen s trabanty. „V nápadu byl i Velorex. Další byla Jawa se sajdkárou. Jenže mi řekli, že to nejezdí rovně ani po asfaltu natož v terénu." Na Vánoce mu ale zazvonil telefon a ozval se Polák Tomek, že byl s maluchem v Mongolsku, nikdo s ním dál nechce jezdit a jestli by ho vzali do party. Trabantí výprava se tak rozrostla o malého polského fiata. „Zjistil jsem, že maluch má na délku jen tři metry. Do námořního kontejneru se tři trabanty za sebou nevejdou, zatím co dva a jeden maluch ano. To bylo znamení."

Dalším členem se stal Marek Slobodník ze Slovenska. Jet měl původně na malé Jawě Pionýr. „Naše osmičlenná výprava se poprvé komplet sešla až na Vyšehradě, kam Marek dorazil s pětihodinovým zpožděním. Už samotný start byl velkolepý, protože první porucha nastala asi sto metrů po startu," dále popisoval Přibáň s tím, že porucha byla natolik úspěšná, že se s ní dostali na internetové stránky zpravodajství BBC. „Na to musí většinou umřít alespoň president, nám k tomu stačilo, aby umřel trabant."

Při přednášce pak prostřednictvím fotografií a poutavého vyprávění doslova vtáhl Dan Přibáň publikum do děje cesty Jižní Amerikou.
Do budoucna plánují další cesty a vezmou sebou i vozíčkáře v trabantu s upraveným řízením. „Chtěli jsme přejet Austrálii, ale připadá nám příliš stejná. Pojedeme tedy od jihu Austrálie napříč kontinentem, pak do Indonésie, Laos, Thajsko, Vietnam a Kambodža." Auta chtějí nechat v Bangkoku, kam se po roce hodlají vrátit a pokračovat v cestě. Hlavní otázku sehrávají peníze. Cesta napříč Jižní Amerikou je přišla komplet s auty, dopravou a poplatky na jeden a půl milionu korun. „Není vůbec jednoduché shánět sponzory. To, co vyděláme, obratem dáme na cesty. Nemáme žádný zisk. Ale jsme rádi, že děláme to, co nás baví," dodal vedoucí expedice.